/Σάββας Ρακιντζάκης: Ανέκαθεν η ιστορία του Θεανθρώπινου πάθους ήταν κάτι που με συγκινούσε

Σάββας Ρακιντζάκης: Ανέκαθεν η ιστορία του Θεανθρώπινου πάθους ήταν κάτι που με συγκινούσε

Ο Σάββας Ρακιντζάκης μιλά στον Κωνσταντίνο Μανίκα, με αφορμή την παρουσίαση της παράστασης “Τα τραγούδια Γίναν Πάθη” στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

  • Πώς προέκυψε η ιδέα για την παράσταση “Τα τραγούδια Γίναν Πάθη” που θα παρουσιαστεί την Πέμπτη 25 Απριλίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Αίθουσα «Γιάννης Μαρίνος» – Μουσική Βιβλιοθήκη, και με ποια κριτήρια έγινε η επιλογή των τραγουδιών; 

Ανέκαθεν η ιστορία του Θεανθρώπινου πάθους ήταν κάτι που με συγκινούσε. Σε συνεργασία με την συνδημιουργό του φωνητικού συνόλου En-Chor Καλή Βανδώρου σκεφτήκαμε να συνδέσουμε τραγούδια που να αφορούν όχι μόνο αυτό το πάθος, αλλά και το ανθρώπινο. Τα τραγούδια που έχουμε επιλέξει μιλούν για όλα όσα περιγράφονται με τη λέξη «πάθος».

 

  • Δώστε μας κάποια παραπάνω στοιχεία για τη δομή της παράστασης και τους συντελεστές.

Στο πρώτο μέρος της παράστασης θα ακουστούν τραγούδια σχετικά με τα ανθρώπινα συναισθήματα, όπως «Την πόρτα ανοίγω το βράδυ» των Μ. Θεοδωράκη – Γ. Θεοδωράκη και το «Τί πάθος» του Δ. Λάγιου. Στο δεύτερο μέρος, ανάμεσα στα τραγούδια θα υπάρχουν αναγνώσματα από τα Ευαγγέλια των Παθών του Χριστού σε νεοελληνική απόδοση. Κάπως έτσι το «Μέχρι το τέλος» των Θ. Καραμουρατίδη – Γ. Ευαγγελάτου και η «Μεγάλη Παρασκευή» των Στ. Ξαρχάκου – Ν. Γκάτσου θα παρουσιαστούν από τα εννιά μέλη του φωνητικού συνόλου En-Chor, τη σοπράνο Μαριλένα Στριφτόμπολα και την ηθοποιό Ιφιγένεια Γρίβα.

Επιτρέψτε μου να αναφέρω τα ονόματα των μελών του En-Chor. Είναι οι Βαλσαμία Αθανασιά, Ευτύχης Βαρδουλάκης, Σωτηρία Γεωργίου, Κωσταντής Δεσπότης, Σοφία Κουνέλα, Κάσση Λάζαρη, Στεφανία Μοροζίνη, Βαγγέλης Νικολιδάκης και Γιούλη Φιλιππίδου. 

  • Ποιες περιμένετε να είναι οι αντιδράσεις του κοινού στην προσέγγιση της παράστασης στα Πάθη, με την ευρύτερη έννοια; 

Εάν κρίνω από την αντίστοιχη παρουσίαση της συγκεκριμένης παράστασης που πραγματοποιήθηκε τέτοια εποχή το 2023, θεωρώ ότι το κοινό θα αντιδράσει με θέρμη. Είναι μια διαφορετική πρόταση για τις ημέρες που προηγούνται του Πάσχα, αφενός γιατί περιλαμβάνει τραγούδια που όλοι ξέρουμε και τα ψιθυρίζουμε όλον τον χρόνο, αφετέρου γιατί η παρουσίαση ενός τέτοιου προγράμματος με φωνητικό σύνολο, σολίστ και ηθοποιό, είναι αν μη τι άλλο κάτι πρωτότυπο.

 

  • Ποιο είναι το επιμύθιο μιας παράστασης που επιδιώκει να αναδείξει και τα Πάθη της εποχής μας; 

Θεωρώ ότι τα πάθη δεν διαφέρουν από εποχή σε εποχή. Κάθε γενιά βίωσε και βιώνει τον δικό της «Γολγοθά» είτε σε προσωπικό είτε σε κοινωνικό επίπεδο. Ως επιμύθιο θα μπορούσα να αναφέρω την τελευταία φράση του τραγουδιού «Ανθρωπάκια του σωλήνα» των Στ. Ξαρχάκου – Ν. Γκάτσου που λέει «Ανάσταση έχω κάνει τ’ όνειρό μου και μέσα από βροχή κι ανεμοζάλη, το φως μου ακολουθώ κι όπου με βγάλει»…

 

  • Ποιο είναι το πιο μεγάλο καλλιτεχνικό σας όνειρο; 

Να συνεχίσω αυτό που ήδη κάνω, δηλαδή να συνεργάζομαι με ανθρώπους που αγαπούν και προάγουν την καλή μουσική.

 

  • Πόσο δύσκολο είναι στη σημερινή εποχή να δοθούν σε έναν καλλιτέχνη, οι ανάλογες ευκαιρίες ανάδειξης; 

Πλέον η ποιοτική μουσική έχει αναδειχθεί σε ένα είδος πολυτελείας από οικονομικής άποψης τόσο ως προς τη σπουδή όσο ως προς την επαγγελματική ενασχόληση. Όμως, υπάρχουν ακόμα ευκαιρίες ανάδειξης. Π.χ. η σωστή αξιοποίηση του διαδικτύου για προώθηση της προσωπικής εργασίας του κάθε καλλιτέχνη.

 

  • Πώς κρίνετε την πορεία της μουσικής στη χώρα μας, τα τελευταία χρόνια; 

Μεγάλο μέρος της σημερινής μουσικής παραγωγής εξαντλείται σε επανεκτελέσεις παλαιότερων τραγουδιών. Άλλωστε και εμείς στο En-Chor αυτό κάνουμε. Προσωπικά πιστεύω ότι αυτό σημαίνει πως είτε έχουν γραφτεί τραγούδια από τις προηγούμενες γενιές δημιουργών που να καλύπτουν άρτια όλη τη θεματολογία που απασχολεί τον κόσμο είτε ότι δεν έχει βρεθεί ακόμα στη γενιά μας ένας τρόπος έκφρασης ικανός να δονήσει αντίστοιχα συναισθηματικά το ακροατήριο. Όμως, ελπίζω ότι αυτό θα αλλάξει σύντομα και μετά από αυτήν την δημιουργική «στασιμότητα», η πορεία της μουσικής στη χώρα μας θα ανακάμψει.