Γράφει η Μαρία Σκαμπαρδώνη
Η νύχτα είναι απαιτητική ερωμένη και για αυτό έχει λιγοστούς εραστές.
Γιατί η νύχτα έχει μία έντονη ερωτική σχέση με τους συγγραφείς και γενικότερα ανθρώπους που ασχολούνται με τέχνες;
Η νύχτα απελευθερώνει τον άνθρωπο, στρέφει το ενδιαφέρον του στο εσωτερικό του ανθρώπου και οι καθημερινές βιοτικές μέριμνες δε σταματούν να υπάρχουν. Αλλά υποχωρούν ευκολότερα μπροστά στην ψυχική μας ανάγκη για συνειδητοποίηση και ενδοσκόπηση.
Οι περασμένες ώρες μας προσφέρουν την άνεση της μεγαλύτερης ελευθερίας. Οι δικοί μας άνθρωποι ενδεχομένως θα έχουν βυθιστεί στον ύπνο του Μορφέα, ακόμα και αν μένουμε όμως μόνοι θα βιώνουμε μία γενικότερη ησυχία από το εξωτερικό περιβάλλον εξαιτίας της ακινησίας.
Μένοντας ήρεμοι μέσα στην ησυχία του δωματίου μας, με τη βαβούρα της καθημερινότητας να καταλαγιάζει, έστω και παροδικά, μπορούμε να αφοσιωθούμε απερίσπαστοι στη συγγραφική μας δραστηριότητα.
H συγγραφή είναι μία δραστηριότητα βαθιά μοναχική, ο συγγραφέας περπατάει, διανύει πολλά εσωτερικά μονοπάτια, περνάει πολλές σκέψεις, διορθώσεις, αναλύσεις, μέχρι να καταλήξει σε ένα αποτέλεσμα που πιστεύει ότι είναι αρκετά καλό τουλάχιστον.
Αυτή η μοναχικότητα απαιτεί μία αποδέσμευση από τα δεσμά της βιοποριστικής συνήθειας, του ατελείωτου άγχους των λογαριασμών, των κινητών που χτυπάνε και του προγράμματός μας που μας καλεί να είμαστε διαρκώς σε εγρήγορση. Τη νύχτα όμως, η εφορία, το τηλεφωνικό κέντρο, το ΚΕΠ, το σχολείο είναι όλα κλειστά. Υπάρχει μόνο ένα μικρό φως που αναβοσβήνει σε μία μικρή κάμαρα που εμείς γράφουμε..
Αυτή είναι μία πιο κοσμική αιτιολογία. Η νύχτα εκτός αυτού, περιέχει μία πιο βαθιά πνευματικότητα, μία απελευθερωτική ενέργεια που σε αναγκάζει να κοιτάξεις τον εαυτό σου με ειλικρίνεια και πιο κατάματα.
Η μαγική επίδραση της νύχτας ξεκλειδώνει τις μύχιες αλήθειες μας, μας απελευθερώνει από εσωτερικές συγκρατήσεις που μας γεννούν οι κοινωνικές πεποιθήσεις, μας βεβαιώνει την αίσθηση ότι “οι άλλοι δε μας βλέπουν”.
Η νύχτα είναι υπέροχη για συγγραφικές εξορμήσεις στα πιο τολμηρά βάθη της φαντασίας, της λογικής, του συνδυασμού και των δύο.