Γράφει η Μαρία Σκαμπαρδώνη
Πολλές φορές προς την επίρρωση των λόγων του, ο λόγος (ειδικά ο γραπτός) χρησιμοποιεί την υπερβολή. Με σκοπό να ψέξει, να διαπαιδαγωγήσει, να τονίσει, ακόμα και να προκαλέσει.
Αυτό δε σημαίνει πως είμαστε οι ίδιοι απόλυτοι άνθρωποι, σκληροί και δεμένοι στο άρμα των πεποιθήσεών μας.
Ο λόγος χρησιμοποιεί τεχνάσματα προκειμένου να πείσει και να τονίσει απλά ένα χαρακτηριστικό ανθρώπων που σε μεγάλο βαθμό μπορεί να ανήκουν σε μία ομάδα.
Για παράδειγμα, αν κάποιος γράψει ότι οι γυναίκες κοιτάνε την καλοπέραση, σαφώς και δεν εννοεί το ίδιο για όλες τις γυναίκες που υπάρχουν, ζουν, αναπνέουν στον πλανήτη Γη.
Αλλά ναι, οι γυναίκες είναι περισσότερο κοκέτες και εκδηλώνουν ενδιαφέρον για προϊόντα προσωπικής υγιεινής.
Ακόμα και σε κείμενα που αφορούν την έμφυλη βία μία προσταγή οι άνδρες να μάθουν να σέβονται τις γυναίκες δεν υπονοεί ότι όλοι οι άνδρες είναι βίαιοι. Είναι περισσότερο μία προσπάθεια ξυπνήματος του ανδρικού πληθυσμού, προς τα άτομα του ανδρικού φύλου που εμφανίζουν αυτή τη συμπεριφορά. Το ότι αναφέρεται ο ανδρικός πληθυσμός είναι περισσότερο προσπάθεια αφύπνισης, όχι προκατάληψη.
Η γραφή είναι και ακραία, είναι και σκληρή, είναι και παθιασμένη. Όχι γιατί εμείς είμαστε ηθικά τέλειοι, απρόσβλητοι, άμεμπτοι. Αλλά επειδή είναι το όχημά μας για τη βελτίωση αυτού του τόσο όμορφου αλλά και τόσο παράλληλα ταλαιπωρημένου κόσμου.
Ο λόγος είναι και ορμητικό ποτάμι; όχι μόνο ήρεμο βότσαλο στη λίμνη. Είναι επανάσταση, έκφραση οργής, έκφραση λύπης, επειδή όλος ο ανθρώπινος μπαξές κρύβεται μέσα στις λέξεις του. Είναι ένα όχημα, μία κραυγή να αλλάξει ο κόσμος, να πετάξει από επάνω του ότι τον εμποδίζει να βλέπει καθαρά και να δει με καθαρή, ανθρώπινη ματιά τον κόσμο.
Η υπερβολή δε σημαίνει πως κάποιος πιστεύει ότι όλοι οι άνθρωποι είναι το ίδιο;
είναι η επισήμανση μίας συμπεριφοράς που έχει παρατηρηθεί περισσότερο σε μία ομάδα ανθρώπων, ΧΩΡΙΣ όμως αυτό να υπονοεί ότι οι άνθρωποι όλοι της ομάδας αυτής διέπονται από αυτά τα αρνητικά γνωρίσματα.
Και ο λόγος απλώς προσπαθεί να ξυπνήσει, να τονίσει ότι πρέπει αυτή η έξη να βελτιωθεί.
Ο λόγος είναι σκληρός, γλυκός, τρυφερός, διδακτικός, αυστηρός. Σάμπως αυτή δεν είναι και η ζωή;