/Τάσος Αποστολίδης: Από τη φύση μου θέλω να διδάσκω αυτό που γνωρίζω καλά από σπουδές ή εμπειρία

Τάσος Αποστολίδης: Από τη φύση μου θέλω να διδάσκω αυτό που γνωρίζω καλά από σπουδές ή εμπειρία

Ο πολύπειρος Τάσος Αποστολίδης μιλά στον Κωνσταντίνο Μανίκα με αφορμή την ανάληψη της διδασκαλίας του σεμιναρίου δημιουργικής γραφής του ΙΑΝΟΥ για το σενάριο. 

Γιατί αποφασίσατε να αναλάβετε το σεμινάριο δημιουργικής γραφής του ΙΑΝΟΥ που αφορά το σενάριο;

Σενάρια για κόμικς άρχισα να γράφω στη δεκαετία του ’80 (Κωμωδίες Αριστοφάνη). Έκτοτε έχω γράψει σενάρια για 38 βιβλία-κόμικς ή graphic novel.

Από τα μέσα της δεκαετίας του ’90 διδάσκω ‘’Τεχνική Γραφής Σεναρίων’’ σε διάφορα εργαστήρια Καλών Τεχνών της Θεσσαλονίκης (AURA, ΠΑΡΑΛΛΑΞΗ, ΠΡΑΞΙΣ) και εδώ και 4 χρόνια στον ΙΑΝΟ.

Από τη φύση μου θέλω να διδάσκω αυτό που γνωρίζω καλά από σπουδές ή εμπειρία.

Σπούδασα Μαθηματικά και για 40 χρόνια δίδαξα στη δευτεροβάθμια ιδιωτική εκπαίδευση.

Ποια είναι η δομή του προγράμματος και τι να περιμένουν να αποκομίσουν οι συμμετέχοντες;

Θεωρία και πράξη. 

Στη θεωρία, διδάσκονται τα βήματα της σεναριογραφής, από τη σύλληψη της ιδέας ως το τελικό αποτέλεσμα.

Δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην επιλογή του θέματος, στην έρευνα, στη δημιουργία των χαρακτήρων των ηρώων, στη διάρθρωση της πλοκής (εκπλήξεις, απρόοπτα, συμπτώσεις, ανατροπές), στις βασικές σκηνές (αρχή, κρίσιμες Ι και ΙΙ, τέλος) και στον, κοινής αποδοχής, ‘’επαγγελματικό’’ τρόπο γραφής.

Από πέρυσι, που υποχρεώθηκαν τα τηλεοπτικά κανάλια να έχουν ελληνικές σειρές, δημιουργήθηκε επιτακτική ανάγκη σεναρίων. Οπότε φέτος προσθέσαμε άλλες 12 ώρες στο σεμινάριο, διαμορφώνοντας έτσι την ύλη, ώστε να ανταποκριθούμε στη ζήτηση!

Υπάρχουν συγκεκριμένες τεχνικές που καθιστούν ένα κείμενο κατάλληλο για σενάριο;

Οποιοδήποτε κείμενο που αφηγείται μια ιστορία (πεζογράφημα, θεατρικό κ.α) μπορεί να διασκευαστεί σε σενάριο, εφαρμόζοντας την Τεχνική Γραφής Σεναρίου.

Ποιες οι διαφορές ενός κλασικού πεζού έργου με τη διάρθρωση ενός σεναρίου;

Το σενάριο γράφεται με ‘’εικόνες’’ γιατί θα μετατραπεί σε εικόνες, είτε πρόκειται για κινηματογραφικό έργο, είτε για τηλεοπτική σειρά, είτε για κόμικς. Ο τρόπος περιγραφής των σκηνών και οι διάλογοι είναι οι βασικοί πυλώνες  της οικοδόμησης του όλου έργου.

Το κλασικό πεζό έργο στηρίζεται σε άλλες αρχές, κανόνες και τεχνικές.

Τρία στοιχεία που θεωρείτε ότι φέρνουν ένα σενάριο πιο κοντά στην επιτυχία;

Πρωτότυπο θέμα. Έρευνα, που θα δώσει και την ενδιαφέρουσα πλοκή. Ζωντανοί χαρακτήρες.

Και μια πιο προσωπική ερώτηση. Τι να περιμένουμε από εσάς, δημιουργικά, το επόμενο διάστημα;

Τελειώνουμε, με τον εικονογράφο Αλέκο Παπαδάτο, ένα graphic novel με θέμα τη ζωή και το έργο του Αριστοτέλη που θα κυκλοφορήσει την άνοιξη του ’22, στο εξωτερικό από τους DARGAUD (εκδότες του Αστερίξ κλπ) και στην Ελλάδα από τον ΙΚΑΡΟ. Παράλληλα άρχισα να γράφω αντίστοιχο σενάριο με θέμα τη ζωή και το έργο του Πλάτωνα.