/Οι φίλοι των συγγραφέων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (Ιωάννα Κανελλοπούλου)

Οι φίλοι των συγγραφέων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (Ιωάννα Κανελλοπούλου)

Αφού κατάφερες να βρεις εκδοτικό για το πόνημα σου, συμφώνησες στους όρους έκδοσης, έγινε η σελιδοποίηση του βιβλίου σου, η επιμέλεια και επιλέχθηκε ένα εξώφυλλο, πετάς στους ουρανούς. Όμως τότε συνειδητοποιείς ότι δεν έχεις ιδέα πως να φτάσει στο καταναλωτικό κοινό το βιβλίο σου (δηλαδή στους αναγνώστες), καθώς δε ζούμε στο 1950 να συγγράφουν λίγοι αλλά οι συγγραφείς κοντεύουν να γίνουν περισσότεροι από τους αναγνώστες.

Καλό το βιβλίο, «πιασάρικο», δυνατό, όμως στην ελεύθερη αγορά χρειάζεται και η προώθηση του (marketing). Λεφτά όμως δεν υπάρχουν για να πληρώσεις για διαφήμιση. Η τύχη παρόλα αυτά σου χαμογελάει, μιας και στο διαδίκτυο υπάρχουν πάρα πολλοί που αναλαμβάνουν την προώθηση του βιβλίου σου απλά και μόνο με την ικανοποίηση να τους το στείλεις μέσω του εκδοτικού σου ή ο ίδιος, να το διαβάσουν. Σήμερα θα γνωρίσουμε την Ιωάννα Κανελλοπούλου που ως συγγραφέας και η ίδια, μέσα από την βιβλιομάδα της στο FB (Tèxnes_on_line_by_Àrtsteps), εκτός από τα βιβλία της, προβάλλει και αυτά άλλων συγγραφέων, καθώς και συνεντεύξεις τους.

Πώς αποφάσισες να ασχοληθείς με την προβολή των βιβλίων και συγγραφέων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (social media);

Μέσα σε ένα βράδυ… έτσι απλά… 

Απ’ όταν θυμάμαι τον εαυτό μου το βιβλίο ήταν για εμένα ένα μαγικό ταξίδι. Θεωρώ πως μέσα από ένα βιβλίο μπορεί κάποιος να χωρέσει χίλιες ζωές σε μία. Έχοντας λοιπόν διαβάσει και συνεχίζω αδιάκοπα, εκατοντάδες είδη, σκέφτηκα πως έχω το δικαίωμα να εκφέρω άποψη.

Σε συζητήσεις με φίλους συγγραφείς, το μήνυμα που έλαβα ήταν πως ο χώρος στερείται της προώθησης, ειδικά όταν είναι νέος ένας συγγραφέας, χρειάζεται τρόπους προβολής με μηδενικό κόστος και είπα «Γιατί όχι…».

Πόσο καιρό ασχολείσαι και τί κερδίζεις σε προσωπικό επίπεδο μέσω της συγγραφής αλλά και την προβολή άλλων συγγραφέων και των έργων τους; Μιας και δύσκολα μπορεί να θεωρηθεί όλο αυτό δουλειά για να βιοπορίζεσαι. 

Στον χώρο της αρθρογραφίας, με θέματα γύρω από τον χώρο του βιβλίο, ασχολήθηκα επί οκτώ χρόνια σαν αφανής ήρωας (ψευδώνυμο). Έκανα ένα διάλειμμα για ανασύνταξη και επέτρεψα πριν ένα χρόνο ενεργά. Έχοντας την εκτίμηση των συγγραφέων και του αναγνωστικού κοινού κυρίως, αποφάσισα να βάζω την υπογραφή μου φανερά πια.

Στον χώρο των ΜΜΕ, ως δημοσιογράφος/κειμενογράφος/ρεπόρτερ/ εκφωνήτρια, έχω ασχοληθεί με μικρά ενδιάμεσα διαλείμματα 10+ χρόνια.

Προσωπικά δε θεωρώ ότι υπάρχει ανταγωνισμός στον χώρο του Βιβλίου, τουλάχιστον όχι μεταξύ των συγγραφέων, όποτε γιατί να μην προωθήσω αν περνά απ’ το χέρι μου, ένα βιβλίο που κατά τη γνώμη μου, είναι ενδιαφέρον. Δεν πληρώνομαι για αυτό και είμαι νομικά ελεύθερη να το πράττω.

Όσον αφορά την προσωπική μου συγγραφή, από 12 ετών άρχισα να γράφω και υπάρχουν πολλά «ανέκδοτα» βιβλία στη συλλογή μου, 2 εξ αυτών έχουν δρομολογηθεί προς έκδοση και συνεχίζω να γράφω σε καθημερινό επίπεδο. Ο χρόνος θα δείξει την οποία αξία.

Το κέρδος είναι η επιβράβευση που μου δίνει ο εαυτός μου. Εκείνος ξέρει αν κάνω κάτι καλά ή όχι. Σίγουρα κάνω κάτι που μου αρέσει πολύ και με τον εαυτό μου θέλω πάντα να τα πηγαίνω άψογα

Πόσο εύκολο ήταν να κερδίσεις την εμπιστοσύνη εκδοτικών, συγγραφέων και φυσικά το σημαντικότερο, του αναγνωστικού κοινού;

Δεν ξέρω αν υπάρχει εμπιστοσύνη, αυτό το γνωρίζει η άλλη πλευρά. Ξέρω σίγουρα πως από την πλευρά μου υπάρχει ειλικρίνεια και σεβασμός.

Αν μου αρέσει ένα βιβλίο θα το πω, αν δε μου αρέσει πάλι θα το πω. Δε χαϊδεύω αφτιά, δε θα ήθελα να χαϊδέψουν και τα δικά μου στο μέλλον.

Για μένα η ενσωμάτωση σε αυτόν τον χώρο ήταν πολύ εύκολη, ίσως επειδή δεν εκπέμπω αρνητισμό και δήθεν. Αυτά εξάλλου δεν κρύβονται και το αναγνωστικό κοινό, δε το κοροϊδεύεις εύκολα στις μέρες μας.

Έχει συμβεί κάτι παράξενο ή αξιοσημείωτο που θα θυμάσαι για πάντα;

Χμμμ.. Σίγουρα δε περνούν απαρατήρητες κάποιες περιπτώσεις που έρχονται στα αφτιά μου καθημερινά. Ξέρετε ο κόσμος στις μέρες μας μιλάει, δε ντρέπεται. Έχω σκεφτεί κάποια στιγμή να αφήσω ένα λεύκωμα με τα ευτράπελα του χώρου, πίσω από βιτρίνες. Φυσικά με τα κατάλληλα στοιχεία και αποδείξεις που θα επισφραγίζουν τις αληθινές ιστορίες και τις απόψεις όλων των πλευρών. Κάτι σαν ένα τεράστιο ρεπορτάζ σε έντυπη μορφή. Την ιδέα την έχω ήδη κατοχυρώσει πνευματικά και ήδη υπάρχει πολύ υλικό.

Παραπονέθηκε ποτέ συγγραφέας ή εκδοτικός; Και αν ναι, γιατί;

Σε εμένα προσωπικά δεν έχει τύχει. Διατηρώ καλές σχέσεις με όλες τις πλευρές. Δε ξέρω αλήθεια όμως, αν θα μπορούσαν να κάνουν παράπονο. Κάνω μια χρονοβόρα δουλειά, με προσοχή, υπευθυνότητα και σεβασμό… Αν και θα έπρεπε, αυτή η δουλειά δεν πληρώνεται. Για την ώρα τουλάχιστον.

Ξέρετε εμείς που ασχολούμαστε με την προώθηση των συγγραφέων και  των βιβλίων τους παρέχουμε, «τουλάχιστον εγώ», δωρεάν promotion και interview step, επίσης δωρεάν βιβλιοκριτική που σε άλλες χώρες πληρώνεται απ’ τα sites, φυσικά όταν είναι to the point. Βασικά όλη αυτή η δουλειά θα έπρεπε να πληρώνεται. Σε πολλές περιπτώσεις κάνουμε τη δουλειά που θα έπρεπε να κάνει ένας σωστός εκδοτικός μέσα απ’ το αρμόδιο τμήμα marketing/promotion και δε σπαταλάει ούτε 1€, γιατί να παραπονεθεί κάποιος λοιπόν;

(δεν κατακρίνω, αναγνωρίζω τον τεράστιο όγκο έργων που κυκλοφορεί στην αγορά και δε τους βάζω όλους στο ίδιο τσουβάλι. Είναι γνωστό όμως πως μερικοί τάζουν λαγούς με πετραχήλια και δε κάνουν ούτε τα βασικά).

Φυσικά τα παράπονα θα ήταν αποδεκτά στις εξής περιπτώσεις: (παραποίηση συνέντευξης, άσχετη με το περιεχόμενο βιβλιοκριτική, εσκεμμένη επίθεση αρνητισμού απέναντι σε ένα βιβλίο, ή συγγραφέα, ή και εκδοτικού ακόμη, προκειμένου να επωφεληθεί οικονομικά κάποιος/κάτι, ανακρίβειες, ασέβεια).

Όσον αφορά τη γραφή μου και την ομάδα που διαχειρίζομαι τέτοιες περιπτώσεις παραπόνων δε θα λάβουν ποτέ χώρα, γιατί δε θα δοθεί αφορμή , όποτε δε θα υπάρξουν ποτέ και παράπονα.

Για το τέλος. Από την εμπειρία και πείρα σου, είναι εύκολο να ξεκινήσει κάποιος να ασχολείται τόσο με την συγγραφή όσο και την προβολή βιβλίων και συγγραφέων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τί θα τον/ην συμβούλευες;

Δεν ξέρω αν είμαι κατάλληλη να δίνω συμβουλές. Ο καθένας πράττει όπως ο ίδιος ορίζει.

Αφού με ρωτάτε όμως… Θεωρώ πως ένας άνθρωπος που γνωρίζει γραφή και ανάγνωση, έχει δικαίωμα να γράψει και να δοκιμαστεί στον χώρο. Καμία πένα δεν είναι περιττή κατά την γνώμη μου. Φυσικά ένα βιβλίο πρέπει να κάνει τον κύκλο του πριν το «απορρίψουμε», εξάλλου πόσα παραδείγματα έργων αναγνωρίστηκαν δεκαετίες αργότερα; Αρκετά και σπουδαία. Οπότε ο χρόνος θα δείξει την οποία αξία.

Για να ασχοληθεί κανείς με την προβολή βιβλίων και συγγραφέων, σίγουρα δε φτάνει να έχει γνωριμίες και φίλους στα S.M. Χρειάζεται να ξεφυλλίσει πολλά βιβλία και να τους δώσει την ανάλογη προσοχή και τον σεβασμό, είτε του αρέσει το περιεχόμενο, είτε όχι. Αν δεν έχει αντικειμενική άποψη και δε βλέπει το περιεχόμενο και «σαν τρίτο μάτι», θα πέσει σε τοίχος.

 Επίσης θα πρέπει να μελετήσει καλά την πένα, τον εκάστοτε συγγραφέα, ειδικά αν υπάρχει προηγούμενη έκδοση για να καταλάβει την γραφή του, τις ατέλειες, τις ευστοχίες, την τρόπο έκφρασης, το στίγμα του που λέμε και τους σκοπούς του. 

Όσον αφορά τις ομάδες, το πιο εύκολο είναι να δημιουργήσεις μία. «Μαγκιά», είναι να ξέρεις να την διαχειριστείς τίμια. Στην ομάδα που διαχειρίζομαι και συμπορεύομαι με τους συντονιστές της, τους οποίους ευχαριστώ θερμά για την άψογη συνεργασία (@Tèxnes_on_line_by_Àrtsteps), δε κοιτάμε ποτέ τα like, αλλά την απήχηση. Μετράμε 1700+ μέλη και κάθε φορά που ανεβαίνει κάτι στον τοίχο μας η απήχηση είναι στο 85%. Αυτό μας δείχνει πως διαβάζονται οι αναρτήσεις μας κι ας μην παίρνουν like. Έχουμε μια αργή, ανοδική πορεία και αυτό μας δίνει την διάθεση να συνεχίσουμε.

Δεν ανεβαίνει τίποτα αν δεν είναι «ψαγμένο». Έχει τύχει να μείνουμε ανενεργοί ακόμη και μέρες, για να ενημερωθούμε σωστά και να ανασυνταχθούμε.

Δεν κοιτάμε προσωπικά οφέλη. Προσωπικά δεν έχω ζητήσει ποτέ δωρεάν αντίτυπο από έναν συγγραφέα. Δεν δέχομαι να μου προσφέρουν δωρεάν αντίτυπα ειδικά όταν πρωτοεκδίδονται, για να μπορώ να διαβάσω και να γράψω μια βιβλιοκριτική. Αν δεν μπορώ να το αποκτήσω, θα περιμένω να μπορέσω.

Φυσικά έπειτα από αμοιβαία συνεννόηση χαρίζονται από συγγραφείς ή εκδοτικούς βιβλία, σε διαγωνισμούς που ανεβαίνουν κατά καιρούς στην ομάδα, αλλά ακόμη και αυτά ποτέ δε φτάνουν στα δικά μας χέρια, αλλά πάνε απευθείας στον νικητή.

Υπάρχουν πολλές ομάδες που έχουν δώσει  δείγμα αξίας και προϋπήρχαν απ’ την δική μας ομάδα και τις ακολουθούμε πάντα, ακόμα κι όταν δε μας ακολουθούν. Είναι όπως το παίρνει κανείς. 

Θεωρώ λοιπόν πως η ποιότητα και ο λόγος ύπαρξης μιας ομάδας κρίνεται στο «σφύριγμα» των μελών της κυρίως. 

Τέλος συνταγή επιτυχίας είναι η αμεσότητα με το αναγνωστικό κοινό χωρίς περιτυλίγματα, δηθενιές και συζητήσεις κάτω απ’ το τραπέζι. 

Όσο για την σχέση των εκδοτικών με τις ομάδες, ακόμα είναι σε στάδιο γνωριμίας και εξέλιξης. Όταν καταλάβουν την συσχέτιση θα γίνουν σπουδαία πράγματα στον χώρο και ήδη στην ομάδα μας ετοιμάζονται όμορφα πράγματα.

Ευχαριστώ πολύ!!!