Η Γαβριέλλα Κασουλίδου εξέδωσε το νέο της βιβλίο “Σίβυλλα Ηροφίλη” από τις εκδόσεις Ιωλκός. Με αυτή την αφορμή, απαντά στις 10+1 Ερωτήσεις που τις θέτει ο Κωνσταντίνος Μανίκας.
Κυκλοφόρησε το νέο σας βιβλίο “Σίβυλλα Ηροφίλη”. Τι πραγματεύεται;
Το βιβλίο Σίβυλλα Ηροφίλη αφηγείται την ιστορία αυτής της Σίβυλλας η οποία γεννήθηκε στη Μάρπησσο της Τρωάδας κάποια χρόνια πριν την άλωση της Τροίας και έζησε περίπου 1000 χρόνια μέχρι τη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία. Σίβυλλες αποκαλούσανε τις προφήτισσες στην αρχαιότητα. Η Ηροφίλη περιπλανήθηκε όλα αυτά τα χρόνια σε όλο το γνωστό τότε Ελληνικό Κόσμο όπου προφήτευε, και σε αντίθεση με την Πυθία αυτή προφήτευε χωρίς να την ρωτούν. Ήταν ταυτόχρονα και ιέρεια στο ναό του Απόλλωνα Σμινθέα στην Άσσο της Τρωάδας.
Σκιαγραφήστε μας την προσωπικότητά της. Ποια είναι τα κύρια χαρακτηριστικά και τα κίνητρα της;
Είχε αφεθεί σαν έκθετο στον ναό του Απόλλωνα. Μεγάλωσε για να γίνει ιέρεια και στην αρχή της εφηβείας της πήρε τον όρκο της παρθενίας στα μαύρα νερά της Στυγός. Ο όρκος τούτος ήταν ιερός όπως και η υπηρεσία της στον Απόλλωνα. Απεδέχθη χωρίς δισταγμό το ρόλο αυτό με απόλυτη αφοσίωση και παρ’ όλο που είχε ερωτευτεί τον Απόλλωνα και όταν αυτός της προσέφερε τον έρωτά του δεν δίστασε να τον ερωτευτεί. Ήταν δηλαδή προσηλωμένη σε αυτό που την έταξε η ζωή καθώς και στον όρκο της.
Τι θεωρείτε ότι θα αποκομίσει, ως απόσταγμα, ο αναγνώστης;
Καθώς τούτο το βιβλίο είναι γεμάτο από την Ελληνική Μυθολογία, τους ήρωες και τα επιτεύγματά τους αλλά και όσα καθόριζαν τις ζωές τους, ενώ ταυτόχρονα σε πολλά σημεία η εξιστόρηση είχε να κάνει με ιστορικά γεγονότα καθώς η Ηροφίλη αναφέρεται και από ιστορικούς. Το ευεργέτημα για τον αναγνώστη πιστεύω ότι είναι κυρίως η γνώση που θα αποκομίσει.
Πόσο χρόνο έρευνας χρειαστήκατε και σε ποιες πηγές προστρέξατε;
Για να ερευνήσω και να μελετήσω μια περίοδο περίπου 1000 χρόνων μου πήρε 10 χρόνια. Οι κύριες πηγές ήταν τα βιβλία τόσο των Ελλήνων όσο και των ξένων. Εκτενής βιβλιογραφία παρατίθεται στο ίδιο το βιβλίο, όπως και μυθολογικό ευρετήριο για όσους αγνοούν σημαντικά γεγονότα και πρόσωπα της μυθολογίας. Μια άλλη πηγή εκτός από τα βιβλία ήταν οι επισκέψεις μου στα μέρη που η Σίβυλλα έζησε ή επισκέφθηκε. Η επιτόπου έρευνα δεν αποδίδει ουσιαστικά ιστορικά στοιχεία αλλά την διαπίστωση ιδίοις όμμασι του περιβάλλοντος, γιατί ούτως ή άλλως τώρα πια μόνο χαλάσματα έχουν απομείνει. Βοηθούν όμως στην κατανόηση των γεγονότων όσο και της ίδιας της ηρωίδας.
Ποιο ήταν το ερέθισμα για να ασχοληθείτε με τη συγγραφή;
Ασχολήθηκα με τη συγγραφή γενικά χωρίς να το καταλάβω όταν είχα σταματήσει να εργάζομαι και τα παιδιά μου είχαν πια φύγει από το σπίτι. Είχα χρόνο να σκεφτώ και να γράψω. Πιστεύω ότι όποιος διαβάζει βιβλία μπορεί και να γράψει. Όταν κυρίως διαβάζει και αναλύει ταυτόχρονα αυτά που διαβάζει. Έτσι ξεκίνησα να καταγράφω τις σκέψεις μου, τις αναμνήσεις μου και διάφορα περιστατικά της ζωής μου, ακόμα και όνειρα και οράματα.
Τι αποτελεί λογοτεχνία, για εσάς;
Λογοτεχνία είναι για μένα αυτό που λέει η λέξη. Είναι η τέχνη του λόγου εμπλουτισμένη από ιδέες, σωστή διατύπωση και κατανοητή έκφραση. Δύναμη μεγαλύτερη δε, αποκτά και η ζωντανή περιγραφικότητα που το συνοδεύει.
Τι ρόλο έχει πλέον το βιβλίο, στην ψηφιακή εποχή μας;
Εξαρτάται από το άτομο. Εγώ προσωπικά παρ’ όλο που έχω διαβάσει πολλά ηλεκτρονικά βιβλία, δεν αλλάζω το έντυπο βιβλίο με τίποτα. Μου δίνει το δικαίωμα να επανέρχομαι κατά διαστήματα σε αυτό και να ξαναδιαβάζω είτε ολόκληρο είτε αποσπάσματα του βιβλίου. Και κάθε φορά το βλέπω με μια άλλη ματιά και προσέχω και εστιάζω και σε κάτι άλλο. Επίσης θα έχετε προσέξει και εσείς πως κάθε βιβλίο είναι και ένα άλλο βιβλίο στα χέρια αυτού που το διαβάζει.
Γιατί οι Έλληνες, παρά την πλούσια λογοτεχνική ιστορία τους, είναι από τους λαούς που διαβάζουν λιγότερο;
Οι Έλληνες διαβάζουν λιγότερο από άλλους λαούς και αυτό οφείλεται στον τρόπο εκπαίδευσης τους. Δηλαδή δεν μαθαίνουν από το σχολείο να διαβάζουν βιβλία. Δίνεται σημασία στο βαθμό που θα πάρουν τα παιδιά και όχι στην πραγματική γνώση που θα αποκτήσουν. Σε άλλα εκπαιδευτικά συστήματα δίνεται κίνητρο στα παιδιά να διαβάζουν πολλά βιβλία της δικής τους επιλογής και αυτό εμπλουτίζει τις γενικές εγκυκλοπαιδικές τους γνώσεις. Επίσης αυτό διαιωνίζεται διότι τα παιδιά βλέπουν και μιμούνται τους γονείς τους οι οποίοι προερχόμενοι και αυτοί από το εκπαιδευτικό σύστημα δεν διαβάζουν βιβλία.
Ένας μήνας “καραντίνα”. Ποια είναι τα πέντε βιβλία που θα θέλατε μαζί σας;
Θα έπαιρνα όλα μου τα βιβλία αν ήταν δυνατόν.
Διαλέγετε παρέα για ολιγοήμερη απόδραση. Ποιους λογοτέχνες, ανεξαρτήτως ιστορικής περιόδου δράσης, θα συμπεριλαμβάνατε;
Θα έπαιρνα τον Καβάφη, τον Σοφοκλή, τον Παλαμά, τον Όμηρο, τον Καζαντζάκη, τον Όσκαρ Γουάιλντ, τον Βέρναρντ Σω και δύο ιστορικούς, τον Fontenrose και τον H.W. Parke.
Χρειαζόμαστε περισσότερο ρομαντισμό ή ρεαλισμό στις ζωές μας;
Χρειαζόμαστε και ρομαντισμό και ρεαλισμό. Χωρίς το πρώτο η ζωή είναι ανούσια ενώ το δεύτερο μας κρατά προσγειωμένους και μας βοηθά να προοδεύουμε.