Η ηθοποιός Κωνσταντίνα Βάρδα απαντά στις ερωτήσεις που τις θέτει ο Κωνσταντίνος Μανίκας με αφορμή την παράσταση Ιράκ – 9 Τόποι Επιθυμίας”.
“Ιράκ – 9 Τόποι Επιθυμίας” από την πολυβραβευμένη συγγραφέα Χέδερ Ράφο, στον Πολυχώρο Εργοτάξιον με την ομάδα Mariposa. Πείτε κάποια παραπάνω στοιχεία για το έργο και την πρώτη σας αντίδραση όταν ήρθατε σε επαφή μαζί του;
Το έργο είναι της πολυβραβευμένης συγγραφέως Heather Raffo! Δίνει φωνή στις ιρακινές γυναίκες που μας εξιστορούν τη ζωή τους με φόντο τους δυο πολέμους του Κόλπου, αποδεικνύοντας ότι οι γυναίκες δεν είναι πουθενά ελεύθερες. Πρόκειται για ένα έργο που εκφράζει την ανάγκη για ελευθερία , επιβίωση, αποδοχή αγάπης ,δύναμη !!! Η πρώτη μου επαφή ήρθε ωσάν θεατής στο θέατρο Vault σε σκηνοθεσία Μαρίας Τσαρούχα το 2013. Η αντίδραση μου ήταν , πως ένιωσα τις πολλαπλές εκφάνσεις αυτών των γυναικών και σοκαρίστηκα !! Ήθελα να ψάξω , να μάθω και να διαβάσω κι άλλα πράγματα που αγνοούσα όπως αρκετός κόσμος . Όταν το έργο ήρθε στα χέρια μου μετά από χρόνια , ένιωθα έτοιμη να βιώσω τις ζωές αυτών των γυναικών και με πολλή δουλειά ομαδική και προσωπική να μπω στον κόσμο τους.
Πώς είναι δομημένη η παράσταση και πόσο πιο δύσκολη ερμηνευτικά είναι η προσέγγιση ενός μονολόγου;
Το έργο έχει μελετηθεί πάρα πολύ καλά, είναι ένα πολύ καλά δομημένο έργο από μόνο του, κι εμείς έχουμε ακολουθήσει τις οδηγίες της σκηνοθέτιδας μας Έφης Μεράβογλου όπου έχει δημιουργήσει , φωτιστικά και σκηνογραφικά ένα μυσταγωγικό χαρακτήρα που μας τοποθετεί κατευθείαν Σ αυτούς τους δυο κόσμους που συναντούνται . Πιστεύω πως ένας μονόλογος είναι κατεξοχήν μεγάλη πρόκληση για έναν ηθοποιό. Δεν σας κρύβω οτι με τρομάζει αρκετά , είναι ένας άθλος! Ο ηθοποιός είναι μόνος του και με όλα τα βλέμματα στραμμένα πάνω του . Παρ ολ αυτά με βάση την μέθοδο που κάνουμε ( Method Acting) , δημιουργούμε έναν χαρακτήρα από την αρχή , μελετάμε βαθιά με ειλικρίνεια , αλήθεια της ανθρώπινης συμπεριφοράς ξεκλειδώνοντας ετσι και πολλά κομμάτια του εαυτού μας . Για αυτόν τον λόγο λοιπόν μπορώ να σας πω ότι δεν νιώθω απροστάτευτη πάνω στη σκηνή αλλά το απολαμβάνω.
Ποιος είναι ο δικός σας ρόλος και με ποια πλευρά της γυναικείας καταπίεσης καταπιάνεται;
Ο χαρακτήρας που υποδύομαι είναι μιας Βεδουίνας αρκετά εύπορης οικογένειας αφου ο πατέρας της είναι Σείχης. Είναι μια γυναίκα που θα μπορούσαμε να πούμε οτι δεν συναντάμε συχνά στη Μέση Ανατολή . Μια γυναίκα με 2 γάμους και διαζύγια , σπουδαγμένη , χυμώδης , εξωστρεφής , γεμάτη αισθήματα , που δημιουργεί όμορφες εικόνες στον θεατή. Με βάση την αγάπη και τον ενθουσιασμό μέσα της μας εξιστορεί το ερωτικό της απωθημένο ! Η δική της καταπίεση βρίσκεται στην ίδια της τη ζωή μιας και θέλει να βιώσει τον απόλυτο έρωτα και τη «ελευθερία» των γυναικών της Δύσης.
Τελικά, τι εικόνα αποκομούμε για τη θέση της γυναίκας σε Ανατολή και Δύση, για τις ομοιότητες και τις διαφορές σε επίπεδο ελευθεριών και όχι μόνο;
Ας ξεκινήσουμε από το γεγονός ότι η ισότητα των φύλων θα πρέπει κατά βάση να έχει την ίδια αξία σε οποιαδήποτε χώρα και αν βρίσκεται . Η Ανατολή χαρακτηρίζεται από την έλλειψη ελευθερίας , εγκλεισμού , υποχρεωτικής ενδυμασίας , αναλφαβητισμού αλλά και τα ελάχιστα ανθρώπινα δικαιώματα . Η Δύση από την άλλη , θεωρείται πιο εξελιγμένη και εκσυγχρονισμένη χωρίς αυτό βέβαια να σημαίνει κάτι . Οι γυναίκες στη Δύση έχουν πολλούς ρόλους εξίσου μεγάλους που δυστυχώς πολύ συχνά υποτιμούνται. Βλέπουμε πλέον ακόμα και σήμερα γυναίκες που βιάζονται , κακοποιούνται από συντρόφους , όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε πολλές δυτικές χώρες . Πιστεύω λοιπόν πως και οι δυο πλευρές πάσχουν από το θεμελιώδες δικαίωμα για ελευθερία που δεν έχει ακόμα θωρακιστεί . Ας σκεφτούμε όλοι μας πως μια κοινωνία για να αναπτυχθεί χρειάζεται και Άνδρες και γυναίκες με ισότιμες ευκαιρίες παντού.
Πώς κρίνετε την πορεία του θεάτρου στην Ελλάδα, τα τελευταία χρόνια;
Το θέατρο είναι πολλά πράγματα , είναι οι άνθρωποι του ! Αυτό νομίζω ο κόσμος τα τελευταία χρόνια το αναγνωρίζει . Νιώθω οτι ο κόσμος αγαπάει το θέατρο , θέλει να βλέπει όμορφες παραστάσεις , το ψάχνει !! Αυτό που δεν καταλαβαίνουν κάποιοι δυστυχώς, είναι οι συνθήκες που βιώνουν οι άνθρωποι που εργάζονται γι αυτό το αποτέλεσμα και δεν είναι πάντα ευνοϊκές . Επίσης είναι από τα επαγγέλματα που δέχτηκε ένα τεράστιο πλήγμα ( COVID). Δυστυχώς η πολιτεία μέχρι στιγμής δεν έχει φροντίσει για το μέλλον του κλάδου μας . Η στήριξη για μας στους δύσκολους αυτούς καιρούς είναι ο κόσμος , που είναι και το βασικότερο κομμάτι του θεάτρου!
Ποιοι είναι οι στόχοι της ομάδας Mariposa και ποιο είναι το μεγαλύτερο καλλιτεχνικό σας όνειρο;
Η ομάδα Mariposa έχει ξεκινήσει πολύ δυναμικά , είμαστε μια ομάδα γεμάτοι όνειρα , αγάπη και μεγάλο σεβασμό για την τέχνη αυτή !!! Οι στόχοι μας είναι ρεαλιστικοί , θέλουμε να δουλεύουμε πολύ και να είμαστε Ενεργοί και παραγωγικοί ! Δεν έχω κάποιο καλλιτεχνικό όνειρο συγκεκριμένο . Μου αρέσει να καταπιάνομαι με το τώρα , αγαπώ το κάθε τι που κάνω και πάντα το θεωρώ μεγάλο . Ζω αυτές τις στιγμές με πολύ δουλειά και αγάπη!
Είναι το θέατρο η βασική προτεραιότητα για κάθε ηθοποιό;
Το θέατρο και κυρίως το πρακτικό κομμάτι πιστεύω είναι απαραίτητη προτεραιότητα του ηθοποιού . Εκεί εκπαιδεύεσαι αληθινά. Και το γυαλί έχει τη γλύκα του φυσικά αλλά το θέατρο είναι οξυγόνο , είναι ένα «μικρόβιο» θα έλεγα που αν μπει μέσα σου σε μαγεύει . Είναι τροφή για σκέψη , διασκέδαση , συγκίνηση . Μας δίνει τη δυνατότητα να οραματιστούμε άλλες πραγματικότητες , πουθενά άλλου δεν μπορείς να ζήσεις κάτι τέτοιο!! Θα κλείσω με αυτό που είχε πει ο Όσκαρ Γουάιλντ : « η σπουδαιότερη μορφή τέχνης , ο πιο άμεσος τρόπος με τον οποίο δυο άνθρωποι μπορεί να μοιραστούν τι σημαίνει να είσαι άνθρωπος .»