/Συνέντευξη: 10+1 Ερωτήσεις στην Κατερίνα Παπαποστόλου

Συνέντευξη: 10+1 Ερωτήσεις στην Κατερίνα Παπαποστόλου

Η συγγραφέας Κατερίνα Παπαποστόλου, απαντά στις 10+1 Ερωτήσεις του Κωνσταντίνου Μανίκα, με αφορμή την κυκλοφορία του νέου της βιβλίου “Το Κλειδί των Θαυμάτων”.

  • Τι πραγματεύεται το νέο σας βιβλίο, “Το Κλειδί των Θαυμάτων”, που κυκλοφόρησε πρόσφατα;

Το «Κλειδί των Θαυμάτων» είναι ένα εκπαιδευτικό φιλοζωικό βιβλίο, με μια εξαιρετική καλλιτεχνική επιμέλεια της Λιάνας Δενεζάκη που έχει γεμίσει το βιβλίο με χρώματα και εικόνες, πραγματικές φωτογραφίες  των τριών βασικών ηρώων, της Διώνης, του Άξελ και του Πόθου αλλά και με την εικαστική ματιά της φωτογράφου Έλενας Κοβανίδου. Είναι ένα βιβλίο που λειτουργεί ως ένας οδηγός φιλοζωίας και αρμονικής συμβίωσης με σκύλους αλλά και ως πυρήνας ενσυναίσθησης για να μπορούν να μπαίνουν οι άνθρωποι στη θέση αδέσποτων σκύλων που διεκδικούν με αξιοπρέπεια μια δεύτερη ευκαιρία στη ζωή. Το βιβλίο αποτελεί έναν εκπληκτικό οδηγό εκπαιδευτικού αλλά και γονέα, ενώ στα χέρια ενός μαθητή δημοτικού σχολείου μετατρέπεται σε ένα βιβλίο γεμάτο ευφάνταστες δημιουργικές δραστηριότητες & φιλοζωικές ιστορίες, που αγγίζουν θεματικές φιλοζωίας, φιλαναγνωσίας, δημιουργικής γραφής, εικονογράφησης, μυθοπλασίας. Και όλα αυτά μέσα από εναλλακτικούς τρόπους φιλοζωικής εκπαιδευτικής προσέγγισης που οδηγούν σε θεαματικά θετικά αποτελέσματα στη σχέση μας με τα ζώα! Οι αναγνώστες διαβάζουν αρχικά για τη ζωή και τον χαρακτήρα των βασικών ηρώων που θα συναντήσουν σε αυτό το μαγικό ταξίδι, μπαίνουν μαζί τους στο Παλάτι των Ονείρων και χτίζουν τον κόσμο που ονειρεύονται! Και αυτό το βιβλίο όπως και όλα τα βιβλία μου στηρίζουν τον αγώνα της αμκε Ζω.Ε.Σ. σε όλη την Ελλάδα και σε όλα τα σχολεία της χώρας αλλά και εκατοντάδες αδέσποτα ζώα που φροντίζουν εθελοντές πανελλαδικά. 

 

  • Πώς θα χαρακτηρίζατε τους τρεις κεντρικούς ήρωες; Τι τους ενώνει και τι τους διαφοροποιεί;

Οι τρεις κεντρικοί ήρωες είναι πρώην αδέσποτοι σκύλοι πολύ κακοποιημένοι με τη δική τους θλιβερή ιστορία ο καθένας. Η Διώνη βρέθηκε από εμένα μαχαιρωμένη, πυροβολημένη και χτυπημένη λίγο πριν ξεψυχήσει, ο Άξελ έζησε αλυσοδεμένος και δέχτηκε απίστευτα κακοποιητική συμπεριφορά και ο Πόθος πετάχτηκε σε σακούλα σκουπιδιών αλλά και γύρισε πίσω από τέσσερις «πετυχημένες» φαινομενικά υιοθεσίες. Αυτό που τους ενώνει είναι η δύναμη της συγχώρεσης για τους ανθρώπους που έχουν μέσα τους όλοι οι σκύλοι αλλά και η δεύτερη ευκαιρία που τους δόθηκε για να ζήσουν. Πολλές φορές αναρωτιέμαι ποιος τελικά σώζει ποιον σε όλους εμάς που διασώζουμε ζώα, γιατί η ζωή πλάι σε ένα ζώο που διασώθηκε από βέβαιο θάνατο πάντα σου διδάσκει πολλά. Αυτό που σίγουρα τους διαφοροποιεί είναι οι χαρακτήρες τους που είναι εντελώς διαφορετικοί! Αυτοί οι τρεις ήρωες των βιβλίων μου αλλά και της ζωής μου διαφέρουν στον χαρακτήρα τους, καθώς πραγματικά είναι τελείως αταίριαστοι μεταξύ τους μα έχουν βρει έναν μαγικό τρόπο να συμβιώνουν αρμονικά και με αγάπη! Πολύ συχνά σκέφτομαι πως συγκεντρώνουν βασικά χαρακτηριστικά μου όπως η επαναστατικότητα, η ευαισθησία και η παιδική ανεμελιά! 

  • Τι θεωρείτε ότι θα αποκομίσουν ως απόσταγμα οι αναγνώστες του βιβλίου;

Αυτό που σίγουρα θα καταφέρουν είναι, διαβάζοντας τα φιλοζωικά κείμενα που υπάρχουν μέσα στο βιβλίο, να μπουν στη θέση των ζώων αλλά και να συνειδητοποιήσουν πόσο κακό κάνουμε συχνά στα ζώα και στο περιβάλλον. Παράλληλα, μέσα από την ενασχόληση με τις φιλοζωικές δραστηριότητες θα μάθουν για τα ζώα αλλά και θα κινητοποιηθούν να κάνουν αλλαγές έστω και μικρές αρχικά. Από μια μικρή αλλαγή του καθένα μας άλλωστε αλλάζει σιγά σιγά όλος ο κόσμος! 

  • Χρειαζόμαστε περισσότερη εκπαιδευτική προσπάθεια για να αποκτήσει η νέα γενιά φιλοζωική και οικολογική συνείδηση;

Η παιδεία για μένα ήταν είναι και θα είναι ο μοναδικός τρόπος για να αλλάξουν οι φιλοζωικές πεποιθήσεις. Όταν ίδρυσα τις Ζω.Ε.Σ. το 2015 μετά από 15 χρόνια αγώνα μέσα στα σχολεία ως εκπαιδευτικός που εκπονούσε φιλοζωικά προγράμματα, βασικός μου στόχος ήταν μέσω των φιλοζωικών ενημερώσεων να εκπαιδεύσουμε τους μαθητές όλων των σχολείων αρχικά αλλά και όλους τους Έλληνες πολίτες στη συνέχεια. Μετά από την επίσκεψή μου σε περισσότερους από 450.000 μαθητές και σε περισσότερα από 650 σχολεία μπορώ να πω με βεβαιότητα πως οι αντιλήψεις σχετικά με τα ζώα και το περιβάλλον αλλάζουν αρκεί να βρεις έναν εύστοχο και μεταδοτικό τρόπο για να μεταφέρεις όλη την επιστημονική γνώση που κουβαλάς. Με ακρότητες και δογματισμούς ποτέ και κανένας δεν κατάφερε να αλλάξει τον κόσμο. Όσο πιο γρήγορα το συνειδητοποιήσουν μερικοί και αφήνοντας τον θυμό τους πίσω τόσο πιο γρήγορα θα χτίσουμε τον κόσμο που θέλουμε για τα ζώα και τους ανθρώπους. 

  • Αν έπρεπε να επιλέξετε την πιο χαρακτηριστική φράση του βιβλίου, ποια θα ήταν αυτή;

«Όλοι μαζί μια αγκαλιά για να νικήσουμε κάθε ανθρώπινη αντίληψη που αντιμετωπίζει τα ζώα σαν μια σιωπηρή, μειονοτική τάξη όντων που δεν έχει φωνή για να διεκδικήσει όλα εκείνα που δικαιωματικά της ανήκουν»

  • Ποιο ήταν το αρχικό ερέθισμα για να ασχοληθείτε τη συγγραφή;

Ένιωσα πως οι φιλοζωικές ενημερώσεις  στα σχολεία αλλά και εκτός σχολείων σε δημόσιες δράσεις δεν αρκούσαν για να μπει κάποιος στη θέση των ζώων και να νιώσει όπως εκείνα που θεωρώ είναι και η αρχή για να αλλάξεις τη φιλοζωική σου στάση. Παράλληλα η τραγική ιστορία της ζωής της Διώνης που κάποιος κάποτε θέλησε με τόσο μίσος να δολοφονήσει με οδήγησε να μοιραστώ τη ζωή της και να γράψω το πρώτο μου βιβλίο «Το Δώρο», την πρώτη αυτοβιογραφία σκύλου με τη δύναμη του μαγικού ρεαλισμού που αποτελεί παράλληλα και την αυτοβιογραφία κάθε αδέσποτου σκύλου. Το κίνητρο σε κάθε μου συγγραφικό εγχείρημα είναι να κινητοποιήσω τους αναγνώστες να δουν τη ζωή μέσα από τα μάτια των ζώων και να μπουν στη θέση τους. θέλω πάντα τα βιβλία μου να λειτουργούν ως ενισχυτές ενσυναίσθησης και αγάπης, ως κίνητρα για να αλλάξει κάποιος τη στάση του απέναντι στα ζώα και στο περιβάλλον. Ήθελα να γράφω βιβλία από παιδί, γιατί μεγάλωσα με ιστορίες ζώων ενώ τον πρώτο μου σκύλο τον έφερε ο μπαμπάς μου στο σπίτι, αφού τον διέσωσε από βέβαιο θάνατο, όταν ήμουν τριών ετών. Νιώθω πως ήταν προδιαγραμμένη η δική μου πορεία. 

  • Τα παιδιά είναι πιο «δύσκολοι» αναγνώστες από τους «μεγάλους»;

Τα παιδιά νιώθω πως ξέρουν τι ακριβώς ζητούν από κάθε βιβλίο που πιάνουν στα χέρια τους. Είναι πολύ παρατηρητικά και η φαντασία τους δεν έχει όρια. Πιστεύω πως όσο μεγαλώνουν οι άνθρωποι όλα τα καθημερινά προβλήματα τους οδηγούν να αφήνουν τη φαντασία πίσω και έτσι η ζωή γίνεται πολλές φορές δύσκολη και βαρετή! Ως εκπαιδευτικός έχω μάθει να μαθαίνω και να εκπαιδεύομαι μέσα από συμπεριφορές των παιδιών και αυτό είναι χρόνια ένα από τα μαθήματα ζωής για μένα. 

  • Τι ρόλο έχει πλέον το βιβλίο, στην ψηφιακή εποχή μας;

Σε μια εποχή όπου όλα έχουν μεταφερθεί στο διαδίκτυο, σε εποχές πανδημίας που μάθαμε ακόμη και να διασκεδάζουμε από τον καναπέ μας όσο οι αποστάσεις μεγαλώνουν μεταξύ μας, το βιβλίο έχει έναν πολυδιάστατο και πολυσήμαντο ρόλο. Η μεταφορά σε άλλους κόσμους και σε άλλες εποχές θεωρώ πως δεν μπορούν εύκολα οι μηχανές να το καταφέρουν. Είμαι και ένας άνθρωπος που δυσκολεύομαι αρκετά να διαβάσω από υπολογιστή ένα βιβλίο! Και σίγουρα αν έρθει κάποιος στο σπίτι μου και δει τα εκατοντάδες βιβλία στις βιβλιοθήκες μου, θα κατανοήσει το πόσο αγαπώ την έντυπη μορφή αυτών των θαυμάτων που κάποιος κάποτε έγραψε και  θέλησε να μοιραστεί μαζί μας. 

  • Ένας μήνας “καραντίνα”. Ποια είναι τα πέντε βιβλία που θα θέλατε μαζί σας;

Θα έπαιρνα σίγουρα τις σημειώσεις μου για το νέο μου βιβλίο αλλά και τα: 

  • Οι περιπέτειες της Αλίκης στη χώρα των θαυμάτων, Λιουις Κάρρολ
  • Σχολή Θεών, Elio D’Anna 
  • Σιωπάς για να ακούγεσαι, Μάρω Βαμβουνάκη
  • Ιστορία χωρίς τέλος, Μιχαελ Εντε
  • Κιντσούγκι, η Ομορφία της Ατέλειας, Andrea Lohndorf

 

  • Διαλέγετε παρέα για ολιγοήμερη απόδραση. Ποιους λογοτέχνες, ανεξαρτήτως ιστορικής περιόδου δράσης, θα συμπεριλαμβάνατε;

Θα πήγαινα σίγουρα με τον Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες που θεωρείται ο σημαντικότερος εκπρόσωπος του λογοτεχνικού ρεύματος του μαγικού ρεαλισμού και ένας από τους μεγαλύτερους συγγραφείς όχι μόνο της ισπανόφωνης αλλά και της παγκόσμιας λογοτεχνίας.

  • Χρειάζεται περισσότερος ρομαντισμός ή ρεαλισμός στις ζωές μας;

Καθώς είμαι ένας άνθρωπος βαθιά ρομαντικός αναμφισβήτητα θα έλεγα περισσότερος ρομαντισμός! Οι άνθρωποι γύρω μας έπαψαν να είναι ρομαντικοί και να ονειρεύονται και μάλιστα απαιτούν αυτό να κάνει και ο κοινωνικός τους περίγυρος. Πιστεύω σε κάθε περίπτωση πως οι ρομαντικοί ευαίσθητοι μπορούν να αλλάξουν τον κόσμο. Σε μια εποχή που όλα έχουν αλλάξει και όλα επιμένουν γύρω μας να μας οδηγήσουν να χάσουμε κάθε ίχνος μαγείας και φαντασίας , φέρνοντάς μας αντιμέτωπους ολοένα και περισσότερα άλυτα προβλήματα, αναγκάζοντάς μας να δούμε τη ζωή αποκλειστικά και μόνο ρεαλιστικά πιστεύω πως απαιτείται να βάλουμε τον ρομαντισμό στη ζωή μας στο μέτρο που ο καθένας μας μπορεί και νιώθει ασφαλής. 

 

Όλα τα βιβλία της Κατερίνας Παπαποστόλου στηρίζουν φιλοζωικούς και φιλανθρωπικούς σκοπούς. Μπορείτε να τα βρείτε στο www.zwes.gr, ενώ στο papapostolouk@yahoo.gr μπορείτε να επικοινωνήσετε με τη συγγραφέα. 

  • H Παπαποστόλου Κατερίνα γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια Ημαθίας. Απόφοιτη του Παιδαγωγικού τμήματος του ΑΠΘ, είναι σήμερα Αναπληρώτρια Διευθύντρια σε δημοτικό σχολείο του νομού Ημαθίας. Έχει μεταπτυχιακό στη «Διοίκηση Πολιτισμικών Μονάδων», εξειδίκευση στη Σχολική Ψυχολογία και στην Ειδική Αγωγή, ενώ έχει ολοκληρώσει σπουδές Διαχείρισης σχολικής τάξης, ψυχολογίας και Διοίκησης Εκπαιδευτικών Μονάδων. Είναι πιστοποιημένη εκπαιδεύτρια σκύλων και πλήρες μέλος του ISAP &του ICAN αλλά και πιστοποιημένη Ζωοθεραπεύτρια από το IFZ. Συμμετέχει με εισηγήσεις της σε πολλά συνέδρια και ημερίδες, αλλά και διοργανώνει φιλοζωικά workshops για παιδιά βιωματικής προσέγγισης με τους σκύλους της που είναι όλοι πιστοποιημένοι και εγκεκριμένοι από το Υ.ΠΑΙ.Θ για όλα τα σχολεία γενικής και ειδικής αγωγής της χώρας. Μια από τις «Διακεκριμένες εκπαιδευτικούς» για το 2020, εργάζεται συχνά στην τάξη της με σκύλο εκπαιδευτικής διαμεσολάβησης εκπονώντας εκπαιδευτικά προγράμματα καινοτομίας, ενώ αποτελεί μία από τις δημιουργούς εκπαιδευτικού υλικού για την πλατφόρμα 21+ του ΙΕΠ. Το 2015 ίδρυσε την ΑΜΚΕ Ζω.Ε.Σ που αριθμεί σήμερα 28 ομάδες πανελλαδικά και 100 εθελοντές που μεταδίδουν το όραμά της, ενώ έχει βραβευτεί τέσσερις φορές για το εθελοντικό της έργο και έχει εκπαιδεύσει μέχρι σήμερα πανελλαδικά περισσότερους από 450.000 μαθητές σε περισσότερα από 650 σχολεία. Αρθρογραφεί σε πολλά ηλεκτρονικά site, έντυπα περιοδικά και εφημερίδες, διατηρεί μόνιμες στήλες στο περιοδικό «Κατοικίδια εν Δράσει» του οποίου υπήρξε και αρχισυντάκτρια για χρόνια. Είναι συγγραφέας πέντε βιβλίων, από τα οποία το ένα έχει ενταχθεί στην Εκπαιδευτική Τηλεόραση αλλά και έχει διακριθεί στις Χρυσές Λίστες του www.elniplex.gr, ενώ συμμετέχει με κείμενά της σε συλλογικά έργα και έχει αναλάβει επιμέλειες βιβλίων.