/Ελένη Δρακάκη: Αποφάσισα να δημιουργήσω έναν χώρο μάθησης προσαρμοσμένο στις νέες τεχνολογικές εξελίξεις

Ελένη Δρακάκη: Αποφάσισα να δημιουργήσω έναν χώρο μάθησης προσαρμοσμένο στις νέες τεχνολογικές εξελίξεις

Η Ελένη Δρακάκη απαντά στις ερωτήσεις που της θέτει ο Κωνσταντίνος Μανίκας, για το προφίλ της στο Instagram Philolog_ina, την επίδραση των social media, τα γλωσσικά λάθη και πολλά άλλα.

Διατηρείτε στο instagram το προφίλ Philolog_ina όπου ασχολείστε με την ελληνική γλώσσα και τη φιλαναγνωσία. Πώς προέκυψε αυτή η ιδέα; 

Πριν από τέσσερα περίπου χρόνια γεννήθηκε η Philolog_ina, μια «φιλολογική φιγούρα» που αγαπάει πολύ την ελληνική γλώσσα και τη διδασκαλία της. Τα ίδια τα παιδιά, οι μαθητές και οι μαθήτριες, μου έδωσαν το έναυσμα να τη δημιουργήσω. Φαίνεται πως η εποχή μας επηρεάζεται συνεχώς από τις τεχνολογικές εξελίξεις, τα παιδιά συχνά περνούν περισσότερη ώρα στα κοινωνικά δίκτυα και απομακρύνονται όλο και περισσότερο από το παραδοσιακό βιβλίο. Σκέφτηκα, λοιπόν, να κάνω την τεχνολογία σύμμαχο της εκπαιδευτικής διαδικασίας και όχι εχθρό της. Αποφάσισα να δημιουργήσω έναν χώρο μάθησης προσαρμοσμένο στις νέες τεχνολογικές εξελίξεις και στα δεδομένα της σύγχρονης εποχής. Έτσι, με κάθε «σκρολάρισμα» στο instagram ο μαθητής/ η μαθήτρια μπορεί να μάθει κάτι νέο ή να θυμηθεί κάτι που έχει ξεχάσει ενώ παράλληλα μπορεί να έρθει σε επαφή με ποικίλες βιβλιοπροτάσεις οι οποίες θα τον/την βοηθήσουν να γνωρίσει τον μαγικό κόσμο της λογοτεχνίας.

Ποια είναι η διάδραση με τους followers και πόσο διαμορφώνει το περιεχόμενο του προφίλ; 

Όπως προανέφερα, η ιδέα δημιουργίας του προφίλ ξεκίνησε με αφορμή τους ίδιους τους μαθητές και τις μαθήτριες, ωστόσο, φαίνεται πως τα γλωσσικά διλήμματα απασχολούν όλο και περισσότερους χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και έτσι η παρέα μας συνεχώς μεγαλώνει. Οι ερωτήσεις είναι πάρα πολλές και προσπαθώ να απαντώ σε όσο το δυνατόν περισσότερες. Κάποια γραμματικοσυντακτικά φαινόμενα μπορούν να αναλυθούν σε μια ανάρτηση ενώ άλλα όχι. Οι φίλοι του προφίλ γνωρίζουν τη δουλειά που γίνεται πίσω από κάθε φωτογραφία και κάθε βίντεο και δείχνουν συνεχώς την αγάπη και τη στήριξή τους. Είμαι ευγώμων για αυτό!

Η χρήση των social media για τη διαδικτυακή παρουσίαση γλωσσικών θεμάτων, τα κάνει πιο προσβάσιμα στα παιδιά και κατά πόσο θα μπορούσε να αξιοποιηθεί εκπαιδευτικά ευρύτερα; 

Τα μέσα και οι τρόποι μάθησης συνεχώς μεταβάλλονται από την επίδραση της τεχνολογίας, ο ρόλος μας όμως δεν περιορίζεται, αντιθέτως, με σύμμαχο την τεχνολογία αποκτούμε περισσότερα εργαλεία και έχουμε τη δυνατότητα να αναβαθμίσουμε τη διδασκαλία. Προσωπικά, δεν θα ήθελα να απομακρυνθώ εξ ολοκλήρου από την έντυπη μορφή του βιβλίου και τη δια ζώσης εκπαίδευση αλλά θα ήθελα να προσπαθήσω να έρθω κοντά στις ανάγκες των μαθητών και των μαθητριών και να δημιουργήσω ένα περιβάλλον μάθησης σύγχρονο και ευχάριστο. Αν τα social media έχουν πράγματι τη δύναμη να προσελκύσουν το ενδιαφέρον των παιδιών και να τα φέρουν πιο κοντά στα γλωσσικά μαθήματα, θα προσπαθήσω να τα αξιοποιήσω όσο μπορώ. Θα ήθελα να καταφέρω να ισορροπήσω ανάμεσα στο παραδοσιακό έντυπο βιβλίο και τα σύγχρονα τεχνολογικά μέσα.

Υπάρχουν σκέψεις για αλλαγές στη θεματολογία ή άλλες βελτιώσεις – προσθήκες στη λειτουργία του Philolog_ina;

Στόχος μου είναι μέσα από τo προφίλ να καλλιεργηθεί η αγάπη μας για τον λόγο. Μέσα από άρθρα που αναρτώνται μηνιαίως, φωτογραφίες και βίντεο που ανεβαίνουν στο προφίλ σε καθημερινή βάση, quiz, προτάσεις παιδικών και εφηβικών βιβλίων αλλά και βιβλίων ενηλίκων θέλω να δημιουργηθεί ένα καινοτόμο περιβάλλον μάθησης που θα ελκύει το ενδιαφέρον μικρών και μεγάλων μαθητών/μαθητριών. Το υλικό θα ανανεώνεται και θα βελτιώνεται συνεχώς.

Ποια είναι τα πιο συνηθισμένα γλωσσικά λάθη που κάνουμε; 

Θα έλεγα πως ένα από τα πιο σύνηθες λάθη που κάνουμε σε γραπτό και προφορικό λόγο είναι η κλίση των τριγενών και δικατάληκτων επιθέτων. Ακούμε ή διαβάζουμε λοιπόν «του διεθνής», «του ασφαλής» αντί του σωστού «του διεθνούς», «του ασφαλούς» ή μπερδεύουμε τις καταλήξεις του ουδετέρου π.χ.: «το αληθής» αντί του σωστού «το αληθές». Μεγάλη σύγχυση παρατηρείται επίσης και στη χρήση του «ως» και του «σαν», συχνά, λοιπόν, χρησιμοποιούμε λαθεμένα το «σαν» της παρομοίωσης για να δηλώσουμε την ιδιότητα κάποιου.

Γιατί οι Έλληνες διαβάζουν σημαντικά λιγότερο από άλλους ευρωπαϊκούς λαούς; 

Θα αποδώσω την ευθύνη στον καταναγκασμό που υφίσταται ο Έλληνας από πολύ μικρή ηλικία. Η σχολική λογοτεχνία αντιμετωπίζεται από τους μαθητές σαν καταναγκαστικό έργο και θα έλεγα πως μερίδιο ευθύνης έχουμε και εμείς, οι εκπαιδευτικοί. Τα παιδιά «στριμόχνωνται» ανάμεσα σε κανόνες και απαιτητικές ασκήσεις γύρω από κάθε λογοτεχνικό έργο με αποτέλεσμα να μην μπορούν να αντιληφθούν την ανάγνωση ως μια πλούσια ευχαρίστηση, ως μια μορφή αυτοφροντίδας που μας βοηθάει να απομακρυνθούμε από το άγχος και την πίεση της καθημερινότητας, να βυθιστούμε σε νέους κόσμους και να βελτιώσουμε την κριτική μας σκέψη.

Πώς επιλέγετε τα βιβλία που παρουσιάζετε;

Αγαπώ πολύ την κλασική λογοτεχνία ωστόσο προσπαθώ να μην περιορίζομαι μονάχα σε αυτήν. Θέλω στο προφίλ να υπάρχουν βιβλιοπροτάσεις για κάθε αναγνώστη. Έτσι, προσπαθώ να έρθω σε επαφή με βιβλία διαφόρων ειδών που απευθύνονται σε κάθε ηλικιακή ομάδα και αφού τα διαβάσω, τα αναρτώ και τα συζητώ με τους φίλους και τις φίλες του προφίλ. Αγαπώ να επισκέπτομαι μικρά τοπικά βιβλιοπωλεία και να συζητώ με τους βιβλιοπώλες, να ακούω τις προτάσεις τους, να ψάχνω νέα αναγνώσματα και να γνωρίζω Έλληνες και ξένους συγγραφείς.