/Βιβλιοκριτική: KAIRLOV (Πέμη Γκανά)

Βιβλιοκριτική: KAIRLOV (Πέμη Γκανά)

Γράφει ο Κωνσταντίνος Μανίκας, συγγραφέας

Η επανέκδοση του KAIRLOV της Πέμης Γκανά από τις εκδόσεις Κύφαντα, έρχεται να μας υπενθυμίσει όλα εκείνα τα στοιχεία που άσκησαν εξαρχής γοητεία στους αναγνώστες του.

Ρεαλιστική ιστορική περιγραφή του πλαισίου, ολοκληρωμένοι χαρακτήρες με βαθύτητα λογοτεχνικής ανάπτυξης, ανατροπές και φυσικά ανάδειξη διαχρονικών ζητημάτων με πληρότητα και ειλικρινές ενδιαφέρον για την τραγικότητα του ανθρώπινου βίου.

Η Πέμη Γκανά αρέσκεται στο να αναπλάθει αριστοτεχνικά ολόκληρες εποχές, να μας ταξιδεύει στο παρελθόν με ένα γοητευτικό τρόπο που δεν μένει στην αναπαραγωγή στερεότυπων αλλά ψάχνει στα ενδότερα των κινήτρων κάθε συμπεριφοράς. Οι ήρωες της δεν είναι πλαστά δημιουργήματα ενός διαφορετικού κόσμου αλλά δρώσες συνειδήσεις του άχρονου πράττειν.

Από τη μια, νιώθεις ότι κινείσαι στο μυαλό του Τσέχοφ και του Τολστόι που αγωνιούν για ένα καθεστώς που καταρρέει και το άγνωστο που έρχεται με ελπίδα αλλά και φόβο. Από την άλλη, ακολουθείς τις σκέψεις, τις αλήθειες και τα ψέματα, που πέρα από στεγανά κι εποχές, καθορίζουν βασικές ανάγκες και απαιτήσεις ανεξίτηλων ρόλων.

Η Αναστασία, παραμένει μια σπαρακτική μάνα, είτε βρίσκεται στην προεπαναστατική Λευκορωσία, είτε στην Αθήνα του 21ου αιώνα.

Αντιμετωπίζει παρόμοιες προκαταλήψεις, βρίσκεται αντιμέτωπη με παρόμοια διλήμματα και λαμβάνει αποφάσεις με την ίδια αποφασιστικότητα και την ίδια θυσιαστική διάθεση όταν πρέπει να προστατέψει το παιδί της.

Οι περιγραφές τονίζουν με τη λεπτομέρεια τους το περίγραμμα ενός κόσμου που χάνεται κάτω από το βάρος των λαθών του. Οι ζωντανοί διάλογοι διατηρούν ατόφια την αίσθηση μιας κοινωνίας όπου η ηθική κι η ανηθικότητα μπλέκονται σαν αισχροί πολύποδες. Το “τέχνασμα” των επιστολών αποκρύπτει ενώ ταυτόχρονα και αποκαλύπτει τα μυστικά μιας απρόσιτης ιστορίας.

Η γυναίκα στο επίκεντρο ως ισχυρή μεταβλητή αλλά και “αντικείμενο” πολύπλευρης εκμετάλλευσης. Οι θέσεις και τα αξιώματα έρχονται και παρέρχονται. Για τις γυναίκες όμως κάπου υπάρχει ακόμη το KAIRLOV, ως επίγεια φυλακή, χώρος εσωτερικών βασανιστηριών αλλά και τελικά εξιλέωσης.