Η ερμηνεύτρια Σοφία Μάντη απαντά στις 10+1 Ερωτήσεις που της θέτει ο Κωνσταντίνος Μανίκας, με αφορμή την κυκλοφορία του τραγουδιού “Απόφαση” με τη συμμετοχή της Ηρώς
- Πώς προέκυψε η ανάγκη για να κυκλοφορήσει ξανά η “Απόφαση”, αυτή τη φορά με τη συμμετοχή της Ηρώς; Τι το διαφοροποιεί από την πρώτη του εκδοχή;
Η αιτία και όχι η ανάγκη να ξανακυκλοφορήσει η “Απόφαση” αλλιώς ήταν η Ηρώ.
Τέλος του 2018 κυκλοφόρησε η πρώτη μου δισκογραφική δουλειά με τίτλο “Απόφαση” σε στίχους και μουσική του ταλαντούχου Δημήτρη Φάκου. Τραγούδια ξεχωριστά και ιδιαίτερα .
Σε όλα τα κομμάτια έπαιξαν ζωντανά υπέροχοι μουσικοί με τη καρδιά τους. Αγαπήθηκαν κάποια όπως η «Bibibo», το «Μαύρο φόρεμα» και το ομότιτλο.
Η Ηρώ είχε πιστέψει πολύ σ’ αυτό το τραγούδι. Μετά έπεσε ο covid και αρκετά πράγματα έμειναν πίσω. Από την αρχή της χρονιάς μου έλεγε αυτό το κομμάτι πρέπει να μπεις να το γράψεις απλά με μια κιθάρα. Έχει κάτι που μου αρέσει πολύ. Κάποια στιγμή είχα πάει σπίτι της και το έπαιζε στο πιάνο. Μου το είπε μια, μου το είπε δυο. Την τρίτη της λεω «αφού σ’ αρέσει τόσο πολύ θέλεις να το πούμε παρέα;». Μου λέει «αμέ, μέσα!»
Αυτό ήταν. Ο Τόλης Κετσελίδης “ποιητής -χιουμορίστας” που έχει το studio Libra όπου έγινε η ηχογράφηση, ήξερε καλά τον μαέστρο Αντώνη Γούναρη. Έτσι ήρθε και η πρώτη επικοινωνία μαζί του. Του ζήτησα να κάνει την Απόφαση πιο funkie. Αρχές Απρίλη ήρθε κι έγραψε τις κιθάρες. Είναι απίστευτος τύπος. Γελάσαμε πολύ.
Μερικές μέρες αργότερα βρεθήκαμε με την Ηρώ στο studio να μοιραζόμαστε αυτό το τραγούδι και πόση χαρά…
Ένας άνθρωπος που θαύμαζες από παιδί στη δεκαετία του ’90 ξαφνικά να είναι δίπλα σου και να τραγουδάτε παρέα. Μέσα Μάη ξεκίνησαν τα γυρίσματα του clip από τον Χρήστο Δρούτσα. Το αποτέλεσμα μακάρι να σας αρέσει και να μας ανταμείψει.
- Να περιμένουμε συνέχιση της συνεργασίας με την Ηρώ, ίσως και σε κάποιον νέο δίσκο;
Δεν είναι κάτι ανακοινώσιμο. Για την ώρα ξεκίνησε το ταξίδι της η «Απόφαση» που πάει πολύ καλά. Παίρνουμε καθημερινά πολύ ωραία σχόλια και μηνύματα. Σας ευχαριστούμε από την καρδιά μας γι’ αυτό.
- Θωρείτε ότι σας ταιριάζει περισσότερο ένα μουσικό ύφος ή είστε ανοιχτή σε διαφορετικές επιρροές;
Ο καλλιτέχνης οφείλει και πρέπει να είναι ανοιχτός σε διαφορετικές επιρροές, ν’ αφουγκράζεται, να έχει αυτιά και μάτια ανοιχτά.
Μέσα από σπουδές και γνώση να έχει τα κριτήρια ν’ αποφασίσει τι του ταιριάζει και αν τελικά το είδος που θα υπηρετήσει θα είναι αποδεκτό από τον κόσμο. Η ζωή πιστεύω μας δείχνει και το δρόμο και τον τρόπο.
- Υπάρχει κάποια συνεργασία που θεωρείτε ότι σας επηρέασε περισσότερο για τη μετέπειτα πορεία σας;
Η αλήθεια είναι ότι η συνεργασία μου με τη Σοφία Βόσσου μου άφησε μια γλύκα. Ένας υπέροχος και καλόκαρδος άνθρωπος γεμάτος αγάπη και χαμόγελο. Μια υπέροχη φωνή. Ξεκινήσαμε σ’ ένα μαγαζί όμως ο covid είχε άλλα σχέδια μιας και όλα τα μαγαζιά έκλεισαν.
Την κρατάω στη καρδιά μου. Την αγαπω πολύ.
Η συνεργασία μου με την Ηρώ. Ένας άλλος χαρισματικός και ευφυής άνθρωπος με απίστευτη φωνή και ταλέντο. Στην παρουσίαση του δίσκου μου στη Σφίγγα της ζήτησα να είναι guest.
Δέχτηκε με χαρά. Είχαμε κάνει πρόβα 2 ντουέτα που θα λέγαμε μαζί το “Οχι δεν πρέπει, δεν πρέπει” με 2 κιθάρες. Αφού τελειώνει αυτό κάθεται στο πιάνο και τραγουδάμε το “Σαν με κοιτάς”. Αφού τελειώνει και αυτό αρχίζει τα δικά της. Έχει ξεκινήσει να τραγουδάει το «Έτσι ειναι οι σχεσεις». Την κοιτάζω και δεν το πιστεύω πως είμαστε μαζί στη σκηνή και τραγουδάμε. Στο δεύτερο κουπλέ μου κάνει νόημα να το πω εγώ. Το λέω και με βρίσκει στο ρεφρέν. Πόσο ταιριάζουν οι φωνές μας σκέφτομαι. Ο κόσμος είναι όρθιος και μας χειροκροτεί. Απίστευτη συγκίνηση! Ένας άνθρωπος χωρίς κόμπλεξ και τουπέ. Την ευχαριστώ για όλα! Την αγαπάω για την αλήθεια της!
- Ποιο είναι το πιο μεγάλο καλλιτεχνικό σας όνειρο;
Δυο γυναίκες που θα ήθελα πάρα πολύ να έχω γνωρίσει και να έχω συνεργαστεί μαζί τους είναι η τεράστια Βίκυ Μοσχολιού και η μοναδική Τζένη Βάνου.
Ένα μεγάλο καλλιτεχνικό μου όνειρο είναι να τραγουδήσω με την Δήμητρα Γαλάνη, την Τάνια Τσανακλίδου και την Μαρινέλλα. Τρεις κυρίες που έχουν αφήσει θησαυρούς.
- Είναι οι ζωντανές εμφανίσεις αυτές που καταξιώνουν έναν καλλιτέχνη στη συνείδηση του κοινού;
Σαφώς οι ζωντανές εμφανίσεις καταξιώνουν έναν καλλιτέχνη στη συνείδηση του κοινού όμως δεν αρκεί μόνο αυτό. Ένα τραγούδι πρέπει να χτυπήσει κατ’ ευθείαν καρδιά, να παιχτεί στο ραδιόφωνο ξανά και ξανά.
Η εικόνα είναι ένας σημαντικός παράγοντας γιατί μένει και γνωρίζεις τον καλλιτέχνη καλύτερα.
Πώς μιλά, πώς χαμογελά, πώς αντιδρά. Ένα ηχογράφημα είναι το πρώτο βήμα ώστε ο κόσμος ν’ ακούσει μια ωραία φωνή και να την ψάξει. Να του προκαλέσει ένα συναίσθημα. Η ζωντανή επαφή, το χειροκρότημα επιβραβεύουν ότι ο καλλιτέχνης μπορεί να επικοινωνήσει με το κοινό, να τραγουδήσει μαζί του να γίνει ένα και τελικά να γίνει αποδεκτός με το ηχόχρωμα της φωνής του.
- Τι ρόλο έχει πλέον η μουσική, στην ψηφιακή εποχή μας, όπου σχεδόν όλα κινούνται μέσω YouTube;
Όσο κι αν θέλουμε να κρυφτούμε από την τεχνολογία, ευτυχώς ή δυστυχώς αυτή κινεί τα νήματα. Όλα πια γίνονται πίσω από ένα πληκτρολόγιο ή κινητό.
Τα social έχουν τεράστια δύναμη. Όλα αλλάζουν! Η ψηφιακή εποχή κερδίζει ολοένα περισσότερο έδαφος και υποστηρικτές. Ο ρόλος της μουσικής παίρνει άλλα χαρακτηριστικά. Όλα έχουν απλοποιηθεί. Στο you tube βρίσκεις κυριολεκτικά τα πάντα. Δεν υπάρχουν δίσκοι βινυλίου εκτός από τους λάτρεις ή ότι πωλείται σε παλιά δισκάδικα στο Μοναστηράκι. Τη θέση τους έχει πάρει το cd ή ακόμα πιο εξελιγμένες μορφές.
Είμαι λάτρης του βινυλίου. Όταν έκανα ραδιόφωνο είχα τεράστια γκάμα την οποία διατηρώ ακόμα. Αυτή η βελόνα και η μυρωδιά του δίσκου στο πικ απ δεν ξεπερνιέται. Σίγουρα στη δουλειά μας τα ψηφιακά μέσα είναι η πιο εύκολη, χωρίς κόστος, διαφήμιση. Όλα όμως πρέπει να γίνονται με μέτρο.
- Ποια είναι η γνώμη σας για τα μουσικά reality shows και τι θα συμβουλεύατε τα παιδιά που θέλουν να ασχοληθούν με τη μουσική;
Αγαπάω με πάθος τη μουσική και δίνω κομμάτι της ψυχής μου κάθε φορά που θα εκτεθώ σε κοινό. Δεν είμαι υπέρ των reality αν και συμμετείχα μια φορά για την εμπειρία στο fame story 4 αν θυμάμαι καλά, το πάλαι ποτέ δηλαδή! Παίζονται πολλά!
Τρία ή τέσσερα λεπτά δεν είναι χρόνος για να σε κρίνει κάποιος. Το ταλέντο δεν πιστεύω ότι
“στριμώχνεται”σε δευτερόλεπτα. Το να βγαίνεις μπροστά σε μια επιτροπή να τραγουδήσεις δεν είναι απλή υπόθεση, με την αδρεναλίνη να χτυπάει κόκκινο και την καρδιά σου να χτυπάει τόσο δυνατά που να νομίζεις πως θα σπάσει.
Όλα αυτά πιστεύω πως γίνονται για την τηλεθέαση και τις διαφημίσεις παρά για κάποιο ουσιαστικό σκοπό ή λόγο.
- Θα πρέπει ο καλλιτέχνης να αρθρώνει λόγο για τις κοινωνικές εξελίξεις ή οφείλει να παραμένει αφοσιωμένος αποκλειστικά στο δημιουργικό του έργο;
Οι καλλιτέχνες πάντα έχουμε φωνή και άποψη. Καλό όμως είναι να μην εμπλεκόμαστε και να παίρνουμε θέση σε πολιτικές πεποιθήσεις και σκοπιμότητες. Η μουσική είναι μια υπέρτατη μορφή μαγείας. Είναι εκείνη που γαληνεύει τη ψυχή και ομορφαίνει τη ζωή μας.
Ένας Γάλλος φιλόσοφος είχε πει πως τις κοινωνίες δεν τις επηρεάζουν αυτοί που έγραψαν τους νόμους, αλλά αυτοί που έγραψαν τα τραγούδια. Όσοι καλλιτέχνες ασχολήθηκαν με τα κοινά έχασαν κάτι από την αίγλη τους. Φυσικά υπήρξαν και οι εξαιρέσεις όπως ο τεράστιος και ανυπέρβλητος Μίκης Θεοδωράκης. Πιστεύω πως οι εραστές της τέχνης οφείλουν να μένουν πιστοί σ’ αυτό που υπηρετούν, να το υπερασπίζονται με ζήλο. Αν μας ζητηθεί μπορούμε απλά να εκφέρουμε τη γνώμη μας χωρίς να στιγματιζόμαστε.
- Ένας μήνας “καραντίνα”. Ποιοι είναι οι πέντε δίσκοι που θα θέλατε μαζί σας;
Δύσκολη ερώτηση γιατί σίγουρα δεν θα ήθελα να είναι μόνο πέντε.
Παρ’ όλα αυτά θα έπαιρνα τους εξής:
α) Δημήτρης Μητροπάνος – Η εθνική μας μοναξιά
β) Τάνια Τσανακλίδου – Γερνάω μαμά
γ) Γιάννης Πουλόπουλος – Ο δρόμος
δ) Δήμητρα Γαλάνη – Καλά είναι κι έτσι
ε) Γιώργος Νταλάρας – Στα ψηλά τα παραθύρια
- Διαλέγετε παρέα για ολιγοήμερη απόδραση. Ποιους καλλιτέχνες, ανεξαρτήτως ιστορικής περιόδου δράσης, θα συμπεριλαμβάνατε;
Θα έπαιρνα τους Χάρις Αλεξίου, Ηρώ, Άννα Βίσση, Βίκυ Μοσχολιού, Δημήτρη Μητροπάνο, Κωστή Μαραβέγια, Εlvis Prisley, Whitney Hiouston, Δήμητρα Γαλάνη, Γιάννη Πάριο…