Η Ioanna Noir Zacharopoulou από τους Glitter Grotesque μιλά στον Κωνσταντίνο Μανίκα για το ανατρεπτικό πρώτο άλμπουμ του συγκροτήματος και τα μελλοντικά σχέδια του.
Κυκλοφόρησε το πρώτο σας άλμπουμ με τίτλο “What Really Happened to Baby Jane”. Γιατί τον περιγράφετε ως dark cinematic jazz;
Καταρχήν σας ευχαριστούμε πολύ κ.Μανίκα για το ενδιαφέρον σας και την προσέγγιση σας για τη συνέντευξη αυτή.
Το ντεμπούτο άλμπουμ μας “What Really Happened to Baby Jane” είναι μια ανεξάρτητη κυκλοφορία εξολοκλήρου από εμάς (ψηφιακά και σε CD) και εκτιμούμε πολύ την υποστήριξή σας.
Ο χαρακτηρισμός dark cinematic jazz υπάρχει στο δελτίο τύπου ως μια αποτύπωση της ατμόσφαιρας του άλμπουμ για να έχει ενα σημείο αναφοράς ο κάθε ενδιαφερόμενος.
Γενικά δεν πιστεύω στις “ταμπέλες”, αλλά έπρεπε με κάποιον τρόπο να γίνει κατανοητό το μουσικό μας ύφος για τον κόσμο που δεν μας ξέρει.
Τι σας ενέπνευσε να ασχοληθείτε με τον χαρακτήρα της Babe Jane και πώς μεταφέρατε το μήνυμα της ταινίας στις μελωδίες σας;
Αυτά τα χρόνια που υπάρχουμε ως Glitter Grotesque έχουμε μια τεράστια αγάπη στα κινηματογραφικά τραγούδια.
Μας αρέσει πολύ να εντάσσουμε στο ρεπερτόριο μας τραγούδια από film noir, ταινίες της χρυσής vintage εποχής του Hollywood, αλλά και από ταινίες του David Lynch, Tim Burton ή horror και slasher films.
Το ψυχολογικό θρίλερ του 1962 (με πρωταγωνίστριες τις Bette Davis και Joan Crawford): “What Ever Happened to Baby Jane” είναι μια από τις αγαπημένες μου ταινίες που έχει αυτή την vintage horror αισθητική που μας αρέσει.
Είναι μία ταινία ορόσημο του Αμερικάνικου κινηματογράφου, που περιγράφει την πτώση της Baby Jane από λατρεμένο παιδί του vaudeville, σε υπερήλικη καρικατούρα του εαυτού της, παράλληλα με τη συμπλεγματική σχέση με την αδερφή της (Blanche).
Ήθελα πολύ το πρώτο μας άλμπουμ να είναι εμπνευσμένο από το συγκεκριμένο φιλμ.
Έτσι, στο ντεμπούτο μας, μέσω 6 τραγουδιών, ακολουθούμε την πορεία ζωής της Baby Jane, υπό το πέπλο της σκοτεινής ρετρό κλειστοφοβικής ατμόσφαιρας που βιώνουμε και στην ταινία.
Να πω επισης ότι νιώθω μια σύνδεση με την Baby Jane, γιατί το βλέπω πολύ πιθανό το σενάριο εάν φτάσω 80 χρόνων να φοράω 10 σειρές πέρλες, λουλούδια στα μαλλιά και να πηγαίνω supermarket… χαχαχαχα
Υπάρχει προγραμματισμός για παρουσιάσεις του δίσκου και κατά πόσο αυτές θα μπορούσαν να έχουν μια πιο θεατρική διάσταση;
Προς το παρόν, είμαστε σε διαδικασία προβών, για να ξεκινήσουμε να παίζουμε live ως Vintage Noir (το ακουστικό πιο ευέλικτο σχήμα που έχουμε σχηματίσει κάποια μέλη των Glitter Grotesque).
Στο συγκεκριμένο setlist συμπεριλαμβάνονται τα τραγούδια του δίσκου, ενώ σίγουρα μέσα στην χρονιά θα υπάρξει και επίσημη παρουσίαση ως Glitter Grotesque full band.
Σχετικά με το πιο θεατρικό concept, είναι κάτι που έχουμε ήδη κάνει στο παρελθόν, όταν είχαμε συνεργαστεί με την φίλη μας performer/aerialist Candia TheStrange (στο πανέμορφο Rabbit Hall στα Εξάρχεια και στο Athens Circus festival).
Ως οπτικοποίηση των τραγουδιών υπήρχαν από την Candia ακροβατικά σε στεφάνι, contortion, χορογραφία εμπνευσμένη από την Regan (από την ταινία “The Exorcist”) κα.
Όσον αφορά τώρα στην επίσημη παρουσίαση του δίσκου “What Really Happened to Baby Jane” σίγουρα θα υπάρχει θεατρικότητα επί σκηνής μέσω μικρών props και λεπτομερειών, αλλά δεν ξέρω ακόμα εάν θα υπάρχει στον βαθμό που σας προανέφερα, δηλαδή σε συνεργασία με κάποιον performer. Θα παρθεί αυτή η απόφαση όταν θα δουλεύουμε εντατικά την επίσημη παρουσίαση.
Υπάρχει προοπτική προώθησης του δίσκου και στο εξωτερικό και πόσο δύσκολο είναι ένα τέτοιο εγχείρημα;
Στην παρούσα φάση, ως συγκρότημα έχουμε επιλέξει να λειτουργούμε ανεξάρτητα.
Δεν έχουμε εταιρεία, promoter κτλ.
Οπότε χρησιμοποιούμε τις διάφορες διαδικτυακές πλατφόρμες για να επικοινωνήσουμε γενικά την μουσική μας.
Από τις λίγες μέρες που έχουν περάσει από την κυκλοφορία του δίσκου, η μεγαλύτερη ανταπόκριση προέρχεται από άτομα που ζουν στην Αμερική, πράγμα λογικό γιατί και η μουσική και η ταινία που μας ενέπνευσε είναι κομμάτι της αμερικάνικης κουλτούρας.
Σε έναν πρώτο βαθμό λοιπόν είναι εφικτό μέσω ίντερνετ να προωθήσει κάποιος την δουλειά του και στο εξωτερικό.
Εάν μιλάμε όμως για μεγαλύτερη ορατότητα και προώθηση ενός δίσκου, με την έννοια της προβολής σε διεθνή έντυπα, συναυλίες στο εξωτερικό κτλ, σίγουρα προϋποθέτει συνεργάτες και οικονομική υποστήριξη.
Το πρωταρχικό ζητούμενο όμως είναι να υπάρχει κοινό που να ενδιαφέρεται για το έργο ενός μουσικού.
Ποιο θέλετε να είναι το μουσικό σας στίγμα και ποια διαφορετικά στοιχεία χωρούν σε αυτό;
Με την μουσική μας ως Glitter Grotesque προσπαθούμε να συνδυάσουμε κινηματογραφικά, vocal jazz, cabaret, old-hollywood και άλλα ρετρό είδη με σκοτεινή horror αισθητική και πιο ακραίους ηχητικούς πειραματισμούς.
Γενικότερα οτιδήποτε κάνουμε το επιμελούμαστε και με διαφορετικά εκφραστικά μέσα, με την λογική της συνολικής δημιουργίας, ώστε να υπάρχει μια ενιαία αισθητική.
Για παράδειγμα οι φωτογραφίες του άλμπουμ και όλες μας οι αφίσες είναι δικές μου φωτογραφήσεις (graphic design Klavdios Sklivanitis – iraisynn attinom).
Θα ήμασταν πολύ χαρούμενοι σε βάθος χρόνου να εξελίσσουμε όλο και περισσότερο αυτόν τον συνδυασμό vintage + horror μουσικά και ως συνολική αισθητική, αλλά ταυτόχρονα εννοείται δεν ξέρουμε τί επιφυλάσσει το μέλλον.
Η τέχνη είναι ζωντανός οργανισμός και μπορεί να μας οδηγήσει σε άλλα μονοπάτια. Είμαστε ανοιχτοί και σε αυτό το ενδεχόμενο.
Η δισκογραφία και το ελληνικό κοινό ανταποκρίνονται, όσο τους αξίζει, σε ιδιαίτερες μουσικές δημιουργίες ή τα σύγχρονα ρεύματα έχουν περιορίσει το χώρο για νέες δημιουργικές φωνές;
Νομίζω δεν είναι ωφέλιμο ένας μουσικός να σκέφτεται εάν το έργο του είχε την ανταπόκριση “που του άξιζε” ή εάν τα σύγχρονα ρεύματα “περιόρισαν τον χώρο” για νέες δημιουργικές φωνές, γιατί θα βάλει τον εαυτό του σε μια ετεροκαθοριζόμενη θέση, σε έναν ρόλο θύματος που του φταίνε συνέχεια οι άλλοι.
Καλό είναι να είμαστε ρεαλιστές, να έχουμε επίγνωση της δυναμικής μας ως δημιουργοί στη μικρή χώρα που ζούμε και πού απευθυνόμαστε.
Είναι γεγονός ότι η πλειοψηφία του κόσμου ακούει ελληνικά λαϊκopop.
Ένα συγκρότημα λοιπόν με αμιγώς αγγλόφωνο, ιδιαίτερο μουσικό στυλ, δεν μπορεί να έχει την ψευδαίσθηση ότι θα έχει μαζική αποδοχή στην Ελλάδα.
Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι ο καθένας δεν θα χαράξει τη δική του πορεία.
Εμείς ως συγκρότημα δεν περιμέναμε ποτέ κανέναν να μας δώσει οποιαδήποτε ευκαιρία ή να μας αφήσει χώρο ή να μας πάρει από το χεράκι για να υπάρξουμε.
Απλά κάνουμε μουσικά αυτό που πρώτα από όλα εκφράζει εμάς και εννοείται χαιρόμαστε όταν βλέπουμε ότι αρέσει σε κάποιους ανθρώπους.
Ελπίζουμε όσο περνάει ο καιρός να συνεχίζουμε να δημιουργούμε, να παίζουμε σε όμορφες μουσικές σκηνές και να συμπορευόμαστε με τον κόσμο που του αρέσει η μουσική μας.
Σε μία εποχή άκρατης ατομικότητας ποιο είναι το συνδετικό στοιχείο που κρατά μαζί τα μέλη ενός συγκροτήματος;
Νομίζω το βασικό συνδετικό στοιχείο είναι η δημιουργική διάθεση για τη μουσική.
Επίσης η ειλικρινής επικοινωνία, η θετική πρόθεση, ο σεβασμός, οι ξεκάθαρες κουβέντες, ο επαγγελματισμός και το φιλικό κλίμα.
Με την πάροδο του χρόνου η ζωή, οι προτεραιότητες, τα μουσικά γούστα κτλ του καθενός μπορεί να αλλάξουν. Δεν πειράζει κάποιος λοιπόν, για δικούς του λόγους, να αποχωρήσει από μια μπάντα.
Το θέμα είναι να υπάρχει ειλικρίνεια και οι φιλικές σχέσεις εάν είναι να μείνουν στον χρόνο, θα μείνουν, άσχετα με τον καλλιτεχνικό δρόμο που ακολούθησε ο καθένας.
Ποτέ δεν ξεχνάμε τα μέλη που πέρασαν από τους Glitter Grotesque, γιατί όλοι συνέβαλαν στην εξέλιξη του συγκροτήματος και συνεχίζουν να είναι μέσα στη ζωή και στην καρδιά μας. Κυρίως η Marilena Orfanou (dj Loo, Someone Who Isn’t Me) και ο Manos Six ( :Skull & dawn: , Manos Six and the muddy devil) , αλλά και ο Τόλης Γούλας και ο Ιάκωβος Παυλόπουλος.
Για να μην ξεχνάμε όμως το παρόν, είμαι ευγνώμων, γιατί το άλμπουμ μας “What Really Happened to Baby Jane” ειναι αποτέλεσμα δημιουργικής δουλειάς από όλο το συγκρότημα (Ioanna Noir Zacharopoulou-φωνή, George Lagogiannis-πλήκτρα, Thanasis Giouleas-κοντραμπάσο, Dimitris Azorakos-ντραμς), έχοντας την πολύτιμη συμβολή και κάποιων φίλων guest μουσικών (Emi Path-drones, Manos Six-banjo, ακουστική κιθάρα, Panos Tsekouras-theremin & ηχογράφηση/μίξη/mastering).
Links για το άλμπουμ & απόκτηση του cd:
Spotify: spotify.link/c71g9WZnODb
Youtube: youtube.com/@glittergrotesque
Instagram: instagram.com/glittergrotesque
Bandcamp: glittergrotesque.bandcamp.com
Facebook: www.facebook.com/GlitterGrotesqueOfficial
Twitter: twitter.com/GlitterGrotesq
Σας ευχαριστούμε ξανά κ. Μανίκα και culturepoint.gr για το ενδιαφέρον.
Σας ευχόμαστε τα καλύτερα
( Ioanna Noir Zacharopoulou – Glitter Grotesque)