/Λευτέρης Χριστοφής, Arild Andersen & Paul Wertico μιλούν για το Jazzét Festival

Λευτέρης Χριστοφής, Arild Andersen & Paul Wertico μιλούν για το Jazzét Festival

Ένας νέος πολιτιστικός θεσμός γεννιέται στις 13, 14 και 15 Σεπτεμβρίου 2024 στο Θέατρο Πέτρας. Με αυτή την ευκαιρία ο Κωνσταντίνος Μανίκας συνομιλεί με τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Φεστιβάλ Λευτέρη Χριστοφή και δύο διεθνούς φήμης μουσικούς που συγκροτούν μαζί του τους Galassio, τον Arild Andersen και τον Paul Wertico (7 βραβεία Grammy).

Συνέντευξη από τον Λευτέρη Χριστοφή
  1. Το Jazzét είναι ένα νέο φεστιβάλ τζαζ που επιδιώκει να γίνει θεσμός. Ποιοι είναι οι στόχοι και τα μελλοντικά σχέδια

Ο πρωταρχικός στόχος του Jazzet Festival – 1st Hellenic International Jazz Festival, είναι η δημιουργία ενός φεστιβάλ που θέτει τις προϋποθέσεις και τις προδιαγραφές που αρμόζουν σε μουσικές οι οποίες διέπονται από υψηλό επίπεδο μουσικής σύνθεσης, ερμηνείας και performance με άρτιο ήχο και φωτισμό και να  πραγματοποιείται σε έναν χώρο, όπως το Θέατρο Πέτρας  όπου επιτρέπει στο κοινό να απολαύσει στο μέγιστο μίας τέτοιου είδους συναυλιακή εμπειρία.

Δίνουμε έμφαση στην παρουσίαση Ελλήνων καλλιτεχνών και τις συνεργασίες τους  με καλλιτέχνες από τη διεθνή  μουσική σκηνή αλλά και στους Έλληνες καλλιτέχνες που διαμένουν και δραστηριοποιούνται  στο εξωτερικό.

Ευελπιστούμε, στη δημιουργία ενός πετυχημένου φεστιβάλ που ενώ δεν επιδοτείται από κάποιο κρατικό πολιτιστικό φορέα στηρίζεται από τους συνεργάτες του, δημοσιογράφους, χορηγούς, ανθρώπους της τέχνης και κατ΄ επέκταση το κοινό του Jazzèt Festival και των καλλιτεχνών που συμμετέχουν σε αυτό. Μια γιορτή της τζαζ τέχνης, που δεν απευθύνεται μόνο στο κοινό της τζαζ αλλά σε όσους θέλουν να απολαύσουν τους σπουδαίους καλλιτέχνες μας  στο μαγευτικό Θέατρο Πέτρας

  1. Πώς προέκυψαν οι “Galassio” και ποιο είναι το μουσικό τους στίγμα που θα απολαύσουμε στο Φεστιβάλ αλλά και στον επερχόμενο δίσκο; 

 Η καλλιτεχνική και φιλική συνεργασία μου με τον Paul Wertico διαρκεί 2 δεκαετίες, έχοντας ήδη μία συμπαραγωγή, την κυκλοφορία του προσωπικού μου άλμπουμ Nous Icons στην Blue Note Records με αρκετές συναυλίες και όμορφες στιγμές. 

O Paul που παρακολουθεί την πορεία μου όλα αυτά τα χρόνια και χαιρετίζοντας τη συμμετοχή μου στο αφιέρωμα στον Πατ Μαρτίνο “A Celebration  of Life & Legacy of Pat Martino” στην Φιλαδέλφεια της Αμερικής, μου εξέφρασε τις ανησυχίες του για την απώλεια πολλών συναδέλφων και ανθρώπων που μαζί με αυτόν, έχουν εδραιώσει την τζαζ μουσική σκηνή ανά την υφήλιο. Στη συζήτηση μας ειπώθηκε ότι η μουσική είναι oi καλές στιγμές που περνάμε και μοιραζόμαστε την έμπνευση μας πάνω στη σκηνή. Έτσι αποφασίσαμε να παίξουμε πάλι μαζί και ο Paul μου συνέστησε να προσκαλέσουμε τον σπουδαίο κοντραμπασίστα Arild Andersen που αποτελεί ένα μεγάλο και σπουδαίο κεφάλαιο της jazz.

Η λέξη Galassio, έχει τρία συνθετικά: ο χαλαζίας (η πέτρα,) το χρώμα και η κοσμική ύλη που αποτελείται από τα βάθη της γης και το Galassio πού στα Ιταλικά σημαίνει γαλαξίας σε συνδυασμό με το γαλάζιο της θάλασσας και του ουρανού στο βάθος ορίζοντα.

Πρόκειται για ένα λογοπαίγνιο του μικρόκοσμου και του μακρόκοσμου.

  1. Πόσο “παρεξηγημένη” είναι η τζαζ στην Ελλάδα και με ποιο τρόπο θα μπορούσε να αποκτήσει μεγαλύτερο ακροατήριο; 

 Ίσως στον ευρύ μουσικό χώρο η πραγματική jazz να μην είναι τόσο παρεξηγημένη όσο φαντάζει. Γεγονός είναι ότι η ελλειπής προβολή από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης όχι μόνο της jazz αλλά και της δημιουργικής μουσικής είναι ένας λόγος που το κοινό αγνοεί  αυτά τα μουσικά είδη.

 Η απουσία των μουσικών χώρων όπου η jazz να παρουσιάζεται με αξιοπρέπεια είναι άλλος ένας λόγος που έχει δημιουργήσει μία απόσταση μεταξύ του ακροατηρίου και της jazz τέχνης.

Οι μουσικοί από τη άλλη πλευρά,  αναγκάζονται μέσα από δύσκολες συνθήκες να παρουσιάσουν το καλλιτεχνικό τους έργο, οπότε θεωρώ πλέον ότι έγκειται στους μουσικούς να γίνονται πιο επιλεκτικοί. με ευλαβικό τρόπο μέσα από την αυθεντικότητα και την καινοτομία της δημιουργικής ανάτασης αλλά και το σεβασμό απέναντι στο κοινό.

Στα 40 και πλέον χρόνια που παρουσιάζω ζωντανά στην λλάδα και το εξωτερικό τιην μουσική μου, πλεον θεωρώ ότι η performance πρέπει να είναι ιεροτελεστία. Πρώτο μου μέλημα δεν είναι αν αυτό που θα κάνω είναι μικρό η μεγάλο αλλά σε ποιο χώρο θα μπορούσε “να ακουστεί αυτό που έχω να πω” δίνοντας πρώτα ο ίδιος την αξία που αρμόζει στη μουσική μου.

Interview for Arild Andersen & Galassio:

You will honor the Jazzét Festival with your presence. Tell us your thoughts about this new effort and what do you expect from the Greek audience?

 It is great that there will be a new Jazz Festival in Athens.. The music needs to be heard by the younger people..  I can not expect anything from the audience ,but hope they will enjoy music that is created with improvisation and communication on stage and to the audience. 

 

A new project with ”Galassio”. How each of the three exceptional members contributes to the final sound and how would you characterize it?

Well we have not played yet so who knows.. Wayne Shorter said “ Jazz should be called “ I dare You “ I hope this trio will have a a potensial to follow that. Being a trio and not a soloist with rhythm section..

As a worldwide recognised musician with a lot of experience (Jan Garbarek Group & ECM), what is your opinion on the evolution of jazz during the last decades and what do you predict for its future?

Now there are so many talented musician.. There are jazz  schools everywhere and people are well educated in music. It might be too many musicians around and too few places to play… so it will be a hard competition for the younger players. And you need more than a talent in music ,but also a talent to take care of your talent… 

 

Interview for Paul Wertico & Galassio:
  1. You‘ve been in many Festivals. What do you expect from Jazzét and how important is it for Greece to start organizing more events like that?

 

PW – I’ve played so many festivals in my life, that it’s difficult to compare them because they all have a special place in my heart (and memory).  The Jazzét Festival is brand new, and I always look forward to playing in Greece, but I’ve never played the Petra Theatre before, so I’m very excited to play in such a magnificent venue with two of my favorite musicians, the great bassist Arild Andersen and the wonderful guitarist Lefteris Christofis.

 

  1. What made you participate in “Galassio” and what differentiates your musical approach in this band?

 

PW – Just like the Jazzét festival is new, this is also a new band, and like all new musical projects I’ve been involved in, it’s the musicians who make up the sound, feel, and vibe of a band with their unique personalities, and it’s that combination of the musical personalities that makes playing new music so fresh and exciting.  I also love playing in the trio format because it gives all three musicians a lot of room to play, explore, and have interesting musical conversations, as well as allowing everyone to have plenty of space and opportunities for solos.

 

  1. After 7 Grammy Awards, what are the priorities for a musician and how he decides his next steps?

 

PW – The seven Grammy Awards are obviously nice to have, and it’s a great honor to have been presented with them.  As far as my priorities as a musician, it’s always to play the best music with the best musicians.  The awards are just an extra reward for making good music, but it’s never been my goal to win an award, it’s the music itself that always comes first and foremost.  As far as my next steps (as corny and cliché as this may sound), just like I love to “ride the flow of the music” whenever I play, I also just basically “ride the flow of life” and try to make the best life decisions whenever possible too.  At the age of 71, I’ve been extremely fortunate and blessed in both my personal life and my professional life, so I hope all of that just keeps going because I wouldn’t change a thing so far!