/Σταύρος Σιόλας: Θα ήθελα να βάλω κι εγώ το λιθαράκι μου στον τεράστιο πλούτο της ελληνικής μουσικής

Σταύρος Σιόλας: Θα ήθελα να βάλω κι εγώ το λιθαράκι μου στον τεράστιο πλούτο της ελληνικής μουσικής

Ο Σταύρος Σιόλας συνομιλεί με τον Κωνσταντίνο Μανίκα, με αφορμή τη μουσικοθεατρική παράταση που θα παρουσιαστεί στο Θέατρο Τέχνης 7 & 8 Απριλίου και 28 & 29 του ίδιου μήνα.

1. Στο Θέατρο Τέχνης με μια μουσικοθεατρική παράσταση που συνυπάρχουν αγαπημένες μελωδίες σας με θεατρικούς μονολόγους σημαντικών συγγραφέων. Πώς προέκυψε αυτή η ιδέα;

Προέκυψε κυρίως από την ανάγκη μου να βρεθώ στη σκηνή του θεάτρου και ειδικότερα του θεάτρου που σπούδασα και αγάπησα στα χρόνια της σχολής αλλά και μετέπειτα που έπαιζα σ αυτό σε παραστάσεις στις οποίες είχα γράψει και τη μουσική.

2. Με ποια κριτήρια συνδυάστηκαν συγκεκριμένα κείμενα με συγκεκριμένα τραγούδια;

Δεν ήταν πολύ δύσκολο αυτό διότι τα περισσότερα από αυτά είναι γραμμένα για θεατρικές παραστάσεις όπως της Άρνης το νερό που είναι γραμμένο για την Αγγέλα του Σεβαστίκογλου, οπότε απλώς πλαισιώνονται από κείμενα των έργων για τα οποία γράφτηκαν.Αυτά που δεν γράφτηκαν για παράσταση εντάσσονται σε ενότητες που ταιριάζουν θεματολογικά όπως η θεια απ την Αμερική στην ενότητα των μεταναστών.

3. Τι μπορείτε να μας αποκαλύψετε για το ακυκλοφόρητο τραγούδι με τη φωνή της Μαρίας Φαραντούρη που θα ακουστεί στην παράσταση και τις συμμετοχές – εκπλήξεις που δεν έχουν ακόμη ανακοινωθεί;

Η συμμετοχή που αρχικά δεν ανακοινώθηκε ήταν αυτή της Ρίτας Αντωνοπούλου που θα συμμετέχει στις 7 & 8 Απριλίου με τραγούδια και θεατρική πρόζα σε μια ενότητα με μονολόγους μεταναστών γραμμένους από τον Χρήστο Μπουλώτη. Στην ίδια ενότητα θα ακουστεί και η φωνή της Μαρίας Φαραντούρη.

4. Ως ένας πολυπράγμων καλλιτέχνης θεωρείτε ότι λείπουν οι πρωτότυπες ιδέες που αξιοποιούν διαφορετικά είδη τέχνης; 

Η συνύπαρξη διαφορετικών ειδών τέχνης αλλά και πολυμέσων γενικότερα είναι μια σύγχρονη τάση που όμως πολλές φορές γίνεται για να γίνει χωρίς ουσιαστικό λόγο. Υπάρχουν εξαιρέσεις φυσικά με σοβαρό σκεπτικό και ιδέες, λίγες αλλά υπάρχουν.

4. Να περιμένουμε σύντομα ένα νέο single ή ίσως κι ένα ολοκληρωμένο άλμπουμ;

Η αλήθεια είναι πως έχω καιρό να κυκλοφορήσω τραγούδι γιατί έχω αναλάβει την σύνθεση, ενορχήστρωση και καλλιτεχνική επιμέλεια δυο δισκογραφικών δουλειών, με ερμηνεύτριες τη Ρίτα Αντωνοπούλου σε στίχους δικούς της και άλλων, και τη Βιολέτα Ίκαρη σε στίχους Οδυσσέα Ιωάννου!

5. Πόσο δύσκολο είναι για έναν καλλιτέχνη να του δοθούν οι ανάλογες ευκαιρίες να αναδείξει το ταλέντο του;

Δύσκολο είναι και ήταν πάντα. Η κάθε εποχή έχει τις δικές της δυσκολίες και τις δικές τους διεξόδους. Δεν είναι σοφό να περιμένεις να σε ανακαλύψουν από ένα σημείο και μετά, οφείλεις να δημιουργήσεις τις ευκαιρίες μόνος σου, να διεκδικήσεις τη θέση σου στο χώρο που σ’ ενδιαφέρει, πρωτίστως όμως μέσα απ την αυτοβελτίωση σου.

6. Ποιο θέλετε να είναι το μουσικό στίγμα σας και ποιο είναι το πιο μεγάλο καλλιτεχνικό σας όνειρο;

Οι δυο βασικοί άξονες που ορίζουν τη μουσική μου είναι ο λυρισμός και η παράδοση με σύγχρονη ενορχηστρωτική προσέγγιση. Δεν έχω κάποιο μεγαλεπήβολο καλλιτεχνικό όνειρο, το μόνο που θα ήθελα είναι να βάλω κι εγώ το λιθαράκι μου στον τεράστιο πλούτο της ελληνικής μουσικής!

7. Πώς έχει διαφοροποιηθεί ο χώρος της μουσικής στην ψηφιακή εποχή του YouTube και πώς μπορεί να αξιοποιηθεί προς όφελος των καλλιτεχνών;

Οι θεάσεις στο YouTube έχουν αντικαταστήσει τις μετρήσεις των πωλήσεων ως ένδειξη επιτυχίας και αποδοχής ενός τραγουδιού. Αυτο βέβαια δεν είναι αδιάβλητο εφ όσον οι θεάσεις μπορούν να αγοραστούν.

Το όφελος είναι ότι μπορεί ο καθένας να ανεβάσει εκεί τη μουσική του. Το πρόβλημα είναι οτι είναι σαν να πετάς ένα μπουκάλι στη θάλασσα περιμένοντας κάποιος να το ανακαλύψει.

8. Ποια είναι η γνώμη σας για τα νέα, εξαιρετικά δημοφιλή στη νεολαία, μουσικά ρεύματα; 

Αν με ρωτάτε για την trap και τα συναφή είδη η γνώμη μου είναι η χείριστη. Αν με ρωτάτε όμως για την επιστροφή στα πανηγύρια και στα φεστιβάλ «ρίζας» τα οποία επίσης πλημμυρίζουν από νεολαία τότε όπως καταλαβαίνετε αισιοδοξώ και χαίρομαι!

9. Είναι οι ζωντανές εμφανίσεις αυτές που καταξιώνουν έναν καλλιτέχνη στη συνείδηση του κοινού;

Εξαρτάται από το κοινό,αν μιλάμε για μεγαλύτερες ηλικίες η τηλεόραση και το ραδιόφωνο είναι αυτά που καταξιώνουν έναν καλλιτέχνη. Αν μιλάμε για μικρότερες έως πολύ μικρές ηλικίες τότε τα κοινωνικά μέσα το τικ τοκ και το ινσταγραμ καταξιώνουν καλλιτέχνες. Οι ζωντανές εμφανίσεις προφανώς και συμβάλουν στην καταξίωση ενός καλλιτέχνη αλλά στις περισσότερες περιπτώσεις σε δεύτερο στάδιο, αφού έχει προκαλέσει το ενδιαφέρον του κοινού με τους τρόπους που ανέφερα.

10.  Ποια είναι η γνώμη σας για τα μουσικά reality shows και τι θα συμβουλεύατε τα παιδιά που θέλουν να ασχοληθούν με τη μουσική;

Τα μουσικά ριάλιτι όπως και όλα τα ριάλιτι είναι πρωτίστως τηλεοπτικά προϊόντα, ενδιαφέρονται για την ακροαματικότητα και κατ επέκταση τις διαφημίσεις και το κέρδος. Δεν ενδιαφέρονται ιδιαιτέρως για την πορεία και την καταξίωση των συμμετεχόντων. Θα συμβούλευα όσους θέλουν να πάνε να έχουν επίγνωση ότι είναι αναλώσιμοι γι αυτές τις εκπομπές αλλά να πάνε αν νιώθουν ότι δεν θα αλλοιωθεί το προσωπικό τους καλλιτεχνικό στίγμα και η ποιότητα τους.

11. Ένας μήνας “καραντίνα”. Ποιοι είναι οι πέντε δίσκοι που θα θέλατε μαζί σσς; 

Πλατωνος Καρυωτάκης

Άξιον εστί Ελύτης Θεοδωράκης

Τραγούδια για τους μήνες

Αντικατοπτρισμοί Χατζιδάκης

Όρνιθες Χατζιδάκης