Ο Μάρτιν Σκορτσέζε θεωρείται ευρέως ως ένας από τους σπουδαιότερους σκηνοθέτες της γενιάς του, με μεγάλη επιρροή στην πορεία του αμερικανικού κινηματογράφου. Παρόλο που το όνομα του έχει συνδεθεί στενά με γκανγκστερικες ταινίες όπως το “Καλά Παιδιά” και το “Καζίνο”, έχει κάνει επίσης και κωμωδίες (Μετά τα Μεσάνυχτα, ο Βασιλιάς της Κωμωδίας), θρίλερ (Το Ακρωτήρι του Φόβου, Το Νήσι των Καταραμένων), ταινίες εποχής (Τα Χρόνια της Αθωότητας), μιούζικαλ (New York, New York), ακόμη και μια οικογενειακή ταινία (Hugo). Οι ταινίες του “Ο Ταξιτζής” (1976) και “Οργισμένο Είδωλο”, συμπεριλαμβάνονται συχνά στις λίστες με τις καλύτερες ταινίες όλων των εποχών. Βασικά, δεν υπάρχει τίποτα που ο Σκορτσέζε δεν μπορεί να κάνει, και πάντα το κάνει εξαιρετικά καλά.
Ο λόγος για τον οποίο οι ταινίες του είναι τόσο εντυπωσιακές είναι ότι είχε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ζωή, η οποία αναμφίβολα αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για τον τρόπο με τον οποίο λέει τις κινηματογραφικές του ιστορίες.
Διαβάστε παρακάτω μερικές συναρπαστικές ιστορίες από την ζωή του μεγάλου αυτού σκηνοθέτη.
Κινδύνεψε να χάσει την ζωή του από νοθευμένη κοκαΐνη
Όπως πολλοί άνθρωποι την δεκαετία του ’70, ειδικά αυτοί που δούλευαν στην βιομηχανία του Χόλιγουντ, ο Σκορτσέζε ήταν τακτικός χρήστης ναρκωτικών ουσιών, τα οποία χρησιμοποιούσε ως μέσο αυτοθεραπείας για την κατάθλιψη του. Το 1978 κινδύνεψε να χάσει την ζωή του μετά από χρήση νοθευμένης κοκαΐνης, η οποία αλληλεπίδρασε με άλλα συνταγογραφούμενα φάρμακα που έπαιρνε. Ο Σκορσέζε κατέρρευσε και μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο, όπου ανακαλύφθηκε ότι είχε εσωτερική αιμορραγία.
Μεγάλωσε γύρω από πραγματικούς γκάνγκστερ
Ο Σκορτσέζε έχει κάνει αρκετές γκανγκστερικές ταινίες και αυτό οφείλεται εν μέρη στο γεγονός ότι μεγάλωσε στην νεοϋορκέζικη γειτονιά Μικρή Ιταλία, γύρω από αληθινούς γκάνγκστερ.
Ο ίδιος έχει αναφερθεί στην στιγμή που συνειδητοποίησε ότι κάποιοι από τους ανθρώπους που έβλεπε στην γειτονιά του ήταν σοφοί:
“Άρχισα να αντιλαμβάνομαι ότι ορισμένοι άνθρωποι αντιμετωπίζονταν διαφορετικά. Μπορούσες να καταλάβεις πόσο ισχυροί ήταν από τον τρόπο που οι άλλοι άνθρωποι κινιόντουσαν γύρω τους. Κάθονταν ήσυχοι, αλλά μπορούσες να αισθανθείς την εξουσία που πήγαζε από μέσα τους. Στην αρχή πίστευα ότι αυτοί που ήταν θορυβώδεις, φορούσαν έντονα ρούχα και ήταν πιο βίαιοι, ήταν οι σοφοί. Ωστόσο, αργότερα ανακάλυψα ότι αυτοί που ήταν ήσυχοι, ήταν αυτοί που έλεγχαν τα πράγματα από τα “πίσω δωμάτια” των μαγαζιών που σύχναζαν. Αυτοί ήταν τα πραγματικά “Καλά Παιδιά”.”
Έχασε σχεδόν 49 κιλά
Επανερχόμαστε στην δεκαετία του ’70, η οποία ήταν μια δεκαετία υπερβολής για τον σκηνοθέτη. Δημιουργώντας συνεχώς ταινίες, αγνοώντας τα προβλήματα υγείας που είχε και κάνοντας κακή χρήση συνταγογραφούμενων φαρμάκων, ο Μάρτιν Σκορτσέζε νοσηλεύτηκε με σοβαρά προβλήματα υγείας κινδυνεύοντας να χάσει την ζωή του στα 35 του χρόνια.
Ο ίδιος έχει αναφέρει ότι πολλά πράγματα τον οδήγησαν σε αυτή την κατάσταση, ενώ είχε χάσει σχεδόν 49 κιλά. Αφού θεραπεύτηκε αποφάσισε να αλλάξει τρόπο ζωής, λέγοντας πως τον βοήθησε αρκετά ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο, ο οποίος τον έπεισε να σκηνοθετήσει το “Οργισμένο Είδωλο”.
Ο “Ταξιτζής” ενέπνευσε την απόπειρα δολοφονίας κατά του Ρήγκαν
Με τον “Ταξιτζή” ο Σκορτσέζε προσπάθησε να επιφέρει αφύπνιση στον θεατή. Αποκαλεί τον Τράβις Μπικλ (πρώην πεζοναύτη και βετεράνο του πολέμου του Βιετνάμ) “Άγγελο Τιμωρό” που πλανάται στους δρόμος της Νέας Υόρκης, που αντιπροσωπεύει όλες τις μεγαλουπόλεις, ξορκίζοντας τα δαιμόνια. Μια από τις προτεραιότητες του είναι η διάσωση της ανήλικης πόρνης Άιρις (Τζόντι Φόστερ) από το βούρκο της ακολασίας, για την οποία πιστεύει ότι θέλει να ξεφύγει από την εκμετάλλευση που υφίσταται από τον προαγωγό.
Η ταινία ενέπνευσε τον 30χρονο Τζον Χίνκλεϊ, ο οποίος αποπειράθηκε να σκοτώσει τον Πρόεδρο της Αμερικής Ρόναλντ Ρήγκαν. Ο ίδιος ισχυρίστηκε ότι πυροβόλησε τον Ρήγκαν για να εντυπωσιάσει την ηθοποιό Τζόντι Φόστερ, με την οποία ήταν ερωτευμένος, καθώς υπήρχε μια παρόμοια σκηνή στην ταινία.
Ήθελε να γίνει ιερέας αλλά τον έδιωξαν από την σχολή
Στις ταινίες του Σκορτσέζε είναι έντονη η παρουσία του Καθολικισμού. Ο ίδιος ανατράφηκε από μια αυστηρά καθολική οικογένεια, και από νωρίς θεωρούσε ότι πρέπει να γίνει ιερέας. Το όνειρο του (ευτυχώς για εμάς) δεν έγινε πραγματικότητα, καθώς εκδιώχθηκε τον πρώτο χρόνο από την σχολή που παρακολουθούσε, επειδή θεωρήθηκε κακοποιός.
Του απαγορεύτηκε η είσοδος στην Κίνα
Είναι αρκετά δύσκολο να σου απαγορευτεί η είσοδος σε μια ολόκληρη χώρα, ωστόσο ο Σκορτσέζε το κατάφερε και αυτό. Του απαγορεύτηκε η είσοδος στην Κίνα για την δημιουργία της ταινίας Kundun το 1997, η οποία απεικονίζει την ζωή του Δαλάι Λάμα από το 1937 έως το 1959, δηλαδή από ηλικία δυόμισι ετών, όταν αναγνωρίζεται ως η 14η μετενσάρκωση του θρησκευτικού ηγέτη του Θιβέτ, μέχρι την αυτο-εξορία του στην Ινδία.
Τα γυρίσματα του “Τελευταίου Πειρασμού” αρχικά ακυρώθηκαν
Το θρησκευτικό δράμα “Ο Τελευταίος Πειρασμός” (1988), είναι μία από τις πιο αμφιλεγόμενες ταινίες που έγιναν ποτέ. Ο σκηνοθέτης ήθελε να γυρίσει την ταινία το 1983, ωστόσο η Paramount Pictures ακύρωσε την ταινία λίγες εβδομάδες πριν από την έναρξη των γυρισμάτων, λόγω των έντονων πιέσεων που δέχτηκαν από θρησκευτικές ομάδες, οι οποίες έστειλαν στο στούντιο χιλιάδες θυμωμένες επιστολές.
Οι ομάδες αυτές θεώρησαν ότι το σενάριο της ταινίας ήταν βλάσφημο, καθώς παρουσιάζει έναν εξαιρετικά ανθρώπινο Χριστό, ο οποίος μπαίνει στον τελευταίο πειρασμό ν’ αρνηθεί τη θεική υπόστασή του και να γλυτώσει το μαρτύριο του Σταυρού. Τελικά ο Σκορτσέζε γύρισε την ταινία με την Universal Pictures, παρόλο που οι ίδιες ομάδες διαμαρτυρήθηκαν για την κυκλοφορία της.
Διατηρούσε σχέση με την Λάιζα Μινέλι
Κατά την διάρκεια των γυρισμάτων του μιούζικαλ “New York, New York” (1977), υπήρχε αρκετό δράμα τόσο μπροστά όσο και πίσω από τις κάμερες. Ο Σκορτσέζε εκείνη την εποχή διατηρούσε ερωτική σχέση με την Λάιζα Μινέλι, όπου και οι δύο έπαιρναν ναρκωτικά και ήταν παντρεμένοι με άλλους ανθρώπους. Ήταν τόσο ενθουσιασμένοι, που δεν κατάφεραν να κρύψουν την σχέση τους. Το πιο συναρπαστικό γεγονός ήταν ότι η Μινέλι διατηρούσε και μια δεύτερη σχέση με τον χορευτή Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ.
Σε ένα αφιέρωμα για την καριέρα του, το οποίο έγινε 20 χρόνια αργότερα, ο Σκορτσέζε ζήτησε να μην προσκληθεί η Μινέλι.
Έχει φοβία με τον αριθμο “11”
Οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν κάποια φοβία, αλλά του Σκορτσέζε είναι αρκετά ασυνήθιστη. Λέγεται ότι έχει μια φοβία με τον αριθμό “11”, καθώς θεωρεί ότι είναι άτυχος. Έτσι ακολουθεί ορισμένους κανόνες στην ζωή του, οι οποίοι είναι αποτέλεσμα της φοβίας του. Για παράδειγμα, δεν μένει ποτέ στον 11ο όροφο ενός ξενοδοχείου, δεν ταξιδεύει ποτέ την 11η ημέρα οποιουδήποτε δεδομένου μήνα και ποτέ δεν πετάει με ένα αερολάνο του οποίου οι αριθμοί πτήσης αν προστεθούν ισούνται με τον αριθμό 11.