Γράφει ο Κωνσταντίνος Μανίκας, συγγραφέας
Μια παρέα νεαρών στο Παγκράτι ενηλικιώνεται κι αυτή τους ή κομβική μετάβαση συμβαίνει την ίδια στιγμή που ωριμάζει και η ελληνική δημοκρατία μέσα από το σκοτάδι της δικτατορίας και την ελπίδα της μεταπολίτευσης.
Η συλλογική και ατομική μεταμόρφωση αποδεικνύεται μια επίπονη διαδικασία με προσωπικές και κοινωνικές συνέπειες κι απώλειες.
Με τη μουσική για καράβι, οι ήρωες μας βλέπουν την αθωότητα της νιότης και των αγνών προθέσεων να κομματιάζονται από τον κυνισμό του ρεαλισμού. Το ροκ συγκρότημα τους καταλήγει μια ανεκπλήρωτο υπόσχεση οδηγώντας στην αυτονομία και την προσωπική πορεία του πιο συνειδητοποιημένου μέλους. Όπως αντίστοιχα, στο πολιτικό τοπίο της περιόδου, η αρχική αντιδικτατορική ορμή κατέληξε στον κατακερματισμό δυνάμεων και την εξύψωση της προσωπικής φιλοδοξίας.
Η μπαλάντα των ανίδεων και καλών, του Γιάννη Μπασκόζου από τις εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ (εμπνευσμένος ο τίτλος από τη 2η συμφωνία του Μανώλη Καλομοίρη), είναι ένα βαθιά πολιτικό βιβλίο δίχως να αποκτά τη στρυφνότητα της καθοδηγητικής σκέψης.
Περιγράφει με νοσταλγική διάθεση μια εποχή έντασης κι ανατροπών, παρακολουθώντας τις απαρχές της σύστασης της Γενιάς του Πολυτεχνείου.
Η γραφή μεστή, στολισμένη με συναίσθημα όπου χρειάζεται. Μετά τη διάλυση της μπάντας, την αφήγηση αναλαμβάνει ένας φίλος της παρέας και η τριτοπρόσωπη προσέγγιση του, δίνει μια πιο ξεκάθαρα κοινωνικοπολιτική οπτική στα γεγονότα. Όμως και μέσα από αυτή τη θεώρηση αυτό που ξεχωρίζει είναι η μοναχικότητα του πραγματικού αγωνιστή, του ασυμβίβαστου που δεν δηλώνει ήρωας και επιστρέφει στη μοναχικότητα της απογοήτευσης όταν τα δρώμενα αναδεικνύουν την ανάγκη της πεζης διαχείρισης.
Η νουβέλα του κ. Μπασκόζου θα ικανοποιήσει κάθε γενιά αναγνωστικού κοινού κι όχι μόνο όσους βίωσαν τα τότε γεγονότα και ταυτίζονται με τους χαρακτήρες. Τα ερωτήματα που θέτει αφορούν, ίσως πιο επιτακτικά εδώ και δεκαετίες, την τωρινή νέα γενιά. Έμαθαν κάτι από τα λάθη των προηγούμενων ή είμαστε καταδικασμένοι να ζούμε ως φυσική εξέλιξη μια ατέρμονη ηθική ημέρα της Μαρμότας.