Κάθε χρόνο, την περίοδο που η Αθήνα υποδέχεται το Athens International Digital Film Festival, κάτι παράξενο μοιάζει να συμβαίνει στην πόλη: οι ιστορίες αρχίζουν να ενώνονται, σαν να βγαίνουν από τις σελίδες τους και να αναζητούν ανθρώπους να τις ακούσουν. Φέτος, στο πλευρό του 14ου AIDFF, το 3ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογραφικού Σεναρίου φέρνει μαζί του 14 σενάρια, που μοιάζουν με 14 πύλες προς ισάριθμους κόσμους — κόσμους διαφορετικούς, αλλά μυστικά συγγενικούς.
Ο πρώτος κόσμος μυρίζει ακόμη καμένο ξύλο. Μια οικογένεια σπαράζει μετά τον θάνατο του παππού, κι η Στέλλα, μόνη απέναντι στην άρνηση των γιων της να σεβαστούν την επιθυμία του για αποτέφρωση, βάζει τέλος στη ζωή της μέσα στη φωτιά. Μια ιστορία όπου ο ρεαλισμός και η ποίηση στέκονται δίπλα δίπλα, κοιτώντας τη μνήμη και την απώλεια χωρίς φόβο.
Ύστερα, η αφήγηση αλλάζει τόνο και χρώμα. Στο Gulf of Aden, το μέλλον είναι δυστοπικό, πολεμικό, σχεδόν μηχανικό — κι όμως, ένα σκάφος τεχνητής νοημοσύνης, η GRACE, μαθαίνει να αισθάνεται. Δένεται με έναν λαθρέμπορο και μαζί οδηγούν μια εξέγερση που θυμίζει πως η ενσυναίσθηση, ακόμη κι όταν γεννιέται από αλγόριθμους, μπορεί να γίνει σπίθα ελευθερίας.
Κάπου αλλού, σε πιο γνώριμη εποχή, ένας έφηβος καλλιτέχνης περιφέρεται μόνος στους διαδρόμους του σχολείου, προσπαθώντας να διαβάσει τους ανθρώπους γύρω του όπως διαβάζει τα σκίτσα του. Θέλει να βρει φίλους, αλλά φοβάται να εμπιστευθεί. Ένα σενάριο που πιάνει τις λεπτές, ανεπαίσθητες κινήσεις της εφηβείας.
Κι αμέσως μετά, μια αρχιτέκτονας, εξαντλημένη από μια ζωή σχεδιασμένη για να ικανοποιεί τον πατριό της, εγκαταλείπει την καριέρα της και ταξιδεύει στην Ελλάδα αναζητώντας το αγόρι που είχε φιλήσει κάποτε. Η αναζήτηση αποκαλύπτει κάτι απλό και σκληρό: εκείνοι δεν είναι πια αυτοί που θυμάται — και ούτε η ίδια είναι εκείνη που υπήρξε.
Σε μία άλλη ιστορία, δύο γυναίκες — η μία φιλόδοξη και χαοτική, η άλλη αυστηρή, εσωστρεφής και μεθοδική — αναγκάζονται να γίνουν συγκάτοικοι. Ένα ταξίδι στην Ελλάδα για έναν γάμο θα τις κάνει να αναμετρηθούν με τις ιδέες τους για το σπίτι, την αγάπη και τη συντροφικότητα. Μερικές φορές, το να βρεις τον τόπο σου σημαίνει πρώτα να τολμήσεις να ερωτευτείς.
Ύστερα έρχεται μια ταινία–ποίημα: SOS – Spirits of Sand. Μια έρημη παραλία, μια μητέρα και μια κόρη που παίζουν τελετουργικά μυστικά — τάισμα, στεφάνια, μικρά βασίλεια της παιδικής φαντασίας. Πνεύματα εμφανίζονται και χάνονται. Η παιδική ηλικία στο λυκόφως δείχνει το εύθραυστο πρόσωπό της και τίποτα δεν μένει ολόκληρο. Μια ιστορία που αρνείται εξηγήσεις· αφήνει μόνο εικόνες.
Από εκεί, το ταξίδι μάς πηγαίνει στο 1930. Ένας ημίθεος μικτής καταγωγής, με τη γοητεία ενός Indiana Jones και την πειθώ ενός επικού μεσολαβητή, καλεί τον Τσάπλιν, τον Αϊνστάιν και τον Ρούζβελτ σε ένα παιχνίδι τύχης — για να τους πείσει ότι μόνο ενωμένοι μπορούν να σώσουν τον κόσμο. Μια ιστορία που μπλέκει τον μύθο με την ιστορία και το χιούμορ με την αγωνία.
Σε πιο βρετανικά τοπία, η ζωή του αγρότη Φέργκους ανατρέπεται όταν ένας απλός έλεγχος αποκαλύπτει πως η φάρμα του είναι… η πηγή του τέλους του κόσμου. Μια καυστική σάτιρα που ξεδιπλώνεται ανάμεσα σε έναν στάβλο και μια κοπριά, γελώντας τρυφερά με την ανθρώπινη παράνοια.
Και τέλος, ένα κορίτσι τεσσάρων ετών, η μικρή Ζανέτ, βλέπει την αγαπημένη της ροζ πέτρα να χάνεται κάτω από την άσφαλτο της αυλής της. Ο πόνος της απώλειας γίνεται δημιουργία — και η δημιουργία γίνεται θεραπεία. Μια ιστορία για την παιδική φαντασία που αρνείται να παραδοθεί.
Οι 14 ιστορίες του φετινού Φεστιβάλ μοιάζουν τόσο διαφορετικές, κι όμως συνδέονται κάτω από έναν κοινό ουρανό: τον ουρανό της ανάγκης του ανθρώπου να αφηγηθεί, να θυμηθεί, να μεταμορφωθεί.
Το 3ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογραφικού Σεναρίου στήνει έτσι μια γέφυρα ανάμεσα στη γραφή και στο μέλλον της κινηματογραφικής δημιουργίας — μια γιορτή όπου κάθε σενάριο είναι ένας κόσμος έτοιμος να γεννηθεί στη μεγάλη οθόνη.