/Οι 8 καλύτερες σειρές του 2023

Οι 8 καλύτερες σειρές του 2023

Γράφει ο Ελισσαίος Βγενόπουλος

Οι πλατφόρμες είναι πολλές και οι σειρές φυτρώνουν σαν τα μανιτάρια. Όσο χρόνο και να αφιερώσει κανείς, όσες ενοχές και να παραμερίσει, όσα βράδια και να θυσιάσει, στον βωμό της τηλεθέασης οι απώλειες ποσοτικά θα είναι τεράστιες και ποιοτικά μεγάλες. 

Κάθε χρόνο ξεπετάγονται πάμπολλες σειρές μέσα από τις πλατφόρμες και πολλές από αυτές είναι σειρές υψηλού επιπέδου, για όλα τα γούστα και για όλες τις προσδοκίες από κωμωδίες και δραματικές, μέχρι βιογραφικές, πολεμικές, sci-fi, κοινωνικές και αθλητικές, ντοκιμαντέρ και ό,τι τραβάει η ψυχή του κάθε θεατή. Είναι αδύνατο να παρακολουθήσουμε όλη αυτή την τεράστια παραγωγή χωρίς απώλειες, γι αυτό δεν επιλέγουμε από την περασμένη σεζόν τις καλύτερες πέντε, δέκα ή είκοσι καλύτερες σειρές αλλά τις 8 σειρές με τις οποίες συναντηθήκαμε και περάσαμε καλά και όταν λέμε καλά είτε γελάσαμε, είτε τρομάξαμε, είτε σκεφτήκαμε, είτε ονειρευτήκαμε με αυτές, είτε τα κάναμε όλα μαζί

 

  • Beef

Στη σειρά, του Netflix, στο «Beef», ο Ντάνι (Στίβεν Γέουν) έχει πάει σε ένα πολυκατάστημα για να επιστρέψει κάτι συμπράγκαλα που αγόρασε και τα οποία αποφάσισε ότι δεν τα έχει πραγματική ανάγκη. Ο ταμίας τον ξεφορτώνεται πολύ εύκολα, σαρκαστικά και ανώδυνα γιατί ζητά από τον Ντάνι την απόδειξη πώλησης την οποία ο Ντάνι την έχει καταχωνιάσει στα βάθη της αταξίας του και δεν θα την βρει ποτέ πριν του είναι ολοσχερώς άχρηστη. Έξαλλος ο Ντάνι από την αποτυχημένη επιστροφή της ψησταριάς, ξεπαρκάρει νευρικά και αφηνιασμένα και παρ’ ολίγο να τρακάρει με το αυτοκίνητο της Έιμι την οποία υποδύεται η  Άλι Γουόνγκ . Η χειρονομία του μεσαίου δαχτύλου από τον οδηγό του λευκού αυτοκινήτου κάνει τον Ντάνι έξαλλο. Το μένος και η οργή φωλιάζει στους δυο «αρπαγμένους» ήρωές μας και βάζει φωτιά στον, έτοιμο από καιρό, βίο τους να λαμπαδιάσει. Ξεκινά ένα ακατανόητο, σουρεαλιστικό μέχρι και επικίνδυνο ράλι, στο Λος Άντζελες το οποίο καταστρέφει παρτέρια, κηπάρια και γκαζόν αλλά κυρίως την ρουτίνα δυο κατά τ’ άλλα ήσυχων ανθρώπων. Η φονική απειλή της Έιμι εναντίον του Ντάνι, κάνει έξαλλο τον μικροεργολάβο μας και συγκρατεί, μέσα στα ασυγκράτητα νεύρα του, τον αριθμό κυκλοφορίας του αυτοκινήτου της καλοστεκούμενης αστής. Ο πόλεμος μόλις άρχισε και ξέρουμε όλοι ότι οι πόλεμοι είναι ανήθικοι, σκληροί και αδηφάγοι. Αλλά όπως έγραφε ο Αριστοτέλης «Ο καθένας μπορεί να θυμώσει, είναι εύκολο. Αλλά να θυμώσεις με τον σωστό άνθρωπο, στο σωστό βαθμό, για τον σωστό λόγο, τη σωστή στιγμή και με τον σωστό τρόπο, αυτό δεν είναι καθόλου εύκολο». Και στο Beef όλα γίνονται με τον λάθος τρόπο, με λάθος πρόσωπο, για λάθος λόγο και αυτό ακριβώς είναι το ενδιαφέρον του.

Το «Beef» με νυστέρι τον ίδιο τον θεατή εισβάλει με πάταγο κάποιες φορές,  διεισδύει με χειρουργική ακρίβεια κάποιες άλλες, στην αιμορραγούσα από θυμό, οργή, μικροψυχία, μανία, εκδικητικότητα ψυχοσύσταση του σύγχρονου ανθρώπου αποκαλύπτοντας τους λόγους και τις αιτίες μας κάνουν τόσο έξαλλους, θυμωμένους, εξοργισμένους με τους γύρω μας και τον εαυτό μας.

  1. Το ” Καλό μου παιδί”  

είναι μια γερμανική σειρά, η οποία περιγράφει μια συγκλονιστική ιστορία μυστηρίου, απαγωγής και την πολυπλοκότητα των οικογενειακών δεσμών. Με φόντο ένα πυκνό δάσος, η ιστορία ξεκινά με τον τραγικό τραυματισμό και την εγκατάλειψη μιας γυναίκας, πυροδοτώντας μια αλυσίδα γεγονότων που θα ξετυλίξει ένα στοιχειωμένο μυστικό.

Η εν λόγω γυναίκα πιστεύεται ότι είναι η Λένα Μπεκ, μια φοιτήτρια που εξαφανίστηκε μυστηριωδώς από το Μόναχο πριν από δεκατρία ολόκληρα χρόνια. Η ανακάλυψη της κακοποιημένης μορφής της προκαλεί  αναζωπύρωση της ελπίδας, καθώς η αστυνομία αρχίζει να ερευνά την πιθανότητα επιστροφής της. Αυτό όμως που συναντούν μέσα σε μια μισοεγκαταλελειμμένη βάση του ΝΑΤΟ είναι μια εφιαλτική φυλακή κρυμμένη βαθιά μέσα στο δάσος, τυλιγμένη στο σκοτάδι και τα μυστικά.

Μέσα σε αυτή την άβατη καμπίνα, η εφιαλτική δοκιμασία της Λένας γίνεται φανερή – φαίνεται ότι κρατείται αιχμάλωτη για πάνω από μια δεκαετία. Η αιχμαλωσία της έχει γεννήσει δύο αθώες ζωές, ένα κορίτσι και αργότερα ένα αγόρι, τα οποία μοιράζονται κοινή γραμμή αίματος με τον πατέρα της Λένα, τον Ματίας. Η κατάσταση παίρνει μια απρόσμενη τροπή όταν ο Ματίας, ο απελπισμένος πατέρας, φτάνει στο νοσοκομείο για να αναγνωρίσει την χαμένη κόρη του, μόνο και μόνο για να δηλώσει ότι η τραυματισμένη γυναίκα δεν είναι η Λένα. Αντίθετα, είναι το κορίτσι, η Χάνα, που τη συνοδεύει, η οποία έχει μια εντυπωσιακή ομοιότητα με μια νεότερη εκδοχή της Λένας. Η εξέταση DNA δεν αφήνει περιθώρια αμφιβολίας- και τα δύο παιδιά είναι πράγματι εγγόνια του Ματίας.

Η κινηματογράφηση αποτυπώνει με καθαρότητα το απόκοσμο και ατμοσφαιρικό σκηνικό της ιστορίας. Η σκηνοθεσία και το μοντάζ συμβάλλουν στην ένταση και το σασπένς, κάνοντας κάθε επεισόδιο μια συναρπαστική διαδρομή στα σκοτάδια των ηρώων μας και των καταστάσεων που ενεπλάκησαν .

  1. 1899

Το ατμόπλοιο Κέρβερος αποπλέει στις 19 Οκτωβρίου του 1899, πάνω στο γύρισμα του αιώνα και ταξιδεύει από την Αγγλία για τις Ηνωμένες Πολιτείες και τη Νέα Υόρκη. Η σειρά ακολουθεί μια ομάδα Ευρωπαίων μεταναστών που ταξιδεύουν με το ατμόπλοιο για να ξεκινήσουν νέες ζωές, όλοι είναι αισιόδοξοι γεμάτοι ελπίδες και προσδοκίες. Όλα είναι καλά μέχρι να συναντήσουν ένα άλλο μεταναστευτικό πλοίο, το Prometheus, που παρασύρεται στην ανοιχτή θάλασσα. Πριν από περίπου τέσσερις μήνες ένα πλοίο όμοιο με τον Κέρβερο, ο Προμηθέας είχε ξεκινήσει ένα αντίστοιχο δρομολόγιο αλλά εξαφανίστηκε χωρίς να αφήσει κάποιο ίχνος, σκορπίζοντας ερωτήματα, ανασφάλεια και φόβο στους υπευθύνους.

Όσον αφορά τον τρόπο λειτουργίας της ομάδας η Jantje Friese η Γερμανίδα δημιουργός αφού δημιούργησε το πρώτο επεισόδιο με τίτλο «το πλοίο», το οποίο ήταν και ο πιλότος της σειράς, στη συνέχεια έστελνε «υλικό» στα στούντιο, όπου η σκηνοθετική ομάδα, οι  ηθοποιοί, οι τεχνικοί υλοποιούσαν κι έστελναν σκηνές πίσω στην Jantje Friese, η οποία συνέχισε να γράφει και να στέλνει καινούργιες σκηνές, πολλές φορές εμπνευσμένες, όπως είπε και από το ήδη τραβηγμένο υλικό που είχε λάβει.

  1. Η πτώση του Οίκου των Άσερ

Η υπόθεση της σειράς «Η πτώση του Οίκου των Άσερ» εμβαθύνει στην κληρονομιά της οικογένειας Άσερ, η οποία ανέβηκε στην κορυφή μέσω της φαρμακευτικής της αυτοκρατορίας, συγκεντρώνοντας πλούτο, προνόμια και εξουσία. Ωστόσο, πίσω από την πρόσοψη της χλιδής, κρύβεται ένας κρυφός ιστός αινιγματικών μυστικών, εξαπάτησης και επικείμενης καταστροφής. Οι κεντρικοί χαρακτήρες είναι τα αδέλφια Άσερ, ο Ρόντερικ και η Μάντελιν, οι οποίοι παρουσιάζονται ως οι δημιουργοί αυτής της αυτοκρατορίας. Αποτελούν τα κεντρικά σημεία μέσω των οποίων το κοινό ξετυλίγει το κουβάρι της περίπλοκης αφήγησης.

Καθώς η σειρά εξελίσσεται, η ζωή των αδελφών Άσερ παίρνει μια οδυνηρή τροπή, μια σειρά ανεξήγητων θανάτων αρχίζει να μαστίζει την οικογένεια. Οι θάνατοι διαδέχονται ο ένας τον άλλον, ο καθένας καλυμμένος από μυστήριο και κλιμακούμενο φόβο. Αυτή η μακάβρια και αγωνιώδης ακολουθία γεγονότων θέτει τις βάσεις για έναν αγώνα υψηλού κινδύνου για την επιβίωση μέσα στη δυναστεία των Άσερ. Η αφήγηση είναι υφασμένη με μια απτή αίσθηση τρόμου, καθώς οι χαρακτήρες έρχονται αντιμέτωποι με τους χειρότερους εφιάλτες τους και αντιμετωπίζουν τις σκοτεινές δυνάμεις που παίζουν.

Η σειρά επιδεικνύει ένα αριστοτεχνικό μείγμα κλασικού γοτθικού τρόμου και σύγχρονων τεχνικών αφήγησης.

Ο Μάικ Φλάναγκαν, γνωστός για τη δουλειά του σε επιτυχημένες σειρές τρόμου όπως το “The Haunting of Hill House” και το “The Haunting of Bly Manor”, καταφέρνει να δημιουργήσει μια ανησυχητική ατμόσφαιρα που είναι τόσο οπτικά όσο και συναισθηματικά έντονη. Η ζοφερή, ανατριχιαστική ατμόσφαιρα και η περίπλοκη ανάπτυξη των χαρακτήρων μας κρατούν σε αγωνία, ενώ το πλούσιο πηγαίο υλικό από τον Έντγκαρ Άλλαν Πόε εξασφαλίζει ότι η σειρά αποτίει φόρο τιμής στα διαχρονικά στοιχεία της γοτθικής λογοτεχνίας.

  1. Bodies

Το “Bodies” είναι τηλεοπτική σειρά που έφτασε στην κορυφή του Netflix, η οποία συνδυάζει τέσσερις διαφορετικές χρονικές περιόδους: το παρόν (2023), τη δεκαετία του 1890, το 1941 και το μέλλον του 2053. Η κεντρική πλοκή περιστρέφεται γύρω από την ντετέκτιβ Σαχάρα Χασάν, μια αποφασιστική και πολυμήχανη ερευνήτρια που ζει και δρα στο Λονδίνο. Η ζωή της παίρνει μια απροσδόκητη τροπή όταν συναντά έναν μυστηριώδη έφηβο σε μια πορεία διαμαρτυρίας, πυροδοτώντας μια αλυσίδα γεγονότων που την οδηγούν στη διερεύνηση μιας υπόθεσης δολοφονίας με ανατριχιαστικές συνδέσεις σε διαφορετικούς αιώνες.

Κάθε χρονική περίοδος προσφέρει ένα μοναδικό σκηνικό, εξερευνώντας τις περιπλοκές της ανθρώπινης κατάστασης, της κοινωνίας και του χρόνου που περνάει. Η σειρά συνδυάζει αριστοτεχνικά το αστυνομικό δράμα, την ιστορική μυθοπλασία και τα στοιχεία επιστημονικής φαντασίας για να δημιουργήσει μια συναρπαστική αφήγηση.

Η σειρά εστιάζει όχι μόνο στον κεντρικό μυστήριο δολοφονίας αλλά και στην προσωπική ανάπτυξη και εξέλιξη των χαρακτήρων. Οι ντετέκτιβ σε κάθε εποχή αντιμετωπίζουν τις δικές τους μοναδικές προκλήσεις, αναδεικνύοντας την προσαρμοστικότητα και την ανθεκτικότητα του ανθρώπινου πνεύματος. Οι θεατές γίνονται μάρτυρες του τρόπου με τον οποίο οι επιλογές των χαρακτήρων κάθε εποχής αντηχούν μέσα στο χρόνο και διαμορφώνουν το μέλλον.

Το “Bodies” διερευνά τα θέματα του πεπρωμένου, της αιτιότητας και του βαθύτατου αντίκτυπου των ανθρώπινων πράξεων στην ιστορία. Μας προτρέπει να αναλογιστούμε την κυκλική φύση της κοινωνίας, της ηθικής και της ανθρώπινης σύνδεσης. Η σειρά αμφισβητεί την έννοια του χρόνου ως γραμμική διαδρομή, καθιστώντας την μια εμπειρία που προκαλεί σκέψη και ξεπερνά τα παραδοσιακά αστυνομικά δράματα.

  1. Όλο το φως που δεν μπορούμε να δούμε

Το “Όλο το φως που δεν μπορούμε να δούμε” είναι μια σειρά που σκαρφάλωσε στις πρώτες θέσεις του Netflix και βασίζεται στο ομώνυμο μυθιστόρημα, βραβευμένο με Πούλιτζερ, του Άντονι Ντοερ. Με φόντο τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, η ιστορία αυτή συνθέτει τις ζωές δύο βαθιά διαφορετικών χαρακτήρων, της Μαρί Λορ Λεμπλάν και του ο Βέρνερ Πφέννιχ, σε μια ιστορία αγάπης, ανθεκτικότητας και της διαρκούς δύναμης της ανθρώπινης σύνδεσης.

Η Μαρί Λορ Λεμπλάν, την οποία ενσαρκώνει εξαιρετικά η τυφλή ηθοποιός  Άρια Μία Λομπέρτι, είναι μια νεαρή Γαλλίδα, που ζει στη μαγευτική παραθαλάσσια πόλη Σεν Μαλό της Γαλλίας. Παρά το γεγονός ότι είναι τυφλή από νεαρή ηλικία, ο κόσμος της αποτυπώνεται με γλαφυρό τρόπο μέσα από τις έντονες περιγραφές που της παρέχει ο πατέρας της, τον υποδύεται πειστικά ο Μάρκ Ράφαλο, και το αδάμαστο πνεύμα της. Αναζητώντας καταφύγιο από τον επερχόμενο πόλεμο, η Μαρί Λορ και ο πατέρας της βρίσκουν καταφύγιο στο Σεν Μαλό, όπου ο θείος  Ετιέν, τον οποίο υποδύεται ο Χιου Λόρι, τους παρέχει ασφαλές καταφύγιο. Η αποτύπωση της αναπηρίας της Μαρί Λορ αποδίδεται με ευαισθησία και αποχρώσεις, τονίζοντας τη σημασία των άλλων αισθήσεών της και το μωσαϊκό του εσωτερικού της κόσμου.

Στην άλλη πλευρά αυτής της ιστορίας βρίσκεται ο Βέρνερ Πφέννιχ, τον οποίο υποδύεται ο εξαιρετικά Λουίς Χόφμαν. Ο Βέρνερ είναι ένας πανέξυπνος νέος με κλίση στη μηχανική και τη ραδιοφωνική τεχνολογία. Οι θαυμαστές του ικανότητες τον οδηγούν στη στρατολόγηση από το καθεστώς του Χίτλερ, όπου κατατάσσεται σε μια μονάδα που έχει ως αποστολή τον εντοπισμό παράνομων ραδιοφωνικών μεταδόσεων. 

Το ” Όλο το φως που δεν μπορούμε να δούμε” δεν είναι απλώς μια πολεμική σειρά – είναι ένας στοχασμός πάνω στην ικανότητα του ανθρώπινου πνεύματος να βρίσκει φως στις πιο σκοτεινές συνθήκες. Εξερευνά θέματα αγάπης, θυσίας και τις επιλογές που κάνουμε στις πιο δύσκολες στιγμές της ζωής μας.

  1. Λουπέν

Ο «Λουπέν», είναι μια γαλλική τηλεοπτική σειρά θρίλερ μυστηρίου, έχει κατακλύσει την παγκόσμια πλατφόρμα ροής Netflix από το ντεμπούτο της στις 8 Ιανουαρίου 2021. Είναι δημιουργία των Τζόρτζ Κέι  και Φρανσουά Ούζαν, η σειρά προσφέρει μια φρέσκια και συναρπαστική προσέγγιση της κληρονομιάς του διαβόητου φανταστικού χαρακτήρα Αρσέν Λουπέν, που δημιουργήθηκε από τον Μωρίς Λεμπλάν στις αρχές της δεκαετίας του 1900. Με το μείγμα σασπένς, ληστείες και έναν χαρισματικό πρωταγωνιστή, τον Ομάρ Σάι, το Λουπέν έχει γίνει γρήγορα μια ξεχωριστή σειρά στον κόσμο της διεθνούς τηλεόρασης. 

Η υπόθεση του Λουπέν επικεντρώνεται γύρω από τον Ασάν Ντιόπ, τον οποίο ενσαρκώνει έξοχα ο Ομάρ Σι. Η σειρά είναι ένας σύγχρονος φόρος τιμής στον Αρσέν Λουπέν, τον θρυλικό κύριο κλέφτη από τη λογοτεχνία του Λεμπλάν. Η ζωή του Aσάνι παίρνει δραματική τροπή όταν ο πατέρας του, Μπαμπακάρ Ντιόπ, κατηγορείται ψευδώς για την κλοπή ενός πολύτιμου κολιέ, με αποτέλεσμα την άδικη φυλάκισή του και τον τελικό θάνατό του. Πεπεισμένος για την αθωότητα του πατέρα του και βαθιά επηρεασμένος από τις ιστορίες του Αρσέν Λουπέν, ο Ασάν ξεκινά ένα ταξίδι εκδίκησης ενάντια στον πλούσιο και διεφθαρμένο Ουμπέρ Πελεγκρίνι (Ερβέ Πιερ), τον άνθρωπο που ευθύνεται για τον θάνατο του πατέρα του.

Ο Λουπέν είναι ένα υπέροχο μείγμα μυστηρίου, θρίλερ και δράματος με γνώμονα τους χαρακτήρες. Με έναν χαρισματικό πρωταγωνιστή τον Ομάρ Σι, μια συναρπαστική αφηγηματική δομή και μια βαθιά εξερεύνηση της ταυτότητας και των κοινωνικών ζητημάτων, η σειρά ξεπερνά τα όρια ενός τυπικού δράματος ληστείας. Αιχμαλωτίζει το κοινό με την περίπλοκη αφήγηση, τις άψογες αξίες παραγωγής και το σχετικό κοινωνικό σχόλιο. Καθώς συνεχίζει να εξελίσσεται με την κυκλοφορία της τρίτης σεζόν της το 2023, το Λουπέν εδραιώνει τη θέση του ως μια σειρά που πρέπει να παρακολουθήσουν, όχι μόνο οι οπαδοί των ιστοριών του Αρσέν Λουπέν, αλλά και όλοι όσοι αναζητούν μια συναρπαστική και προκλητική τηλεοπτική εμπειρία. Ο Τζορτζ Κέι και ο Φρανσουά Ουζάν δημιούργησαν ένα σύγχρονο κλασικό έργο που αναμφίβολα θα αφήσει μια διαρκή κληρονομιά στον κόσμο της τηλεόρασης.

  1. Yellowjackets

Η σειρά του Netflix «Yellowjackets», ξεκινά με την ομάδα ποδοσφαίρου, τις Yellowjackets του Νιου Τζέρσεϊ, να κατευθύνεται σε ένα εθνικό τουρνουά στο Σιάτλ. Ωστόσο, η μοίρα παίρνει μια σκοτεινή τροπή όταν το αεροπλάνο τους συντρίβεται βαθιά στην καναδική έρημο. Καθώς οι επιζώντες παλεύουν με τη σκληρή πραγματικότητα της κατάστασής τους, η σειρά δεν αποφεύγει να εξερευνήσει τα βάθη της ανθρώπινης απόγνωσης. Η εισαγωγή του κανιβαλισμού ως τακτική επιβίωσης προσθέτει ένα ανατριχιαστικό επίπεδο στην ήδη τεταμένη αφήγηση, προκαλώντας τους θεατές να αντιμετωπίσουν την ηθική πολυπλοκότητα των ακραίων συνθηκών.

Κατά τη διάρκεια αυτού του χρονικού διαστήματος, θα πρέπει να απομακρυνθούν από τα κοινά κοινωνικά πρότυπα για να επιβιώσουν. Θα υποχρεωθούν να καταφύγουν σε ακραίες πράξεις, όπως η κατανάλωση ανθρώπινης σάρκας, ενώ ταυτόχρονα θα βιώσουν μια μετάβαση σε ένα ψυχικό και πνευματικό επίπεδο με έντονα μυσταγωγικά στοιχεία. Θα αναγκαστούν να κάνουν πράγματα που θα τους απομακρύνουν από την κοινωνική πραγματικότητα στην οποία είχαν συνηθίσει να ζουν.

Ένα από τα δυνατά σημεία της μορφής του διπλού χρονολογίου είναι η ικανότητά του να ξετυλίγει σιγά σιγά τα μυστήρια γύρω από το αεροπορικό δυστύχημα και τα επακόλουθά του. Η σειρά μας κρατάει  σε αγωνία, αποκαλύπτοντας στρατηγικά πληροφορίες και στις δύο χρονικές γραμμές, δημιουργώντας ένα βασανιστικό παζλ που προσκαλεί σε εικασίες και θεωρίες. Το σασπένς αυξάνεται καθώς οι θεατές παίρνουν πληροφορίες και από τις δύο χρονικές γραμμές, με αποτέλεσμα να ανυπομονούν να συνδέσουν τις τελείες και να αποκαλύψουν την πλήρη εικόνα.

«Η τηλεόραση παράγει τη λήθη. Ο κινηματογράφος παράγει αναμνήσεις». Έγραφε ο αρχιερέας της νουβέλ βαγκ Ζαν-Λυκ Γκοντάρ, αλλά υπάρχουν σειρές που αποτελούν μέρος πολιτισμού μας και αφήνουν το στίγμα τους μετά από πολλά χρόνια προβολής τους. Τη χρονιά που έφτασε λαχανιασμένη ελπίζουμε να εμφανιστούν σε αφθονία οι σειρές που θα μας γοητεύσουν, θα μας διασκεδάζουν και θα μας μιλήσουν γι αυτόν τον κόσμο που ζούμε τον τόσο σκληρό, δύσκολο, κάποιες φορές και απάνθρωπο. Όμως πια το ξέρουμε ότι ο κόσμος αυτός είναι φανταστικός και έχει φτιαχτεί από αντιφάσεις, υπολείμματα αλήθειας, στραβοτακτοποιημένες και ατέλειωτες προσπάθειες φωτισμένων ανθρώπων να ανοίξουν νέους δρόμους  προς τους ορίζοντες της ολοκλήρωσης.