/Συνέντευξη: 10+1 Ερωτήσεις στους “Σωτήρη και Βασιλική”

Συνέντευξη: 10+1 Ερωτήσεις στους “Σωτήρη και Βασιλική”

Το ντουέτο “Σωτήρης και Βασιλική” κυκλοφορούν το νέο τους single με τίτλο “Ενετικό Κάστρο” από την Ogdoo Music Group, απαντά στις 10+1 Ερωτήσεις που τους θέτει ο Κωνσταντίνος Μανίκας.

  1. Κυκλοφόρησε το νέο σας single με τίτλο το «Ενετικό Κάστρο». Ποια ιστορία θέλετε να μας πείτε με αυτό το τραγούδι;

Σ&Β : Όταν έδωσε τους στίχους ο Δημήτρης Σολδάτος στον Σωτήρη, ο Σωτήρης σα να είδε μπροστά του όλες τις εικόνες του τραγουδιού και πήρε την κιθάρα στα χέρια του. Η διάρκεια της μελοποίησης ήταν «όσο κρατάει ένα όνειρο»… Αυτό το τραγούδι είναι η ιστορία του έρωτα. Η αιώνια ιστορία του έρωτα που όσες φορές κι αν επαναληφθεί είναι η μια και μοναδική. Είναι η ιστορία του εξιδανικευμένου έρωτα όπως διαγράφεται μέσα από τα πέπλα του ονείρου. Ο έρωτας όπως υφαίνεται μέσα από εικόνες τρυφερές κι άγριες, γαλήνιες κι εναγώνιες. Ο ποιητής Δημήτρης Σολδάτος δεν αφήνει περιθώρια για παρερμηνείες. Ο έρωτας είναι δίνη και η ροή του μέσα μας ξυπνά όλες τις αισθήσεις. Η μουσική του συνθέτη Σωτήρη Παπαστάμου τοποθετεί το τραγούδι στον φυσικό του χώρο: τον χώρο των συναισθημάτων και του ονείρου. Αγγίζει τις καρδιές μας με τις χορδές της κιθάρας και τις ανάσες της φυσαρμόνικας. Και η φωνή του τρυφερή και γλυκιά εξυμνεί το ποθούμενο πρόσωπο με όλο το βάθος της έκφρασής του.

  1. Πώς προέκυψε το δίδυμο ”Σωτήρης &Βασιλική” και τι στίγμα θέλει να αφήσει στη μουσική σκηνή;

Σ&Β :Το μουσικό μας σχήμα “Σωτήρης και Βασιλική” γεννήθηκε μέσα από την ανάγκη για έκφραση με τους δικούς μας όρους. Για χρόνια η μουσική έκφραση του Σωτήρη και η θεατρική έκφραση της Βασιλικής, συναντιόνταν περιστασιακά. Κάποια στιγμή όμως διαπιστώσαμε ότι οι αισθητική και οι στόχοι μας ταυτίζονται και ότι η συνεργασία μας θα πρέπει να αποκτήσει μόνιμο χαρακτήρα. Το στίγμα μας, το μικρό χνάρι που θέλουμε να αφήσουμε στην ελληνική μουσική είναι η ερωτική ένωση της προσεγμένης μουσικής με εμπνευσμένους στίχους και την αληθινή ερμηνεία αυτών. Αυτό βέβαια, εννοείται,  φιλτραρισμένο μέσα από τη δική μας παιδεία, οπτική, βιώματα, ακούσματα, κοσμοθεωρία.

  1. Πώς διατηρούνται οι ισορροπίες σε ένα ντουέτο; Η διαφορετικότητα βοηθάει ή διχάζει δημιουργικά;

Σ&Β :Η ισορροπία μπορεί να επιτευχθεί μόνο όταν οι στόχοι είναι κοινοί, όταν υπάρχει αμοιβαία κατανόηση, υποχωρητικότητα και αληθινή ψυχική και καλλιτεχνική επικοινωνία. Είμαστε διαφορετικοί σε πολλά σημεία και οι διαφορές στην προσωπικότητά μας και τις καλλιτεχνικές μας επιλογές είναι αυτές που μας εξελίσσουν. Σε κάθε βήμα της καλλιτεχνικής δημιουργίας υπάρχει η κυρίαρχη ιδέα και ο αντίλογος ή οι συμπληρωματικές ιδέες που σμιλεύουν και διαμορφώνουν το τελικό αποτέλεσμα.

  1. Πιστεύετε ότι σας ταιριάζει ένα συγκεκριμένο μουσικό είδος ή είστε ανοιχτοί σε εντελώς διαφορετικές επιρροές;

Σ&Β :Είμαστε ανοιχτοί σε πολλές αλλά όχι σε όλες τις μουσικές που φτάνουν στα αυτιά μας. Επιλέγουμε αυτά που ακούμε, βλέπουμε, διαβάζουμε. Οι επιρροές μας έρχονται από τα μεγάλα έργα των κλασσικών μουσικών, από επιλεγμένα κομμάτια ροκ και τζαζ μουσικής, από την παραδοσιακή μουσική της Ελλάδας και του υπόλοιπου κόσμου, από το προσεγμένο ελληνικό τραγούδι περισσότερο το «έντεχνο» και λιγότερο το «λαϊκό». Δεν μας αφήνουν όμως ανεπηρέαστους και άλλα μουσικά ρεύματα του παρόντος αλλά και του παρελθόντος. Δεν θέλουμε να κατατάξουμε τα τραγούδια μας σε κάποιο συγκεκριμένο είδος. Θέλουμε να δημιουργούμε καλά και αληθινά τραγούδια.

  1. Να περιμένουμε σύντομα κι άλλο single ή υπάρχει η προοπτική κι ενός ολοκληρωμένου άλμπουμ;

Σ&Β :Είναι ήδη προγραμματισμένο για το φθινόπωρο να κυκλοφορήσει και το τρίτο single μας. Η επόμενη κίνηση είναι η κυκλοφορία ενός ολοκληρωμένου άλμπουμ με υπάρχοντα τραγούδια αλλά και νέες μας δημιουργίες.

  1. Είναι τελικά οι ζωντανές εμφανίσεις αυτές που καταξιώνουν έναν καλλιτέχνη στη συνείδηση του κοινού;

Σ&Β : Δεν μπορούμε να σας απαντήσουμε με σιγουριά, από την στιγμή που δεν έχουμε αυτή την εμπειρία (της καταξίωσης) ακόμη, σαν καλλιτέχνες. Μακάρι κάποτε να γίνει.  Έτσι θα σας απαντήσουμε όπως το φανταζόμαστε. Οι εποχές αλλάζουν με ιλιγγιώδης ρυθμούς. Η προσέγγιση της μουσικής γίνεται πλέον από ηλεκτρονικές πλατφόρμες και μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Συνοδεύεται από εικόνα.  Σίγουρα η ζωντανή επαφή με το κοινό είναι κάτι αναμφισβήτητα μοναδικό σαν αίσθηση για τον δημιουργό που λαμβάνει τις δονήσεις και ζωογονείται από τη συμμετοχή των θεατών. Και φυσικά η αίσθηση του κοινού σε μια συναυλία ή παράσταση είναι κάτι εντελώς διαφορετικό από το να παρακολουθήσει ένα βίντεο. Βέβαια υπάρχουν καλλιτέχνες που έχουν καταξιωθεί παγκόσμια μόνο με την παρουσία τους στο Youtube ή στο Spotify λόγου χάρη, αλλά η ελληνική πραγματικότητα απέχει λίγο ακόμα από αυτή την εξέλιξη. Και μην ξεχνάμε τον καταλυτικό ρόλο της τηλεόρασης. Πιστεύουμε ότι η καταξίωση έρχεται και με τις ζωντανές εμφανίσεις, αλλά όχι αποκλειστικά με αυτές. Τέλος η καταξίωση του καλλιτέχνη στην συνείδηση του κοινού απαιτεί χρόνο και βασικό κριτήριο για αυτή την καταξίωση ή μη , πιστεύουμε πως είναι οι επιλογές του ίδιου του καλλιτέχνη. 

  1. Τι ρόλο έχει πλέον η μουσική, στην ψηφιακή εποχή μας, όπου σχεδόν όλα κινούνται μέσω YouTube;

Σ&Β :Όπως σε όλα τα θέματα, έτσι και σ’ αυτό υπάρχει η θετική και η αρνητική πλευρά. Η ευκολία με την οποία προσεγγίζει το κοινό τις δουλειές των καλλιτεχνών είναι από τη μια, κάτι αναμφισβήτητα θετικό. Μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα μπορείς να απολαύσεις τη μουσική που εσύ επιλέγεις.  Δεν εξαρτάται το τραγούδι που θα ακούσεις από τις επιλογές του ραδιοφωνικού ή τηλεοπτικού παραγωγού. Ούτε από τις προτιμήσεις των δισκογραφικών. Δεν εμπεριέχει όμως τα συναισθήματα παλαιότερων εποχών όπως της προσμονής για το καινούριο εξώφυλλο του δίσκου , τι περιέχει μέσα ο δίσκος , το διάβασμα των στίχων ,οι φωτογραφίες, πόσα θα είναι τα καινούρια  τραγούδια του δίσκου, αν πρόκειται για άλμπουμ, το στήσιμο στο ραδιόφωνο για να μεταδώσει τα καινούρια τραγούδια και τόσα άλλα πολλά «μαγικά»…  Βέβαια είναι  αλήθεια πως και στο Youtube υπάρχει η διαφήμιση και η αθέμιτη προβολή ως δημοφιλών βίντεο (με ψεύτικες προβολές) κάποιων που έχουν την οικονομική άνεση να αγοράζουν προβολές ή εγγεγραμμένους χρήστες.  Είναι λίγο άρρωστο όλο αυτό, αλλά… υφίσταται. Ίσως ακόμη τα συμφέροντα της «μουσικής βιομηχανίας» μπορούν εύκολα και πάλι να χειραγωγήσουν  την κοινή γνώμη, ως ένα βαθμό. Ο άσημος καλλιτέχνης ίσως να χαθεί ανάμεσα σε όλα αυτά και ο ακροατής να μην ακούσει ποτέ κάποιες πολύ ενδιαφέρουσες δουλειές. Αυτό με διαφορετικό ανά εποχή τρόπο υπήρχε πάντα. Ευτυχώς και στην τέχνη υπάρχει η άμπωτις και η πλημμυρίδα. Και πάντα η λύση βρίσκεται στην παιδεία, αισθητική και καλλιέργεια του ακροατή που θα πέσει ή όχι θύμα του καταναλωτισμού στις μουσικές του προτιμήσεις. Αλλά ας είμαστε  αισιόδοξοι ότι η καλή τέχνη θα βρίσκει πάντα τρόπο να έρχεται κοντά και να αγγίζει το κατάλληλο κοινό. Η αλήθεια και η αγάπη για αυτό που κάνεις στο τέλος βρίσκουν το δρόμο τους. 

  1. Ποια είναι η γνώμη σας για τα μουσικά reality shows;

Σ&Β : Έχουμε μόνο την εμπειρία του θεατή. Δεν μπορούμε να εκφέρουμε γνώμη για το αν είναι θεμιτή η ύπαρξή τους. Σεβόμαστε την ύπαρξη τους από την στιγμή που αρέσουν ή αφορούν  ένα μεγάλο  αριθμό συνανθρώπων μας.  Λίγες φορές έχουμε παρακολουθήσει τέτοια shows. Όμως δεν χρειάζεται πολύ για να καταλάβει κανείς ότι είναι τρόπος επιβολής του «star system»  ως συνείδηση στο κοινό και στους συμμετέχοντες. Φανταζόμαστε πως θα είναι δύσκολο για τα παιδιά που ξαφνικά βρέθηκαν στο επίκεντρο της δημοσιότητας να επανέρχονται είτε απογοητευμένα από την «ήττα» τους, είτε έχοντας μεθύσει από τη «νίκη» τους, στην καθημερινότητα που δεν έχει καμία σχέση με το γρήγορο και το εύκολο που έζησαν για λίγο. Ευχόμαστε όμως και περιμένουμε να δούμε και από εκεί την «έκπληξη».  

  1. Θα πρέπει ο καλλιτέχνης να αρθρώνει λόγο για τις κοινωνικές εξελίξεις ή οφείλει να παραμένει αφοσιωμένος αποκλειστικά στο δημιουργικό του έργο;

Σ&Β :Εάν ο καλλιτέχνης δεν αφουγκραστεί το περιβάλλον του, το φυσικό, κοινωνικό, προσωπικό, τι έχει να μας πει; Για ποιον να μιλήσει; Και γιατί κάποιος να τον ακούσει; Ο καλλιτέχνης είναι δέκτης και μάλιστα νομίζουμε πιο ευαίσθητος συνήθως, όλων των κοινωνικών εξελίξεων. Μέσα από το έργο του φυσικά εκφράζονται κάποια, πολλά ή λίγα, στοιχεία του τρόπου με τον οποίο βλέπει τις κοινωνικές εξελίξεις. Πέρα από αυτό κάποιοι εκφράζουν με λόγο τις απόψεις τους κι άλλοι προτιμούν να μην το κάνουν.  Δεν υπάρχει συνταγή και πρέπει σε αυτό, ο καθένας πράττει σύμφωνα με την συνείδηση και την ιδιοσυγκρασία του.

  1. Ένας μήνας “καραντίνα”. Ποιοι είναι οι πέντε δίσκοι που θα θέλατε μαζί σας;
  • Β: «Μεγάλος Ερωτικός» του Μάνου Χατζιδάκη, «Ravel – Piano Concerto in G Major από την Martha Argerich, «In to the labyrinth» των Dead can Dance , «Ιουλίου Λόγος» της Αγγελικής Ιονάτου, «Βραχνός Προφήτης» του Θανάση Παπακωνσταντίνου… θεωρώντας πολύ σκληρό να πρέπει να διαλέξω μόνο πέντε.

Σ: Ένας μήνας μόνο πέντε δίσκοι…; Τσιγκουνιές..

 Μάνος Χατζιδάκις – Χαμόγελο της Τζοκόντα, The Best of Leonard Cohen, Θάνος Μικρούτσικος – Σταυρός του Νότου, Χάρης και Πάνος Κατσιμίχας – Ζεστά ποτά,  Mozart –  Complete Piano Sonatas (Klara Würtz, piano). 

  1. Διαλέγετε παρέα για ολιγοήμερη απόδραση. Ποιους καλλιτέχνες, ανεξαρτήτως ιστορικής περιόδου δράσης, θα συμπεριλαμβάνατε;

Β: Θα πήγαινα παρεούλα με τον Bach, τον Μάνο Χατζιδάκι, τον Paul Mc Carntey, τον Ντοστογιέφσκι, τον Έσσε, την Ειρήνη Παππά, την Λυδία Κονιόρδου, την Σαββίνα Γιαννάτου, τον Tom Robbins, τον Σαρλώ, τον Robbert De Niro ….. θα καθόμουν ήσυχα – ήσυχα σε μια γωνιά και θα τους απολάμβανα.

Σ: Ακόμη πιο δύσκολη ερώτηση…

     Λοιπόν, θα ήμασταν μια ανομοιογενής τρελή παρέα. Δεν ξέρω αν τελικά θα μπορούσαν να συνυπάρξουν όλοι αυτοί μαζί  ή θα με κυνηγούσαν που τους έβαλα στην παρέα.  Είναι μεγάλος ο κατάλογος, αλλά θα αναφέρω ενδεικτικά,  λίγους.  Δείξτε κατανόηση, όσο μπορείτε..

    Μάνος Χατζιδάκις, Beethoven, Μάνος Λοϊζος, Segovia, Έλη Λαμπέτη, Κάρολος Κουν.  Από τους εν ζωή (νιώθω ήδη τις κόρες των ματιών σας να διαστέλλονται): Πάνος Κατσιμίχας,  Κώστας Τουρνάς , Μαρία Παπαγεωργίου, Γιώργος Ανδρέου, Έλενα Παπανδρέου. Είπαμε, ενδεικτικά..