Ο συγγραφέας Βασίλης Διακοβασίλης απαντά στις 10+1 Ερωτήσεις που του θέτει ο Κωνσταντίνος Μανίκας με αφορμή την κυκλοφορία του νέου του βιβλίου “Στη σκιά του ποιητή” από τις Εκδόσεις Πηγή.
- Πώς θα περιγράφατε συνοπτικά το νέο σας μυθιστόρημα “Στη σκιά του ποιητή”;
Είναι ένα κοινωνικό μυθιστόρημα, το οποίο διερευνά τις σχέσεις των ανθρώπων, τα όνειρά τους τους και τις συνέπειες της επιμονής τους στην πραγμάτωσή τους.
- Πώς θα χαρακτηρίζατε τους κεντρικούς ήρωες. Τι πρεσβεύουν και τι προσπαθούν να πετύχουν;
Στο μυθιστόρημα μου βασικός ήρωας είναι ο μεγάλος ποιητής των ελληνικών γραμμάτων, ο Κωνσταντίνος Καρδιανός. Ένας πνευματικός άνθρωπος, ο οποίος αφιέρωσε τη ζωή του στη γραφή, με τίμημα όμως την μοναξιά και την αποξένωσή του. Ένας άνθρωπος που δεν διστάζει να πληγώσει ακόμη και την μοναδική γυναίκα που μπόρεσε να τον πλησιάσει, την Νιόβη Μελασσιανού. Η επίσης ποιήτρια Μελασσιανού για πολλά χρόνια ζει στη σκιά του μεγάλου ποιητή, παραδομένη απόλυτα σε αυτόν, ο οποίος εκτός από μέντορας και εργοδότης της, είναι και ο μοναδικός άνθρωπος που αγάπησε ποτέ. Ως την στιγμή, που αποφασίζει να προχωρήσει τη ζωή της χωρίς αυτόν, γεγονός που αποδεικνύεται ότι δεν είναι και τόσο εύκολο. Τη ζωή αυτών των δύο διερευνά ο δημοσιογράφος Νίκος Μιχαηλίδης, συναντώντας ως σύμμαχό του την φιλόλογο Μαρίνα Αναγνωστάκη. Μεταξύ τους αναπτύσσεται μία παράταιρη σχέση, αυτός αρκετά μικρότερός της και άνθρωπος που δυσκολεύεται να αφήσει την μοναξιά του και από την άλλη, η Αναγνωστάκη, η οποία πίσω της κρύβει ένα δύσκολο παρελθόν, δέσμια των σφικτών ηθών του τόπου καταγωγής της. Καθοριστικό ρόλο στην όλη πλοκή του έργου, καταλαμβάνει και η τελευταία γραμματέας του Κωνσταντίνου Καρδιανού, η Άννα Χριστοφόρου, η οποία ως κληρονόμος του έργου του ποιητή, μοναδική αποστολή της έχει την διαφύλαξη της υστεροφημίας του.
- Τι θεωρείτε ότι θα αποκομίσει, ως απόσταγμα, ο αναγνώστης;
Ο αναγνώστης θα διαβάσει μία ιστορία καθημερινών ανθρώπων, με τα πάθη και τα μυστικά τους. Μέσα από αυτήν θα αναρωτηθεί για τους στόχους τους οποίους θέτουμε από νωρίς στη ζωή μας και το τίμημα το οποίο πρέπει να καταβάλλει κάποιος, αν μείνει ανυποχώρητος ως τέλους, στην εκπλήρωσή τους. Θα αναρωτηθεί μαζί με τον πρωταγωνιστή του μυθιστορήματος, αν αξίζει να θυσιάσεις την ίδια τη ζήση σου προκειμένου να πετύχεις τον “μεγάλο” στόχο της ζωής σου.
- Η καλλιτεχνική φύση των ανθρώπων λειτουργεί κι ως προκάλυμμα ανομολόγητων πόθων;
Δεν νομίζω! Σίγουρα οι άνθρωποι με αυξημένο το καλλιτεχνικό ένστικτο, διακρίνονται για την ιδιαίτερη ψυχοσύνθεση τους. Αν υπάρχουν ανομολόγητοι πόθοι, που κρύβονται πίσω από την καλλιτεχνική τους υπόσταση, πιστεύω ότι δύσκολα δεν θα αποκαλυφθούν μέσα από τις όποιες δημιουργίες τους. Η καλλιτεχνική έκφραση, οποιασδήποτε μορφής, φανερώνει, όσο καλά κι αν προσπαθείς να το κρύψεις,, όσα θα επιθυμούσες να μείνουν εντός σου και μόνο. Ιδιαίτερα η γραφή, η οποία είναι η πλέον αποκαλυπτική από τις τέχνες.
- Ποιο ήταν το ερέθισμα για να ασχοληθείτε με την συγγραφή;
Θυμάμαι τον εαυτό μου να γράφει από μικρός. Κάποια στιγμή όμως φτάνει το πλήρωμα του χρόνου, όπου η γραφή παύει να είναι μαι εσωτερική υπόθεση και μόνο, δεν σε φτάνει αυτό, μία ανεξέλεγκτη δύναμη σε ωθεί να αποκαλυφθείς και στον υπόλοιπο κόσμο. Κι αφού εκτεθείς, ανακαλύπτεις ότι όλη η διαδικασία της γραφής έχει ιαματικές ικανότητες καθως η ψυχή σου γαληνεύει. Η συγγραφή για μένα πηγάζει από μια εσωτερική ανάγκη.
- Η έμπνευση ή η σκληρή δουλειά, παίζει το σημαντικότερο ρόλο, στη συγγραφή ενός βιβλίου;
Πιστεύω ότι αυτά τα δύο πάνε μαζί. Σίγουρα χωρίς την έμπνευση δεν μπορείς να στήσεις μια ιστορία ή να διαμορφώσεις τους ήρωες σου. Κάθε συγγραφέας δουλεύει σκληρά μεθοδικά και με πρόγραμμα, αλλά καμία ιστορία δεν φτιάχνεται απλά και μόνο με το ιδανικό συνταίριασμα λέξεων και προτάσεων.
- Πώς θα ορίζατε τη λογοτεχνία;
Η λογοτεχνία είναι η τέχνη της γραπτής αφήγησης ιστοριών. Ιστοριών, οι οποίες θα πρέπει να έχουν πρωτοτυπία στη σύλληψη, ενδιαφέρουσα πλοκή, ανατροπές ώστε να ανανεώνεται το ενδιαφέρον του αναγνώστη και οπωσδήποτε πολύ καλή χρήση της γλώσσας μας.
- Ένας μήνας “καραντίνα”. Ποια είναι τα πέντε βιβλία που θα θέλατε μαζί σας;
Αν και δύσκολη η επιλογή, έχω διαβάσει υπέροχα έργα και σίγουρα υπάρχουν άλλα τόσα, που δεν έτυχε να πιάσω στα χέρια μου, θα φρόντιζα να έχω μαζί μου: 1) Εκατό χρόνια μοναξιάς, του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες για να ονειρευτώ τόπους μακρινούς μα και τόσο δικούς μου. 2) Αναφορά στον Γκρέκο, του Νίκου Καζαντζάκη για να επαναλάβω μαζί του το μεγάλο ταξίδι της ιδιαίτερης ζωής του. 3) Πατρίδα, του Φερνάντο Αραμπούρο, για να στοχαστώ το ζήτημα της πατρίδας και τους δεσμούς που μας δένουν μαζί της. 4)Confiteor, του Ζαουμιέ Καμπρέ, ενός αληθινού μάστορα της γλώσσας και των νοημάτων και 5) Ανεμώλια, του Ισίδωρου Ζουργού για να επιβεβαιώσω, ότι η φυγή δεν είναι η διέξοδος στα προβλήματά μας.
- Διαλέγετε παρέα για ολιγοήμερη απόδραση. Ποιους λογοτέχνες, ανεξαρτήτως ιστορικής περιόδου δράσης, θα συμπεριλαμβάνατε;
Σίγουρα τον Καζαντζάκη. Από κει και πέρα στην παρέα μου θα ήθελα ποιητές. Τον Ντίνο Χριστιανοπουλο και τον Κωστή Παλαμά. Την Κική Δημουλά αλλά και τον Καβάφη. Γιατί ποιητές; Διότι ο κοφτός, πυκνος και γεμάτος νοήματα λόγος τους, πάντα με γοήτευε.
10.Πιστεύετε στη μοίρα ή στην τύχη;
Δεν είμαι μοιρολάτρης. Δεν πιστεύω ότι κάποια εξωγενής δύναμη έχει καθορίσει εκ των προτέρων τη ζωή μας. Θεωρώ όμως ότι η τύχη, έστω και σαν μία αλληλουχία γεγονότων που κάπου συμπαρασύρουν κι εσένα, έχει κάποιον ρόλο στη ζωή του καθενός μας. Από κει και πέρα, δεν θα ήταν πρωτότυπο αν έλεγα, ότι ο καθένας μας καθορίζει τη ζωή του σύμφωνα με τις επιλογές, που καλείται να επιλέξει στα αλλεπάλληλα σταυροδρόμια της ζωής.
- Χρειάζεται περισσότερος ρομαντισμός ή ρεαλισμός στις ζωές μας;
Δυστυχώς η εποχή δεν προσφέρεται για ρομαντισμό. Κι όχι μόνο η δική μας εποχή. Πάντα ο άνθρωπος για να επιβιώσει, όφειλε να είναι ρεαλιστής, να αντιμετωπίζει την πραγματικότητα κατάματα. Αλλά δεν είναι κακό να ονειρεύεσαι πότε πότε για κάποια πολύ σημαντικά μα και άπιαστα πράγματα. Όπως την παγκόσμια ειρήνη για παράδειγμα. Ή αλίμονο αν δεν είσαι ρομαντικός όταν ζεις τον έρωτα. Αν και η καθημερινότητα μας επιβάλλει να είμαστε ρεαλιστές, κάποιες πινελιές ρομαντισμού επιβάλλονται να υπάρχουν σε αυτήν.