Γράφει ο Κωνσταντίνος Μανίκας, συγγραφέας
Υπάρχουν μυθιστορήματα απόλυτου ρεαλισμού. Υπάρχουν και μυθιστορήματα αφιερωμένα στην μεταφυσική αντίληψη. Υπάρχουν και έργα όπως το Feralis, από τις εκδόσεις Φιλιππότη, της Βάλιας Καραμάνου, όπου ο ρεαλισμός και με το μεταφυσικό ερωτοτροπούν όπως η ζωή με τον θάνατο, σαν δύο όψεις του ίδιου νομίσματος και ο διαχωρισμός τους αν προκύψει προέρχεται από από τις προσωπικές μας θέσεις και τα βιώματα.
Δύο ιστορίες ενώνονται με νήμα το υπαρκτό αλλά και το μεταφυσικό.
Γυναίκες με διαφορετικές διαδρομές, παλεύουν με το παρόν και το παρελθόν, με τα συναισθήματα, την αποδοχή και την απόρριψή της απώλειας, της μοναξιάς, της αγάπης.
Η 40χρονη Όλγα αντιμέτωπη με το ανάστημα της ματαιότητας και της παραίτησης που φέρνει ο χαμός του ανομολόγητου έρωτα της, του Μιχάλη. Η αυταρχική θεία της, η Μέλπω, μια αυστηρή, αποστασιοποιημένη φιγούρα, ανέκφραστων πόθων. Δύο μεσήλικες αδερφές, η Φρόσω και Κλαίρη με αντικρουόμενα βασικά χαρακτηριστικά, που συνδέονται φιλικά με την Όλγα όταν η ίδια καταφεύγει στο πατρικό της Μέλπως στην Άρια ψάχνοντας για απάγγειο λιμάνι επαναπροσδιορισμού. Κι ο φάρος της περιοχής να προσδίδει αναβοσβήνοντας μια νότα ελπίδας, προσμονής ή μήπως υπενθύμισης του πόνου.
Η Βάλια Καραμάνου κατέχει καλά την τέχνη της ισορροπίας ανάμεσα στην αφηγηματική έκπληξη και τη λογοτεχνική τεχνική.
Δεν φορτώνει συναισθηματικά τον λόγο της, δεν εκβιάζει τη συμπάθεια ή την καταδίκη των ηρώων της. Ξετυλίγει ένα κουβάρι εξελίξεων με την αρμονία και την αγωνία ενός μίτου της Αριάδνης. Στον αναγνώστη μένει να ακολουθήσει τη σωστή διαδρομή προς το φως και την εξιλέωση.
Ένα πάρτι γενεθλίων, ένας φάρος που αναβοσβήνει, μια ερωτική εξομολόγηση, ένας νταής γάτος όνομα και πράμα, ένας νάρκισσος γλοιώδης 60αρης, κάμποσα κερασφόρα ζώα, ένας έρωτας που έφτασε όσο μακριά δεν έχει φτάσει άλλος, μια ταπετσαρία με αστεροειδείς γλυκάνισους, τα μπλε σεντόνια γεμάτα πάθος, μια νύχτα στου Καρέα και οι φαντασιώσεις της που της στερούν έως και την ανάσα, θα προσδώσουν στην αφήγηση σασπένς και αγωνία για την εξέλιξη και για την έκβαση της ιστορίας.