Κοιμόταν με τις ερωμένες του άνδρα της, αποπλάνησε ακόμη και τον θετό της γιο
Ξεδιάντροπα γοητευτική, σε σημείο που σκανδάλισε ακόμη και τους Γάλλους. Ξεγυμνώθηκε στην σκηνή του Μουλέν Ρουζ, έκανε σεξ και με τα δύο φύλα και αποπλάνησε ακόμη και τον θετό γιο της.
Αυτή είναι η ζωή της Colette, την οποία υποδύεται η Κίρα Νάιτλι σε μια νέα βιογραφία.
Το όνομά της προκαλεί ακραίες αντιδράσεις στους αναγνώστες των μυθιστορημάτων της. Όλοι μιλούν για παθιασμένη αφοσίωση ή αηδία, δεν υπάρχει τίποτα στο ενδιάμεσο.
Οι θαυμαστές της Colette την βλέπουν ως πρωτοπόρο που έζησε μια ζωή σεξουαλικής απελευθέρωσης εξ ολοκλήρου με τους δικούς της κανόνες, δεκαετίες προτού κάτι τέτοιο γίνει αποδεκτό από την κοινωνία.
Άλλοι την αποκαλούν νυμφίδιο της μπουρζουαζίας, μια γυναίκα που εκμεταλλευόταν τους άνδρες – και τις γυναίκες.
Ήταν επίσης η πρώτη γυναίκα που πέταξε με αερόπτερο, μεταξύ των πρώτων γυναικών που υποβλήθηκαν σε facelift και είχε πάντα κυματιστά χτενισμένα τα μαλλιά της, ενώ είχε ένα σαλόνι ομορφιάς αλλά και γυμναστήριο μέσα στο σπίτι της.
Παντρεύτηκε τρεις φορές, κοιμήθηκε με την ερωμένη ενός από τους συζύγους της, έκανε το πρώτο της παιδί στα 40 της και αποπλάνησε τον 16χρονο θετό γιο της όταν ήταν 47 ετών. Αλλά έγραψε με πολύ λαμπρό τρόπο για τις απολαύσεις και τον πόνο μιας εγωκεντρικής ζωής, την απληστία της και τις υπερβολές της.
Παρόλα αυτά, όταν εμφανίστηκε επάνω στη σκηνή του περιβόητου Moulin Rouge στο Παρίσι και μοιράστηκε ένα παρατεταμένο λεσβιακό φιλί με την γυναίκα εραστή της, ξέσπασε ταραχή. Το εξοργισμένο ακροατήριο άρχισε να ουρλιάζει, έριξε νομίσματα και σκόρδο στις δύο γυναίκες
Ένας τέτοιος χαμός θα μπορούσε να οδηγήσει στο τέλος τις περισσότερες σταδιοδρομίες, αλλά η Colette, τόσο διάσημη ήταν στους αναγνώστες της με το επώνυμό της μόνο, ήταν ενθουσιασμένη με την φήμη της. Αυτό που λάτρευαν οι Γάλλοι – αν και κάποιοι δεν μπορούσαν να αποκρύψουν την απέχθειά τους για την χυδαιότητά της – ήταν ότι στις πρώτες δεκαετίες του 1900, μια γυναίκα μιλούσε για το σεξ, χωρίς να κρύβει τίποτα από τους αναγνώστες της.
Όταν ερωτεύτηκε, το έγραψε σε δόσεις, ακριβώς όπως συνέβη και τα δημοσίευσε σε περιοδικά και εφημερίδες. Όταν η σχέση τελείωσε, κι αυτό επίσης το περιέγραψε στις εβδομαδιαίες στήλες της.
Ήταν τέτοια η φήμη της, που όταν πέθανε το 1954 σε ηλικία 81 ετών, και η ρωμαιοκαθολική εκκλησία αρνήθηκε να την κηδέψει λόγω της σκανδαλώδους ζωής της, έγινε η πρώτη γυναίκα που κηδεύτηκε δημοσία δαπάνη.
Η Κίρα Νάιτλι που υποδύεται την συγγραφέα στην νέα βιογραφία της ζωής της, λέει: «Η Colette είχε γυναίκες εραστές και είχε αυτό, που υποθέτω, θα μπορούσε να αποκαλέσει κανείς ως έναν τρανσέξουαλ εραστή. Ένιωσε πως είχε το δικαίωμα να βιώνει την ευχαρίστηση και την ηδονή και να προσφέρει και η ίδια ηδονή. Αυτή είναι ακόμα και τώρα μια επαναστατική ιδέα για τις γυναίκες».
Ποια είναι όμως η αλήθεια σχετικά με αυτή την λογοτεχνική μορφή που ήταν επίσης και αστέρας της μουσικής, παρήγαγε την δική της συλλογή καλλυντικών και ήταν η πρώτη γυναίκα που έδινε αναφορά από το μέτωπο κατά την διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου;
Για πολλούς, οι ιδέες της σχετικά με το σεξ, την επιθυμία και την ηθική μοιάζουν τόσο μοντέρνες που σοκάρονται όταν ανακαλύπτουν ότι γεννήθηκε το 1873 σε ένα χωριό, τρεις ώρες με το τρένο από το Παρίσι, που ήταν η επιτομή της γαλλικής επαρχιακής ζωής. Η οικογένειά της, ωστόσο, ήταν κάθε άλλο παρά τυπική.
Ο πατέρας της, βετεράνος του πολέμου, με ένα πόδι, μετατράπηκε σε εισπράκτορα φόρων, και παντρεύτηκε την μητέρα της σε διάστημα μικρότερο από ένα χρόνο από τον θάνατο του πρώτου της άνδρα στον ύπνο του.
Η Σιντόν – Γκαμπριέλ Colette, ήταν 16 ετών, όταν έφτασε στο χωριό της ένας άνδρας με το όνομα Ανρί Γκαουγιέρ Βίλαρς. Είχε σχεδόν την διπλάσια ηλικία από αυτήν και είχε υπηρετήσει στον στρατό μαζί με τον πατέρα της.
Ο Ανρί, ένας υποσχόμενος συγγραφέας που υπέγραφε με το ψευδώνυμο Γουίλι, είχε μια ακόρεστη όρεξη για νεαρή θηλυκή σάρκα και ήταν φημισμένη η άσωτη ζωή του στο Παρίσι.
Αλλά παρόλο που ήταν ακόμη έφηβη, η Colette δεν ήταν πουριτανή και απέπνεε έναν ώριμο αισθησιασμό. Στην ταινία ο Γουίλι, που τον υποδύεται ο Νομινίκ Γουέστ, της κάνει έρωτα σε έναν αχυρώνα κοντά στο σπίτι της.
Το 1893, ενώ ήταν μόλις 19 ετών, ο Γουίλι παντρεύεται την Colette και παίρνει την γυναίκα του στο Παρίσι, όπου περνούν το χρόνο τους μεταξύ των σαλονιών της υψηλής κοινωνίας.
Ο γάμος, ωστόσο, δεν αποτελεί εμπόδιο για την παθολογική σχέση του Γουίλι με τις γυναίκες. Ο Γουέστ (που τον υποδύεται στην ταινία) τον περιγράφει ως: «ναρκισσιστή, και εκμεταλλευτή, που έπινε υπερβολικά και έτρωγε υπερβολικά, κάπνιζε πολύ και έκανε σεξ τρεις φορές την ημέρα».
Ήταν επίσης αυτό που θα μπορούσε κάποιος να περιγράψει ως «επιχειρηματίας της λογοτεχνίας». Αντί να γράφει ο ίδιος, είχε έναν στρατό από συγγραφείς που έγραφαν βιβλία και τα οποία υπέγραφε ο ίδιος.
Προκειμένου να μην βαρεθεί η σύζυγός του, την ενθάρρυνε να γράψει, κλειδώνοντάς την σε ένα δωμάτιο του διαμερίσματός τους στην Rue Jacob. Η Colette έγραψε 4 μυθιστορήματα για έναν σεξουαλικά απερίσκεπτο έφηβο. Το πρώτο «Η Κλωντίν στο Σχολείο», θεωρήθηκε πολύ πικάντικο και έγινε πολύ δημοφιλές όταν κυκλοφόρησε το 1900. Ο Γουίλι δημοσίευσε τα 4 πρώτα βιβλία της συζύγου του με το δικό του όνομα – όλα έγιναν bestseller – και κράτησε τα πενυματικά δικαιώματα, στερώντας της μια μικρή περιουσία.
Μόνο μετά το διαζύγιό τους, η Colette κατάφερε να του αποσπάσει την παραδοχή πως εκείνη ήταν που είχε γράψει τα βιβλία.
Και την ώρα που η γυναίκα του έγραφε, ο λάγνος Γουίλι άλλαζε τις ερωμένες την μία μετά την άλλη. Σε αντάλλαγμα, είπε στην σύζυγό του πως θα μπορούσε κι αυτή να τον απατά, αλλά μόνο με γυναίκες, μια συμφωνία που την εφάρμοσε σχολαστικά. Στην αρχή, η Colette ζήλευε υεπρβολικά τις άλλες γυναίκες του Γουίλι, αλλά δέχθηκε την απιστία του ως ανίατη.
Μικροσκοπική και εντυπωσιακή, με ένα έντονο βλέμμα, η Colette ήταν περήφανη για το αθλητικό σώμα της. Γυναίκες και άνδρες την ερωτεύονταν. Μία από τις πολλές ερωμένες του Γουίλι ήταν η Ζορζ Ραούλ – Ντουβάλ, μια κληρονόμος από την Λουιζιάνα. Ο Γουίλι και η Colette κοιμόντουσαν με αυτήν, ένα βράδυ ο ένας και ένα βράδυ ο άλλος.
Στη συνέχεια, το 1901, ο Γουίλι γνώρισε την 16χρονη Μαργκερίτ Μανιέ, που άκουγε στο όνομα Μεγκ και που θα γινόταν η δεύτερη γυναίκα του. Λέγεται πως οι Colette, Γουίλι και Μεγκ κάποια στιγμή έκαναν τρίο.
Όποια κι αν ήταν η αλήθεια, εκείνη την εποχή η Colette γνώρισε την γυναίκα για χάρη της οποίας θα άφηνε τον Γουίλι. Την Σοφί Ματίλδη ντε Μορνέ, ή την Μίσσι όπως προτιμούσε να την αποκαλούν.
Η Colette και ο Γουίλι χώρισαν το 1906, αλλά το άγριο διαζύγιό τους οριστικοποιήθηκε το 1910, όταν η ζωή της Colette άρχισε να ακολουθεί την πλοκή του τελευταίου της μυθιστορήματος «Η θεατρίνα», την ιστορία μιας διαζευγμένης που γίνεται χορεύτρια.
Τότε ήταν που εμφανίστηκε, ημίγυμνη, στο Moylin Rouge. Η Μίσσι, 10 χρόνια μεγαλύτερη από την Colette και ανιψιά του Ναπολέοντα, πρώην αυτοκράτορα της Γαλλίας, ήταν μια φημισμένη λεσβία που ντυνόταν πάντα σαν άνδρας.
Η Colette άρχισε να φοράει ένα ασημένιο βραχιόλι που είχε χαραγμένη την φράση: «Ανήκω στην Μίσσι»·
Όπως έγραψε στο μυθιστόρημά της «Τι άλλο θα μπορούσα να κάνω; Να κεντάω, να δακτυλογραφώ, να κάνω βόλτες; Ο χορός στις αίθουσες χορού είναι ένα επάγγελμα για όσους δεν έχουν μάθει να κάνουν καμία δουλειά».
Στην ταραχή που ακολούθησε όταν έδειξε το στήθος της επί σκηνής και χόρεψε τελείως γυμνή φορώντας μόνο ένα διάφανο πέπλο, ακόμη και η μητέρα της παρενέβη. «Πώς τολμάς να ποζάρεις σχεδόν γυμνή;» την ρώτησε.
Η σχέση, ωστόσο, δεν ήταν γραφτό να διαρκέσει. Μετά από μια σειρά δεσμών με άνδρες και γυναίκες – περιστασιακά και ταυτόχρονα – γνώρισε τον Ανρί ντε Ζουβενάλ, διευθυντή του «Le Matin», μιας ηγετικής πρωινής εφημερίδας του Παρισιού.
«Δεν μπορείς να γράψεις ένα βιβλίο που να μην αφορά την αγάπη, την μοιχεία και τον χωρισμό;» την ρώτησε. Έτσι η Colette άρχισε να γράφει μια εβδομαδιαία στήλη για την εφημερίδα. Αυτό προκάλεσε έναν ανώτερο υπάλληλο να απειλήσει με παραίτηση εάν αυτή η «υπάλληλος τσίρκου» αναλάμβανε- αυτή το έκανε και όπως κι αυτός.
Η Colette έκανε το πρώτο της παιδί με τον ντε Ζουβενάλ σε ηλικία 40 ετών και μάλιστα συνέλαβε την βραδιά που πέθανε η μητέρα της το 1913.
Η Colette δεν ήταν καλή μητέρα και έστειλε την κόρη της να ζήσει πολύ μακριά μαζί με την αυστηρή Αγγλίδα νταντά της, και μερικές φορές περνούσε ακόμη και χρόνος χωρίς να την δει. Χρόνια αργότερα, όταν η κόρη της ανακοίνωσε πως ήταν λεσβία, η Colette αηδίασε.
Κι ενώ όσα έγραφε για τον πόλεμο είχαν μεγάλη απήχηση, δεν έγινε το ίδιο με τον δεύτερο γάμο της, Όπως και ο Γουίλι, έτσι και ο Ντε Ζουβενάλ, δεν σταμάτησε να βλέπει άλλες γυναίκες. Η Colette πήρε την εκδίκησή της – σκανδαλωδώς έκανε σεξ με τον έφηβο γιο του άπιστου συζύγου της, Μπερτράν, κατά την διάρκεια των οικογενειακών διακοπών. Η Colette ήταν 47 ετών ενώ ο Μπερτράν μόλις 16 ετών.
Και πάλι η πράξη αυτή αντικατοπτρίζει την πλοκή ενός άλλου από τα βιβλία της, το «Cheri» που μιλά για την αγάπη μιας μεγαλύτερης γυναίκας και ενός πολύ νεότερου άνδρα. Πρώτα φίλησε τον τρεμάμενο νεαρό στα χείλη και στη συνέχεια, αφού τον παρακολουθούσε την ώρα που ανέβαινε τις σκάλες, του είπε: «Ήρθε η ώρα να γίνεις άνδρας».
Αργότερα, ο Μπερτράν είπε σε έναν φίλο του ότι χρειάστηκε «όλες τις ικανότητές της» για να ολοκληρώσει την αποπλάνηση. Αλλά είπε επίσης πως η μητριά του ήταν «απαιτητική, άγρια, έμπειρη και βραβευμένη επαγγελματίας της αποπλάνησης».
Αυτή η σχέση συνεχίστηκε κρυφά για σχεδόν 5 χρόνια. Δεν ήταν μόνο το σεξ, το είδε και ως εκπαίδευση, σαν κάτι που άνοιγε το μυαλό της στην λογοτεχνία.
Το 1991, η βιογράφος της Colette, Τζούντιθ Θέρμαν, πήρε συνέντευξη από έναν από τους επιζώντες φίλους του Μπερτράν, τον Ρενέ Αγιόλ.
Αν και μεγάλος σε ηλικία, ήταν διαυγής και ερωτηθείς γιατί η Colette είχε αποπλανήσει τον θετό γιο της, είπε: «Υπήρξε ο ενθουσιασμός της αιμομιξίας. Όλη η ζωή της ήταν ένα θεατρικό κομμάτι… υπήρχε επίσης η συγκίνηση της εκδίκησης εναντίον ενός άπιστου συζύγου. Πρέπει επίσης να καταλάβετε ότι η Colette ήταν προκλητική. Ανήκε στην πρώτη γενιά των σεξουαλικών επαναστατών του 20ου αιώνα. Όσο πιο θεμελιώδες ήταν ένα ταμπού, τόσο το καλύτερο γι’ αυτήν να το αψηφήσει. Και δεν μπορεί κανείς να υποτιμήσει την γνήσια και παθιασμένη φυσική έλξη μεταξύ αυτών των δύο».
Αλλά το 1924, η Colette απομακρύνθηκε από τον Ανρί και τον Μπερτράν για τον μελλοντικό τρίτο σύζυγό της Μορίς Γούδεγκετ, έμπορο μαργαριταριών και 16 χρόνια μικρότερό της.
Παραμένοντας στο κατεχόμενο Παρίσι κατά την διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, ανησυχούσε διαρκώς πως ο Εβραίος σύζυγός της θα μπορούσε να συλληφθεί από την Γκεστάπο. Ο Μορίς πέρασε το μεγαλύτερο διάστημα του πολέμου κρυμμένος σε μια σοφίτα.
Προς το τέλος του πολέμου, έγραψε ίσως την πιο πετυχημένη ιστορία της, το «Gigi».
Η Αμερικανίδα συγγραφέας, Μάρθα Γκέλχορν, που παντρεύτηκε τον Μπερτράν λίγα χρόνια αργότερα, περιέγραψε την Colette ως μια «απαίσια γυναίκα. Ήταν κόλαση. Με μίσησε από την πρώτη φορά που με είδε. Καθόταν στην ξαπλώστρα σαν οδαλίσκη. Τα πράσινα γατίσια μάτια της και τα μικρά χείλη της είχαν μια πικρή σκιά».
Στα μάτια του κοινού όμως, ήταν μια άλλη. Παρά το όλο σκάνδαλο, έλαβε ακόμη και μετάλλιο της Λεγεώνας της Τιμής.
Για την φιλόσοφο Σιμόν ντε Μποβουάρ, η Colette ήταν «η μοναδική σπουδαία συγγραφέας της Γαλλίας». Και πρόσθεσε: «Ήταν η πιο όμορφη γυναίκα, χόρεψε σε αίθουσες χορού, κοιμήθηκε με πολλούς άνδρες, έγραψε πορνογραφικά μυθιστορήματα και μετά καλά μυθιστορήματα».
Προς το τέλος της ζωής της, είχε προβλήματα με αρθρίτιδα και ήταν καθηλωμένη σε αναπηρικό καροτσάκι, που συχνά το έσπρωχνε ο αφοσιωμένος σύζυγός της, Μορίς. Ο πρώην έφηβος εραστής της Μπερτράν συνέχισε να την λατρεύει.
iefimerida