Ο Μανόλης Ανδρουλιδάκης κυκλοφορεί έναν νέο ορχηστρικό δίσκο με τίτλο “ΑΝΘΟΛΟΓΙΑ για κιθάρα”. από την Ogdoo Music Group και μιλά για αυτή του τη δημιουργία, και πολλά άλλα, στον Κωνσταντίνο Μανίκα.
1. Ένας νέος ορχηστρικός δίσκος. Πώς έγιναν οι επιλογές των δέκα μουσικών θεμάτων που περιλαμβάνει;
Κάθε ένα από τα κομμάτια έχει το λόγο ύπαρξης του. Όλα είναι πολύ αγαπημένα και ένιωθα σα να αποζητούσαν να καταγραφούν σε αυτήν την πρώτη μου ανθολογία. Αυτή, λοιπόν, είναι η βαθύτερη αιτία: η αγάπη που έχω για τα συγκεκριμένα μουσικά θέματα.
Οι αφορμές είναι διάφορες: η πολυετής συνεργασία με το Λεοντή και η πιο πρόσφατη με τον Περίδη. Το κομμάτι του Σαββόπουλου έγινε πριν 22 χρόνια, την εποχή της συνεργασίας μου με τον τραγουδοποιό. Ο Χιώτης και ο Ζαμπέτας είναι δύο λαϊκοί σύνθετες που θαυμάζω απεριόριστα κ αι ο καθένας έχει την δική του μαγεία και το ιδιαίτερό του χρώμα στο μπουζούκι. Αντίστοιχα ο Λοΐζος και ο Ξαρχάκος είναι πολύ αγαπημένοι και φυσικά ο Θεοδωράκης είναι πάντα σημείο αναφοράς για τις δουλειές μου.
2. Δίνοντας μια πιο κλασική αίσθηση σε αγαπημένα τραγούδια, φέρνουμε το κοινό πιο κοντά σε κλασικά ακούσματα;
Η αντιμετώπιση των κομματιών έγινε, αν μπορούμε να το πούμε έτσι, με λόγιο τρόπο και τεχνική. Πιθανόν η ακρόαση της λόγιας βερσιόν ενός οικείου κομματιού, να οδηγήσει το μέσο ακροατή στην κλασική κιθάρα και γενικότερα στη λόγια δημιουργία.
Είχα μία σχετική εμπειρία σε ένα ρεσιτάλ που έδωσα πριν από αρκετό καιρό στο χωριό μου, τη Νίθαυρη στον Ψηλορείτη, όπου κάποιοι ηλικιωμένοι δεν είχαν ξανακούσει, ζωντανά, κλασική κιθάρα. Το αποτέλεσμα ήταν εκπληκτικό και για μένα ήταν η ωραιότερη συναυλία που έχω δώσει, καθώς οι άνθρωποι αγκάλιασαν με θέρμη και ενθουσιασμό το όργανο.
3. Μήπως, στην εποχή μας, έχουμε υποβαθμίσει την αξία της μελωδίας;
Η πλειοψηφία των εφήβων, ακούει τραγούδια χωρίς μελωδία, τουλάχιστον όχι με την έννοια που την έχουμε συνηθίσει εμείς. Παρόλα αυτά, μια καλή μελωδία πάντα κερδίζει. Σε μένα η παραίνεση του Χρήστου Λεοντή να μελοποιώ, χωρίς όργανο στο χέρι, μόνο τραγουδώντας τα «όπως κάνει η νοικοκυρά στην κουζίνα» λειτούργησε στην πλειοψηφία των τραγουδιών μου, ευεργετικά.
Εν κατακλείδι, σε σχέση με ένα μελωδικό νανούρισμα, μου φαίνεται πολύ δύσκολο να κοιμήσεις ένα μωρό με hiphop.
4. Τι είναι αυτό που κάνει κάποιον, κορυφαίο βιρτουόζο της κιθάρας; Είναι μόνο θέμα μελέτης και σκληρής δουλειάς;
Η μελέτη και σκληρή δουλειά είναι οι προϋποθέσεις για να προχωρήσει κανείς. Το που θα φτάσει ορίζεται από το ταλέντο.
5. Ποια είναι τα επόμενα σχέδια σας;
Ετοιμάζω κάποια τραγούδια με το Δημήτρη Λέντζο, προχωράω χωρίς άγχος και χρονοδιαγράμματα στην μελοποίηση της ποιητικής συλλογής «Άρση σιωπής» της Χαριτίνης Βαζαίου μόνο με γυναικείες φωνές και παράλληλα συνθέτω ένα έργο για κιθάρα. Ίσως σιγά-σιγά ετοιμάσω και την επόμενη ανθολογία – θα το δούμε στην πορεία.
6. Το πιο μεγάλο καλλιτεχνικό σας όνειρο;
Να ανέβει πολύ το πολιτιστικό επίπεδο των Ελλήνων, τόσο που να απολαμβάνει την καλή μουσική (με σωστό τρόπο δοσμένη) και να πετάξει τα μουσικά σκουπίδια εκεί που ανήκουν.
Προσωπικά, θα ήθελα να παρουσιάσω το ρεσιτάλ ελληνικής μουσικής μόνο σε καλούς χώρους εδώ και στο εξωτερικό και καθετί που φτιάχνω να είναι έστω και λίγο καλύτερο από το προηγούμενο.
7. Τι ρόλο έχει πλέον η μουσική, στην ψηφιακή εποχή μας, όπου σχεδόν όλα κινούνται μέσω YouTube;
Δυστυχώς, λειτουργεί όλο και περισσότερο σα μουσικό χαλί. Η ευκολία έφερε πληθωρισμό και πτώση του επιπέδου. Από την άλλη, έφερε μια ελευθερία να γίνονται εναλλακτικά πράγματα και αυτά ακριβώς είναι που πρέπει, κατά τη γνώμη μου, να ψάχνουμε και να ακούμε .
8. Είναι οι live εμφανίσεις αυτές που τελικά καθιερώνουν ένα καλλιτέχνη στη συνείδηση του κοινού;
Η σκηνή είναι καλό βαρόμετρο. Εκεί, δεν μπορείς να κρυφτείς και πρέπει να βγάζεις ειλικρίνεια και αλήθεια. Αν είσαι καλός, σε βοηθά να πας παραπέρα. Αν όχι, σε πάει πίσω. Το έχω δει να συμβαίνει.
9. Ποια είναι η γνώμη σας για τα μουσικά reality shows;
Συνήθως είναι άθλια.
10. Ένας μήνας “καραντίνα”. Ποιοι είναι οι πέντε δίσκοι που θα θέλατε μαζί σας;
‘Reflections’ του Μάνου Χατζιδάκι με τους ‘New York rock N roll ensemble’
Μία συλλογή με τα καλύτερα του Ζαμπέτα
Τις ‘Goldberg variation’ του Johann Sebastian Bach
Μία συλλογή με soundtracks του Ennio Moricone
Ριζίτικα με τον Ξυλούρη
11. Με ποιο τραγούδι ή και άλμπουμ θα “ντύνατε” μουσικά την πιο σημαντική στιγμή της ζωής σας;
Η σημαντική στιγμή που θυμάμαι και την ‘‘έντυσα’’ μουσικά με το «Sous le ciel de Paris» είναι όταν παντρεύτηκα.
Αν ποτέ ο κόσμος επαναστατήσει , θα ήθελα να ακούγεται σαν Soundtrack το ‘απ’ το Χανιώ τη πόρτα’’ με τον Ξυλούρη