/Συνέντευξη: 10+1 Ερωτήσεις στον Νίκο Γύρα

Συνέντευξη: 10+1 Ερωτήσεις στον Νίκο Γύρα

Ο τραγουδοποιός Νίκος Γύρας συνομιλεί με τον Κωνσταντίνο Μανίκα, με αφορμή την κυκλοφορία του νέου του δίσκου “Τα καημομπoύρια” που κυκλοφορεί από την Ogdoo Music Group.

1. Ένας δίσκος με τίτλο “Τα καημομπούρια”; Πώς προέκυψε αυτός ο τίτλος; Είναι ενδεικτικός του περιεχομένου;

«Καημομπούρια» κατά τον Ηλία Πετρόπουλο είναι στα καλιαρντά, τα ρεμπέτικα τραγούδια. Το άκουσμα των τραγουδιών του δίσκου θυμίζει κατά το πλείστον και το άκουσμα των παλιότερων ρεμπέτικων τραγουδιών. Αναλογιζόμενος το ποικίλο κοινωνικό περιεχόμενο των στίχων και μάλιστα στη γλώσσα των κοινωνικών κύκλων που ερεύνησε ο Η. Πετρόπουλος, θεωρώ πως ορθώς εβαπτίσθη.

2. Τι θέλετε να αποκομίσει ο ακροατής από το άκουσμα του δίσκου;

Μέσα από τους στίχους, τη μουσική αλλά και την ιστορία του ρεμπέτικου παραμυθιού, τα «καημομπούρια» είναι μια ευκαιρία να ρίξει κάποιος μια ματιά σε έναν κόσμο που χαρακτηρίστηκε περιθώριο. Που όμως μάλλον μόνο περιθώριο δεν αποτελεί καθώς το περιεχόμενο θεματολογικά θα έλεγα πως απασχολεί το επίκεντρο της κοινωνίας.

3. Γιατί, σήμερα, ένας δίσκος με καθαρά ρεμπέτικη αισθητική, σε όλα τα επίπεδα; Λείπει αυτή η προσέγγιση από το μουσικό στερέωμα;

Μπορεί κανείς να διακρίνει στον δίσκο κι άλλα μουσικά ιδιώματα. Ωστόσο το ρεμπέτικο ύφος επικρατεί καθώς ο Ηλίας Πετρόπουλος εντρύφησε πάνω σε αυτό αφήνοντας πίσω του εκτός των άλλων πολύτιμη βιβλιογραφία. Σήμερα το ρεμπέτικο ως ύφος θα έλεγα πως δεν απουσιάζει καθώς έχει τους «πιστούς» του που το αναπαράγουν μέσα από παλιές μα και από νεορεμπέτικες συνθέσεις. Δεν παύει ωστόσο να αποτελεί μειονότητα.

4. Ο στίχος προηγήθηκε της μελωδίας, το αντίστροφο ή υπήρξε κάποιο είδος διαρκούς συνεργασίας;

Ο Δημήτρης Καρράς με τον οποίον μας ενώνουν χρόνια φιλίας, μου ανέθεσε να μελοποιήσω τους στίχους του σε ύφος αντίστοιχο της ιστορίας του. Αυτή τη φορά λοιπόν ο στίχος προηγήθηκε καθώς εξυπηρετούσε και την εξέλιξη της ιστορίας του παραμυθιού.

5. Ο δίσκος έχει μια παραμυθένια διάσταση, με απαγγελία κειμένων. Γιατί επιλέχθηκε αυτή η δομή και πόσο αναδεικνύει τη μελωδική ροή;

Θεωρώ πως οι απαγγελίες έχουν το ρόλο του παραμυθά που μας βάζει γλυκά γλυκά σε έναν άλλο κόσμο. Η δε σειρά απαγγελιών και τραγουδιών εξυπηρετεί ιδιαίτερα στην διάρθρωση μια συνεχούς ιστορίας με αρχή, μέση και τέλος με έναν μελωδικό αποχαιρετισμό με το «σόλο του καημού» σαν υπογραφή στα «καημομπούρια».

6. Θεωρείτε ότι σας ταιριάζει περισσότερο ένα μουσικό ύφος ή είστε δεκτικός σε διαφορετικές επιρροές;

Έλεγα πάντα πως η μουσική είναι μία και έχει πολλά πρόσωπα. Στη δουλειά αυτή έχουμε να κάνουμε με το ύφος του ρεμπέτικου μα και με και κάποιες παραπομπές. Ωστόσο τα ερεθίσματα, οι επιρροές και το αποτέλεσμα σίγουρα δεν περιορίζονται σε αυτό το μουσικό ύφος.

7. Ποιο θα είναι το επόμενο δημιουργικό βήμα;

Τα δημιουργικά βήματα είναι πολλά και παράλληλα. Που και που γίνεται μια δρασκελιά και κάποιο απ’ όλα αυτά ξεχωρίζει. Όπως για παράδειγμα τώρα η δουλειά αυτή με το να κυκλοφορήσει. Παράλληλα λοιπόν γράφω συνεχώς καινούρια τραγούδια με τη μέθοδο «πρώτα ζω, μετά γράφω» ή προσπαθώντας να ερμηνεύσω μέσα από έναν ρόλο. Την μέθοδο αυτή την θεωρώ αρκετές φορές πιο δημιουργική ακόμη κι από το αποτέλεσμα! Καθώς έτσι προκύπτουν εκτός από εμπειρίες και τραγούδια που δεν περιορίζονται σε ένα μουσικό είδος μα παίρνουν την μορφή που θεωρώ πως εκφράζει το εκάστοτε ερέθισμα.

8. Το πιο μεγάλο καλλιτεχνικό σας όνειρο;

Ένα από τα μεγάλα μου καλλιτεχνικά όνειρα είναι το να αγκαλιαστούν τα τραγούδια μου και να καταφέρω να καθιερωθώ ως συνθέτης και στιχουργός με τέτοιο τρόπο που ο αριθμός και το ύφος των τραγουδιών μου να είναι αναγκαία και επαρκή για να αποτελούν το περιεχόμενο του μουσικού προγράμματος μιας συναυλίας, ενός νυχτερινού κέντρου μα και μιας ραδιοφωνικής λίστας. Θεωρώ επίσης γοητευτικό όταν ένας τραγουδοποιός καταφέρει να κάνει κάποιον να σιγοψιθυρίζει τους στίχους και τις μελωδίες του, έστω κι αν αυτός ο κάποιος δεν γνωρίζει το όνομα του τραγουδοποιού.

9. Τι ρόλο έχει πλέον η μουσική, στην ψηφιακή εποχή μας, όπου σχεδόν όλα κινούνται μέσω YouTube;

Δεν θεωρώ πως ο ρόλος της μουσικής είναι λιγότερο πολύτιμος εξαιτίας των ψηφιακών μέσων. Το μέσο μπορεί να άλλαξε, η ανάγκη όμως όχι. Ίσως μόνο καμμιά φορά να την θεωρούμε λίγο πιο δεδομένη καθώς είναι πλέον τόσο εύκολα διαθέσιμη άρα πολλές φορές και αναλώσιμη.

10. Ποια είναι η γνώμη σας για τα μουσικά reality shows;

Τα μουσικά reality shows αντιλαμβάνομαι πως εξυπηρετούν στην ανάδειξη κάποιων ειδώλων. Αυτό δεν σημαίνει πως δεν έχουμε δει πραγματικούς καλλιτέχνες να βγαίνουν και να παίρνουν αυτό που τους αξίζει. Παράλληλα ωστόσο δεν σημαίνει πως μια συμμετοχή σε ένα τέτοιο show μπορεί να ισοδυναμεί με κάποιο είδος μουσικού πτυχίου. Μην ξεχνάμε πως υπάρχει αλήθεια και ουσία και έξω από αυτά τα shows. Σίγουρα πάντως αποτελούν ένα διαβατήριο για κάποιον που θέλει να ελιχθεί από καλλιτεχνικής μα και εμπορικής σκοπιάς.

11. Διαλέγετε παρέα για ολιγοήμερη απόδραση. Ποιους καλλιτέχνες, ανεξαρτήτως ιστορικής περιόδου δράσης, θα συμπεριλαμβάνατε;

Μου έχει συμβεί ουκ ολίγες φορές να γνωρίζω τον άνθρωπο πίσω από τον καλλιτέχνη που θαυμάζω και να απογοητεύομαι. Οπότε για απόδραση θα διάλεγα κάποιον με βάση την προσωπικότητά του και όχι με βάση την καλλιτεχνική του φύση ή δράση. Ας πούμε όμως πως δεν θα είχα αντίρρηση να έχω διάδραση με τον Μάνο Χατζιδάκι, τον Αντώνη Βαρδή και την Bjork! Ετερόκλητο μείγμα ανθρώπων- καλλιτεχνών μα είναι πολλά τα ερεθίσματα…