/Η Κατερίνα Παπαδάκου στο CulturePoint.gr

Η Κατερίνα Παπαδάκου στο CulturePoint.gr

Συνέντευξη της Κατερίνας Παπαδάκου, καλλιτεχνικής διευθύντριας των διαγωνισμών Πιάνου και Κιθάρας της musicArte, στον Κωνσταντίνο Μανίκα.

1. Ποια είναι η γενική αίσθηση για το επίπεδο των συμμετεχόντων στους δύο διαγωνισμούς;

Υπήρξε μεγάλο ενδιαφέρον για τον Διαγωνισμό και μεγάλη συμμετοχή παιδιών και νέων που ήρθαν από όλη την Ελλάδα.’ Ήταν όλοι πολύ καλά προετοιμασμένοι και το καλλιτεχνικό επίπεδο ήταν υψηλό. Έπαιξαν με άριστη τεχνική , προσέγγισαν τα έργα με σοβαρότητα και μας πρόσφεραν ερμηνείες με μουσική ουσία.
Είμαι χαρούμενη γιατί αναδύθηκαν πολλά ταλέντα.
Γενικά ήταν άξιοι ΟΛΟΙ οι συμμετέχοντες, αλλά και οι καθηγητές που τους προετοίμασαν μέσα σε πολύ δύσκολες συνθήκες πανδημίας και εγκλεισμού.

2.Πού υπήρξε η μεγαλύτερη συμμετοχή;

Στο Διαγωνισμό Κιθάρας οι συμμετοχές ήταν περισσότερες χωρίς να υπολείπεται σοβαρά ο Διαγωνισμός Πιάνου. Σε αυτό έπαιξε ρόλο θεωρώ το γεγονός ότι ο Διαγωνισμός Κιθάρας ήταν αφιερωμένος σε ένα μεγάλο Δάσκαλο, τον Χαράλαμπο Εκμεκτσόγλου που κατάφερε να συσπειρώσει πολλούς ταλαντούχους κιθαρίστες.
Και οι δύο Διαγωνισμοί ,ωστόσο είχαν πολλές συμμετοχές και η επιτυχία τους ήταν σημαντική καθώς επιτεύχθηκε σε μια τόσο δύσκολη χρονιά.

3.Τι κλίμα επικράτησε την ώρα του «ανταγωνισμού» και τι είναι αυτό που θα πρέπει να κρατήσουν όλοι οι συμμετέχοντες;

Κάθε διαγωνισμός γεννάει έντονα συναισθήματα και πιθανά και κάποιες εντάσεις.
Διαφορετικά δεν θα ήταν διαγωνισμός!
Ωστόσο το κλίμα που επικράτησε ήταν δημιουργικό, διότι οι όροι που έχουμε θέσει ως musicArte στηρίζονται στην ευγενή άμιλλα.
Το κυρίαρχο αίτημα ήταν να συμμετέχουμε και να ερμηνεύουμε «ζωντανά» κι ήταν αυτό που καθόρισε και το κλίμα.

4.Ποια ήταν η επιβράβευση των νικητών. Υπήρξαν υλικά ή εκπαιδευτικά κίνητρα;

Το κίνητρο κάθε φορά είναι πρωτίστως εκπαιδευτικό, καθώς κάθε παιδί ή νέος που αποφασίζει να λάβει μέρος στον διαγωνισμό μας γνωρίζει ότι ανταγωνίζεται με εξίσου καλά προετοιμασμένους συμμετέχοντες.
Την ίδια στιγμή, οι διαγωνισμοί μας προσπαθούν να επιβραβεύουν τους διακριθέντες υλικά μεν, χωρίς υπερβολές δε.
Η χειροποίητη κιθάρα που πήρε λόγου χάριν ο νικητής του Διαγωνισμού Κιθάρας κατά τη γνώμη μου δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από τους επαίνους προς τους συμμετέχοντες καθώς η μουσική είναι το βασικό και ουσιαστικό κίνητρο.

5.Πώς λειτουργεί η σχέση καθηγητή – μαθητή στην πορεία προς έναν διαγωνισμό;

Η σχέση καθηγητή -μαθητή είναι μία σχέση που όταν προσφέρει ευχαρίστηση και στα δύο μέλη της σχέσης κρατάει συνήθως πολλά – πολλά χρόνια.
Ο δάσκαλος ωθεί τον μαθητή να μελετάει, τον βοηθάει να αναπτύσσει αποτελεσματικούς τρόπους μελέτης, τον θέτει σε εγρήγορση και δημιουργεί στόχους.

Ένας Διαγωνισμός είναι σαφής, υψηλός και δύσκολος στόχος.

Ο δάσκαλος προσδιορίζει την κατεύθυνση, την ένταση της εργασίας και λαμβανομένων υπόψη των δυνατοτήτων του μαθητή, οργανώνει την μελέτη του.

Αν η σχέση καθηγητή -μαθητή είναι μια καλή σχέση που ήδη λειτουργεί καλά, παρόλη την πίεση που δημιουργεί η προοπτική ενός Διαγωνισμού, θα καρποφορήσει και θα δημιουργήσει χαρά και στα δύο μέλη της σχέσης.
Αν ωστόσο για κάποιο λόγο η σχέση έχει ήδη δυσκολίες, σαφέστατα η πίεση θα τη δυσκολέψει περισσότερο.
Ως καθηγήτρια πιάνου, είμαι πεπεισμένη ότι η πορεία προς έναν Διαγωνισμό θα πρέπει να προσφέρει χαρά τόσο στον δάσκαλο όσο και στον μαθητή, πρέπει να εκτυλίσσεται σε κλίμα συνεργασίας και εκ μέρους του καθηγητή να απορρέει σταθερή και ήρεμη συμπαράσταση, φιλική ένταση και θερμή προσοχή.

6.Πώς βλέπετε το μέλλον και την εξέλιξη των συγκεκριμένων διαγωνισμών. Υπάρχουν σχέδια για αλλαγές;

Για εμάς οι Διαγωνισμοί δεν είναι περιστασιακή απασχόληση, ούτε μία ιδέα που εξαντλείται μετά από μερικές διοργανώσεις, καθώς είναι προϊόν-αποτέλεσμα πολύχρονης εκπαιδευτικής εμπειρίας των μελών της ομάδας στη μουσική εκπαίδευση.

Η musicArte τους εντάσσει στα πλαίσια του εκπαιδευτικού της έργου διότι τους θεωρεί μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας ,τους υποστηρίζει με μία μεγάλη ομάδα μουσικών παιδαγωγών και καλλιτεχνών-που επιδεικνύουν εκπαιδευτικό έργο και έχουν μεγάλη μουσική δράση-και τους θεωρεί αξιοσημείωτη εμπειρία καλλιτεχνικής ανταλλαγής μεταξύ συναδέλφων.

Οι διαγωνισμοί θα ανανεώνονται και θα εμπλουτίζονται συνεχώς, καθώς τέχνη, εκπαίδευση και κοινωνία εξελίσσονται και αλληλεπιδρούν αλλά ο πυρήνας τους που είναι η ενθάρρυνση της γνώσης, η διεύρυνση των μουσικών οριζόντων και η εκτίμηση της μουσικής εκπαίδευσης, θα παραμένει πάντα σταθερός.

Το μέλλον των διαγωνισμών μας είναι ευοίωνο καθώς είναι συνδεδεμένοι με το έργο που επιτελούν και δεν αποτελούν απλά πεδίο αναγνώρισης κάποιων εξαιρετικών ταλέντων -που βέβαια- προκαλεί μεγάλη χαρά η συμμετοχή τους την ίδια χαρά που προκαλεί η συμμετοχή όλων .

Για την musicArte οι Διαγωνισμοί δεν είναι αγώνας δρόμου για νικητές.

Για εμάς έχει σημασία η εξής διαδρομή: ΣΤΟΧΟΣ-ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΜΕΛΕΤΗΣ-ΕΝΘΑΡΡΥΝΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ
Το καινούργιο στοιχείο που μπορώ να ανακοινώσω είναι η συμμετοχή στις επιτροπές κι άλλων αξιόλογων συναδέλφων και πολλές σκέψεις για την δημιουργία ενός Φεστιβάλ στο οποίο θα συμμετέχουν παιδιά και νέοι των Διαγωνισμών το οποίο θα περιλαμβάνει εργαστήρια, συναυλίες, καλλιτεχνικές και εκπαιδευτικές δράσεις.

7.Υπάρχουν αρκετοί σχετικοί διαγωνισμοί που να δίνουν ευκαιρίες έκφρασης σε νέους καλλιτέχνες, κι αν όχι, γιατί;

Διαγωνισμοί υπάρχουν αρκετοί, ιδιαίτερα μάλιστα στην εποχή covid που διανύουμε, η οποία ευνόησε πολύ την διαδικτυακή μορφή και δημιούργησε εύκολες συνθήκες συμμετοχής σε πολλά νέα παιδιά, καθώς τους έδινε τη δυνατότητα να λάβουν μέρος παίζοντας μπροστά σε μία κάμερα -ακόμη και από το σπίτι τους .Αυτά είναι «σημεία των καιρών» κι είναι πολύ σημαντικό να υπάρχουν Διαγωνισμοί έστω κι από μακριά από το να μην υπάρχουν καθόλου.

Σχετικοί διαγωνισμοί ,ως προς τον τρόπο συμμετοχής. δηλαδή «διά ζώσης», τη χρονιά που πέρασε ήταν λίγοι. Ας ελπίσουμε φέτος να υπάρξουν περισσότεροι με ζωντανή συμμετοχή ,καθώς η «κοινή ανάσα» είναι στοιχείο απαραίτητο για τα μουσικά γεγονότα. Έγιναν πολλοί διαδικτυακοί Διαγωνισμοί και οι διαγωνιζόμενοι επέλεξαν αυτούς που τους ταίριαζαν καλύτερα και στους οποίους πίστευαν ότι θα διακριθούν.

Σημαντικό στοιχείο των Διαγωνισμών της musicArte είναι η λεπτομερής και αναλυτική οργάνωση της ύλης σε σχέση με την ηλικία των διαγωνιζομένων που δίνει τη δυνατότητα αφενός σε όσους συμμετέχουν να παρουσιάσουν ένα ευρύ φάσμα των δυνατοτήτων τους και αφετέρου καθιστά το σύστημα αξιολόγησης σοβαρής αξίας συγκρινόμενο με άλλων διαγωνισμών που περιλαμβάνουν στην ίδια κατηγορία παιδιά διαφορετικών ηλικιών.