/Κατά Ιωάννην Ευαγγέλιο

Κατά Ιωάννην Ευαγγέλιο

Γράφει η Μαρία Σκαμπαρδώνη

Ο Ιωάννης  είναι ο μαθητής τον ο οποίος ο Χριστός αγαπούσε και ξεχώριζε.  Είναι ο μόνος που παρακολούθησε τη Σταύρωση του Χριστού και μάλιστα, ο ίδιος ο Κύριος του εμπιστεύτηκε και τη μητέρα του (κατά  Ιωάννην ιθ’ 27).

Ο Απόστολος εξορίστηκε από τον αυτοκράτορα Δομιτιανό στη νήσο Πάτμο όπου είδε και έγραψε την προφητική Αποκάλυψη.

Μετά το θάνατο του Αποστόλου Παύλου και την καταστροφή των Ιεροσολύμων εγκαταστάθηκε στην Πάτμο όπου έγραψε το Ευαγγέλιό του από το 85 μ. Χ έως 95 μ. Χ.

Θεολογικές σκέψεις επί του Ευαγγελίου

Το κατά Ιωάννην είναι εντελώς διαφορετικό ευαγγέλιο από τα τρία υπόλοιπα (κατά Ματθαίον, κατά Μάρκον και κατά Λουκάν), τα οποία ονομάζονται διαφορετικά και “συνοπτικά” επειδή περιγράφουν στο μεγαλύτερο μέρος τους παρόμοια γεγονότα.

Σto κατά Ιωάννην βλέπουμε την ίσως πιο σημαντική θεολογική, σωτηριολογική διδασκαλία του Ιησού Χριστού, τις πιο σημαντικές ομολογίες του ίδιου για τον εαυτό του.

Ο Χριστός αναφέρει τον εαυτό του ως:

«Εγώ ειμί ο άρτος της ζωής» (Ιω. στ΄ 35-40)

Εγώ είμαι ο ποιμήν ο καλός καί στοργικός, πού ενδιαφέρομαι διά τά πρόβατα. 

 “Εγώ είμαι η οδός, η αλήθεια και η ζωή· κανείς δεν πηγαίνει στον Πατέρα παρά μόνο αν περάσει από μένα”».—Ιωάννης 14:6

“Τότε ο Ιησούς της είπε: «Εγώ είμαι η ανάσταση και η ζωή· εκείνος που πιστεύει σ’ εμένα, και αν πεθάνει, θα ζήσει· και καθένας που ζει κι εμπιστεύεται σ’ εμένα δε θα πεθάνει ποτέ.( ΚΑΤΑ ΙΩΑΝΝΗΝ 11:25-26)

Επιπλέον, δηλώνει ελεύθερα και αβίαστα την ηθική του τελειότητα ρωτώντας: «Τις εξ υμών ελέγχει με περί αμαρτίας;» (Ιω. 8,46).

Το κατά Ιωάννην  είναι βαθιά πνευματικό ευαγγέλιο, η προσωπική ομολογία του ίδιου του Χριστού στη Σαμαρείτιδα, είναι η πρώτη ομολογία του ίδιου σε άνθρωπο για την αποστολή και τη θεϊκή του υπόσταση. 

Το  κατά Ιωάννην δίνει μία διαφορετική, πιο βαθιά υπόσταση στη Χριστιανική διδασκαλία, ο ίδιος ο  Χριστός εμφανίζεται τρομερά εξομολογητικός, επαναστάτης, δηλώνει χωρίς καμία ένσταση την τελειότητά του και συνεπώς, το γεγονός ότι είναι ο μόνος που μπορεί να κρίνει και να καταδικάσει.

Ο Χριστός δεν εμφανίζεται ως ένας ιδρυτής μίας θρησκείας, αλλά ως ένας νικητής του θανάτου και κατακτητής της ζωής. 

Για τη Χριστιανική θεολογία, το κατά Ιωάννην ευαγγέλιο είναι ένα πολύτιμο βιβλίο αποκρυστάλλωσης των πιο ουσιωδών πτυχών της διδασκαλίας της. 

Βαθιές θεολογικές αλήθειες που αναμειγνύουν την ανθρώπινη ελευθερία, την έννοια της αλήθειας, την απελευθέρωση μέσα από το φόβο του θανάτου μέσω της σταυρικής θυσίας.

Διακρίνουμε υψηλά πνευματικά μηνύματα, θεραπείες που δεν αναφέρονται στα υπόλοιπα ευαγγέλια, όπως και το πρώτο θαύμα του Χριστού στην Κανά.

Δύο από τις σημαντικότερες στιγμές του Χριστού με γυναίκες περιγράφονται μόνο σε αυτό το ευαγγέλιο: η συνάντηση του ίδιου με τη μοιχαλίδα που ήθελαν να τη λιθοβολήσουν και η συνομιλία με τη  Σαμαρείτιδα, η οποία είναι και ο πρώτος άνθρωπος στον οποίο αποκαλύπτει τη μεσσιανική του ταυτότητα.

Ευαγγέλιο βαθιά εξομολογητικό, το οποίο δεν ξεκινά με τις αναφορές περί γεννήσεως αλλά μας εισάγει αμέσως στη διδασκαλία του Χριστού, βιβλίο που ανεξαρτήτως θρησκευτικών πεποιθήσεων, προσφέρει υψηλή θεολογία και τροφή για πνευματική σκέψη.