/Πρώτη προβολή στην Αθήνα την ταινία exergue – on documenta 14 του Δημήτρη Αθυρίδη,

Πρώτη προβολή στην Αθήνα την ταινία exergue – on documenta 14 του Δημήτρη Αθυρίδη,

Το 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας (Athens Avant-Garde Film Festival), παρουσιάζει σε πρώτη προβολή στην Αθήνα την ταινία exergue – on documenta 14 του Δημήτρη Αθυρίδη, σε παραγωγή της Faliro House Productions. Η ταινία ακολουθεί τον καλλιτεχνικό διευθυντή της documenta 14 Adam Szymczyk καθώς ηγείται της  διοργάνωσης της πιο σημαντικής έκθεσης τέχνης στον κόσμο. Πρόκειται για μια χωρίς προηγούμενο παρασκηνιακή εξερεύνηση του θεσμικού κόσμου της τέχνης.  Η διάρκειας 14 ωρών ταινία – χωρισμένη σε 14 κεφάλαια – έκανε πρεμιέρα στο 74ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βερολίνου.

Η ταινία (848’) θα κατανεμηθεί σε 3 προβολές, το τριήμερο 2-4 Δεκεμβρίου, αμέσως πριν την έναρξη του 13ου ΦΠΚΑ, και θα παρουσιαστεί ως προφεστιβαλική δράση του φεστιβάλ, με ελληνικούς και αγγλικούς υποτίτλους, ως εξής:

Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου, 17:00-21:30

Τρίτη 3 Δεκεμβρίου, 17:00-23:00

Τετάρτη 4 Δεκεμβρίου, 17:00-21:45. Θα ακολουθήσει στρογγυλή τράπεζα (21:45-23:00). Συμμετέχουν: Εύα Στεφανή (σκηνοθέτις), Πάνος Χαραλάμπους (εικαστικός, ομότιμος καθηγητης AΣΚΤ), Μαρίνα Φωκίδη (επιμελήτρια, θεωρητικός). Συντονίζει η Δέσποινα Ζευκιλή (κριτικός τέχνης, διευθύντρια περιοδικού «Αθηνόραμα»)

Το  exergue – on documenta 14 ακολουθεί τον καλλιτεχνικό διευθυντή Adam Szymczyk και την επιμελητική του ομάδα επί δύο χρόνια καθώς οργανώνουν την documenta 14, μια ιστορική έκδοση της πιο σημαντικής έκθεσης τέχνης στον κόσμο, που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά το 2017 στο Κάσελ της Γερμανίας και στην Αθήνα της Ελλάδας, το επίκεντρο της οικονομικής κρίσης στην Ευρώπη εκείνη την εποχή.

Η καλλιτεχνική πρόταση επέκτασης  της έκθεσης σε δύο πόλεις με τίτλο ”Learning from Athens”, ήταν η τολμηρή προσπάθεια του Szymczyk να εξερευνήσει τα όρια του θεσμού, αμφισβητώντας το ευρωκεντρικό μοντέλο παραγωγής τέχνης. Η διοργάνωση αντιμετώπισε περισσότερα από απλά υλικοτεχνικά εμπόδια που δεν βοήθησαν στην αποτροπή ενός οικονομικού ελλείμματος. Το μιντιακό σκάνδαλο που ξέσπασε πριν από την λήξη της έκθεσης επισκίασε την καλλιτεχνική της αξία και τις περαιτέρω συζητήσεις σχετικά με το περιεχόμενό της.

Η documenta 14 προκάλεσε κριτική αντιπαράθεση και αντιδράσεις λόγω της ριζοσπαστικής επιμελητική της  προσέγγισης που συχνά ερμηνεύτηκε  ως διδακτισμός ή ως εργαλειοποίηση πολιτικά επειγόντων θεμάτων όπως η προσφυγική κρίση, ο νεοφιλελευθερισμος και η άνοδος της ακροδεξιάς πολιτικής σε παγκόσμιο επίπεδο. Ταυτόχρονα, δέχτηκε επιθέσεις καθώς έθεσε άβολα ερωτήματα σχετικά με τις εξαρτήσεις του ιστορικού ινστιτούτου από την τοπική πολιτική και τους μηχανισμούς χρηματοδότησης του κόσμου της τέχνης.

Μέσα από το πάθος των πρωταγωνιστών του, την ομορφιά και τη δύναμη της τέχνης και την χωρίς προηγούμενο πρόσβαση καταγραφής, η κινηματογραφική  αφήγηση χωρισμένη σε δεκατέσσερα κεφάλαια, παρατηρεί τη  δραματικής πορεία της documenta 14 και αποτυπώνει έναν προβληματισμό για τις λειτουργίες της Σύγχρονης Τέχνης  και τους θεσμούς της σε ένα μεταβαλλόμενο παγκόσμιο τοπίο.

 

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΘΥΡΙΔΗΣ (Σκηνοθέτης)

Ο Δημήτρης Αθυρίδης (1962) είναι ντοκιμαντερίστας και φωτογράφος από τη Θεσσαλονίκη. Μετά τις ανολοκλήρωτες σπουδές  ως μηχανολόγος μηχανικός εργάστηκε ως φωτογράφος και διευθυντής φωτογραφίας στη διαφήμιση.

Ως κινηματογραφιστής ασχολείται με μελέτες χαρακτήρων, προσεγγίζοντας τις ως υπαρξιακές περιπέτειες σε κοινωνικά τοπία.

Έκανε το πρώτο του βήμα ως σκηνοθέτης στο σινεμά με το ντοκιμαντέρ «T4 Τrouble and the Self Admiration Society» (2009), μια εξερεύνηση στην αινιγματική ζωή του αντιήρωα της ροκ Τέρρυ Παπαντίνα, που συμμετείχε στο διαγωνιστικό του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης και προβλήθηκε στις κινηματογραφικές αίθουσες. Η δεύτερη ταινία του «Ένα Βήμα Μπροστά» (2012), εξιστορεί το ταξίδι του Γιάννη Μπουτάρη, ενός αντισυμβατικού, (πρωην) αλκοολικού, οινοποιού, ο οποίος διεκδικεί τη δημαρχεία της Θεσσαλονίκης αμφισβητώντας το πολιτικό κατεστημένο. Η ταινία έκανε πρεμιέρα στο 25ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ του Άμστερνταμ (IDFA) και έκανε τη πορεία της στις αίθουσες το 2013.

Η τελευταία ταινία του, «exergue – on documenta 14» (2024), ακολουθεί τον καλλιτεχνικό διευθυντή της documenta 14 Adam Szymczyk καθώς ηγείται της  διοργάνωσης της πιο σημαντικής έκθεσης τέχνης στον κόσμο. Πρόκειται για μια χωρίς προηγούμενο παρασκηνιακή εξερεύνηση του θεσμικού κόσμου της τέχνης,  Η διάρκειας 14 ωρών ταινία – χωρισμένη σε 14 κεφάλαια – έκανε πρεμιέρα στο 74ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βερολίνου.

 

ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ

2009 T 4 Trouble and the Self Admiration Society

2012 Ένα Βήμα Μπροστά

2024 exergue – on documenta 14

 

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Σενάριο: Δημήτρης Αθυρίδης

Διεύθυνση φωτογραφίας: Δημήτρης Αθυρίδης

Μοντάζ: Δημήτρης Αθυρίδης, Βανέσσα Ζέρη, Γιώργος Κραβαρίτης

Ήχος: Δημήτρης Αθυρίδης

Μιξάζ ήχου: Κώστας Βαρυμποπιώτης

Μουσική: Ted Regklis, Paolo Thorsen-Nagel

Παραγωγή: Faliro House Productions

Παραγωγός: Δημήτρης Αθυρίδης

Συμπαραγωγοί:  Γιώργος Τσούργιαννης, Ιωάννα Κοντογεώργου

Executive Producers: Χρήστος Β. Κωνσταντακόπουλος, Caroline von Kühn, Ανδρέας Ζουπάνος Κρητικός

ΦΕΣΤΙΒΑΛ

Μετά την πρεμιέρα της στο 74ο Φεστιβάλ του Βερολίνου, η ταινία συμμετείχε μεταξύ άλλων στο 26ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, στο 46ο Φεστιβάλ Cinéma du Réel, στο 49ο Διεθνές Φεστιβάλ του Τορόντο, και στο 62o Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Νέας Υόρκης.

 

ΕΓΡΑΨΑΝ

*      Berlinale 2024: 848 πολύτιμα λεπτά στο «exergue – on documenta 14» του Δημήτρη Αθυρίδη Flix, Μανώλης Κρανάκης

*      Δημήτρη Αθυρίδη, πώς γύρισες μια από τις μεγαλύτερες ταινίες στην ιστορία για τη μεγαλύτερη έκθεση στον κόσμο; Αθηνόραμα, Συνέντευξη στη Δέσποινα Ζευκιλή

*       The 23 Best (and Most Anticipated) Documentaries of 2024 VOGUE, Lisa Wong Macabasco

*        A Thrilling 14-Hour Film About Documenta 14 Is a Radical Act of Transparency, ARTnews, Alex Greenberger

*        “Anything Else Would Have Been a Simplification’: Dimitris Athiridis’s 14 Hour Film About documenta 14” FRIEZE, Συνέντευξη στη Chloe Stead

Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε το Goethe-Institut Athen για την υποστήριξή του στην επικοινωνία της προβολής του exergue – on documenta 14.

Το ΦΠΚΑ επιστρέφει από τις 5 έως και τις  18 Δεκεμβρίου 2024 φιλοδοξώντας να αναδείξει ό, τι πιο φρέσκο και καινοτόμο συμβαίνει στον παγκόσμιο κινηματογράφο.

Θα διεξαχθεί στις δύο αίθουσες της Ταινιοθήκης, ενώ επιλεγμένα προγράμματα του θα παρουσιαστούν και online στη διεύθυνση online.tainiothiki.gr.

Ακολουθείστε μας στα social media, για να ενημερώνεστε για όλες τις δράσεις του ΦΠΚΑ:

https://www.instagram.com/aagfilmfestival

https://www.facebook.com/aagfilmfestival

 

ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ

Ηλεκτρονική προπώληση: https://tickets.tainiothiki.gr/

Εισιτήριο: 6€. Φοιτητές Καλών Τεχνών: 4€.

 

Ταινιοθήκη της Ελλάδος

Ιερά Οδός 48 και Μεγάλου Αλεξάνδρου, μετρό Κεραμεικός, τηλ. 210 3612046

ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

To 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου διοργανώνεται από την Ταινιοθήκη της Ελλάδος  στο πλαίσιο της υλοποίησης των δράσεων του Υποέργου 1 της Πράξης: “Η Κινηματογραφοφιλία στη νέα εποχή ΙΙΙ”, η οποία εντάχθηκε στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Αττική 2021-2027»