/Μιλέ, η απλή ζωή στο προσκήνιο της τέχνης

Μιλέ, η απλή ζωή στο προσκήνιο της τέχνης

Γράφει η Μαρία Σκαμπαρδώνη

Η απλότητα είναι το μυστικό για τη μαγεία τη ζωής.

Η φύση είναι η πηγή της ευτυχίας και της ηθικοπνευματικής μας ανάπτυξης.

Αγαπώ τους καλλιτέχνες που αποτύπωσαν στο καβαλέτο τους απλές στιγμές της καθημερινότητας, που ανέδειξαν τη μαγεία των πιο μικρών μας εμπειριών και του πόσο μικροί είμαστε μπροστά στη φύση. Ακόμα και να προσπαθούμε να την εξουσιάσουμε και να κυριαρχήσουμε επαυτής.

Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ αποτελεί μία ξεχωριστή περίπτωση καλλιτέχνη, ο οποίος επηρέασε μεταγενέστερα μεγαθήρια, όπως ο Βαν Γκονγκ.

Η επιρροή του όμως δε σταματά στο χώρο της τέχνης, καθώς επηρέασε και τον μεγάλο Γάλλο Βίκτωρ Ουγκώ να γράψει ένα ποίημα για τη δύναμη και τη ζωή του αγρότη, επηρεασμένος από το έργο του “ο σπορέας”.

Ο ίσκιος του Μιλέ βρίσκεται πίσω από μορφές της Τέχνης που απέκτησαν μυθική υπόσταση, κάνοντάς με να τιμήσω τον ίδιο με ένα κείμενο αφιερωμένο στην καλλιτεχνική του πορεία.

Ο ίδιος κινήθηκε ανάμεσα στο καλλιτεχνικό ρεύμα του γαλλικού ρεαλισμού και υπήρξε ιδρυτής της σχολής της Μπαρμπιζόν.

Ο Μιλέ καθιερώνεται ως ο ζωγράφος των αγροτών, ως εκείνος που απεικόνισε τη σκληρή αγροτική ζωή της Γαλλίας εκείνη την εποχή.

Ο ίδιος ήταν ένα παιδί που προερχόταν από μία αγροτική οικογένεια, αναδεικνύοντας το γεγονός πως οι πρώιμες εμπειρίες μας επηρεάζουν και την πορεία της ενήλικης ζωής μας.

Οι αγροτικές αναπαραστάσεις της αγροτικής ζωής, οφείλονται στο ότι μεγάλο μέρος της παιδικής του ηλικίας αποτελούσαν την κύρια ενασχόλησή του.

Ένας άγριος άνεμος που σκορπίζει και κουνά ακόμα το πιο γιγάντιο δέντρο, δύο αγρότες που κάνουν ένα διάλειμμα από την τόσο κοπιαστική σωματική τους εργασία για να κάνουν το σταρό τους, μία βοσκοπούλα με το κοπάδι της. Σκηνές που αναδεικνύουν την αυτονομία της ζωής της υπαίθρου, τη σκληρή εργασία, αλλά και την απλότητα μίας ζωής κοντά στη φύση.

Οι απλές στιγμές μίας ζωής λιτής και κουραστικής, οι οποίες όμως δημιούργησαν μεγάλες καλλιτεχνικές στιγμές σε πίνακες που διακρίθηκαν από ευαισθησία, ανάδειξη της σκληρής σωματικής εργασίας αλλάς και της ευλογίας που αισθάνονται άνθρωποι που κερδίζουν το βιος τους κάτω από δύσκολες συνθήκες.

Εξώφυλλο: Ο λιχνιστής (1848), Μουσείο του Λούβρου