Συνέντευξη του CEO της Advertrise Νίκου Σάββα στο CulturePoint.gr και τον Κωνσταντίνο Μανίκα
«Πιστεύω πως τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης δεν είναι μόδα που θα περάσει, αντιθέτως είναι μόδα που θα εξελιχθεί.»
Ποιες υπηρεσίες προσφέρει η Advertrise στους πελάτες της;
Ζούμε σε μία εποχή όπου η πλειοψηφία των πολιτών έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο και αυτό δημιουργεί έναν ευρύτατο χώρο, όπου οι επιχειρήσεις μπορούν να διαφημίσουν τα προϊόντα τους. Εμείς ερχόμαστε να δώσουμε διαδικτυακή υπόσταση στις επιχειρήσεις, αξιοποιώντας όλες τις κατάλληλες ψηφιακές πλατφόρμες. Μέσα από αυτές, διαφημίζουμε τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες των πελατών μας, δίνοντάς τους την ευκαιρία να προσεγγίσουν ένα κοινό στο οποίο δεν θα είχαν πρόσβαση με τον παραδοσιακό τρόπο.
Ποιες από τις υπηρεσίες που αναφέρατε σας ζητάνε συχνότερα;
Κατά κύριο λόγο ζητούν να φτιάξουμε ή (και) να διαχειριστούμε λογαριασμούς στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης και φυσικά να φτιάξουμε ιστοσελίδα για την επιχείρησή τους. Επίσης, οι μεγάλες επιχειρήσεις, πολύ συχνά, μας ζητούν διαφημίσεις για το Google και να βελτιώσουμε τη θέση τους στις μηχανές αναζήτησης. Κάτι, επίσης, που μας ζητάνε, ειδικά μετά και την εμπειρία της πανδημίας, είναι η δημιουργία ηλεκτρονικού καταστήματος (e-shop).
Υπάρχουν ηθικοί περιορισμοί στη σύγχρονη διαφήμιση; Αναφέρομαι κυρίως στο θέμα των προσωπικών δεδομένων.
Σαφώς και υπάρχουν ηθικοί περιορισμοί, όπως υπάρχουν και νομικοί περιορισμοί. Κάθε φορά που ένας χρήστης επισκέπτεται το διαδίκτυο, αφήνει πίσω του ένα ψηφιακό αποτύπωμα, το οποίο μεταφράζεται σε δεδομένα για τους διαφημιστές. Από αυτά τα δεδομένα μπορούν να αντληθούν μια σειρά πληροφορίες, όπως η περιοχή που βρίσκεται ο χρήστης, τα χόμπι του, οι διατροφικές του συνήθειες, έως και η ομάδα που υποστηρίζει. Αυτό γίνεται πολύ απλά, από την καταγραφή των ιστοσελίδων που επισκέπτεται ένας χρήστης. Αν για παράδειγμα κάποιος επισκεφτεί μια ιστοσελίδα για το ποδόσφαιρο, είναι πολύ πιθανό, μετά να γίνει δέκτης διαφημίσεων για το στοίχημα κλπ. Αυτό όταν γίνεται εν γνώση του χρήστη (αποδοχή cookies) είναι ηθικά και νομικά αποδεκτό. Υπάρχει όμως και το φαινόμενο διαδικτυακές πλατφόρμες να αποκτούν πρόσβαση στο μικρόφωνο του τηλεφώνου του χρήστη και με βάση τα λεγόμενά του να προβάλλουν ανάλογη διαφήμιση. Μπορεί για παράδειγμα να συζητάει κάποιος για την αγορά αυτοκινήτου και να βρεθεί μπροστά σε αντίστοιχη διαφήμιση, χωρίς ποτέ να έχει επισκεφτεί ιστοσελίδα για αυτοκίνητα. Εκεί τα ηθικά θέματα που εγείρονται είναι ξεκάθαρα, αλλά νομικά όχι. Κατά κανόνα ο χρήστης έχει αποδεχτεί ότι η τάδε πλατφόρμα θα έχει πρόσβαση στο μικρόφωνό του, αλλά δεν το συνειδητοποίει μέσα στα ψιλά γράμματα των μακροσκελών και ηλεκτρονικών όρων χρήσης.
Τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης κατά τη γνώμη σας είναι μια μόδα που θα περάσει;
Πιστεύω πως τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης δεν είναι μια μόδα που θα περάσει, αντιθέτως είναι μόδα που θα εξελιχθεί. Οι σημερινές πλατφόρμες όμως το Facebook, Twitter, Instagram, Tik Tok κ.ά. έχουν αποκτήσει ξεχωριστή θέση στην καθημερινότητά μας. Άλλοτε προσφέρουν κοινωνική δικτύωση και κοινωνικοποίηση, ενώ άλλες φορές προσφέρουν διασκέδαση και πληροφόρηση. Υπό την έννοια αυτή και λαμβάνοντας υπόψιν τα οικονομικά μεγέθη για τα οποία μιλάμε, τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης είναι μία επιχειρηματική δραστηριότητα που ήρθε για να μείνει και ήδη εξελίσσεται, όπως αποδεικνύεται και από την δημιουργία του Metaverse.
Το Metaverse είναι ικανό να αλλάξει τις διαφημιστικές καμπάνιες, όπως τις ξέρουμε και αν ναι με τι τρόπο;
Το Metaverse είναι ένας ψηφιακός κόσμος, μία εικονική πραγματικότητα, θα λέγαμε, στην οποία ήδη έχουν ενταχθεί, για να προωθήσουν τα προϊόντα τους μεγάλες επιχειρήσεις όπως: Nike, Samsung, Hyundai, Coca-Cola, Gucci, κ.ά. Η φράση του CEO της Microsoft πως «το Metaverse είναι εδώ και όχι μόνο μεταμορφώνει το πώς βλέπουμε τον κόσμο, αλλά και το πώς μετέχουμε σε αυτόν» με καλύπτει απόλυτα. Το ψηφιακό μάρκετινγκ, όπως το ξέρουμε θα εξελιχθεί με ρυθμό που δεν μπορούμε, ακόμα, να αντιληφθούμε. Όσες επιχειρήσεις προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα θα αποκτήσουν συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών τους.
*Ο Νίκος Σάββας είναι ιδρυτής και CEO της διαφημιστικής εταιρείας Advertrise η οποία ειδικεύεται στο ψηφιακό marketing.