/Λίγα λόγια για το δοκίμιο Μεταμοντερνισμός και Νέο Χόλιγουντ, της Αφροδίτης Καϊράκη

Λίγα λόγια για το δοκίμιο Μεταμοντερνισμός και Νέο Χόλιγουντ, της Αφροδίτης Καϊράκη

Λίγα λόγια για το δοκίμιο Μεταμοντερνισμός και Νέο Χόλιγουντ της Αφορδίτης Καϊράκη, από τις εκδόσεις Αιγόκερως

Το δοκίμιο Μεταμοντερνισμός και Νέο Χόλιγουντ έρχεται να καλύψει το κενό της εγχώριας βιβλιογραφίας σχετικά με τον όρο μεταμοντέρνος κινηματογράφος. Η Αφροδίτη Καϊράκη αποσαφηνίζει με ευσύνοπτο, όσο και κατανοητό, τρόπο σύνθετους όρους και έννοιες, καθιστώντας το επιστημονικό της πόνημα προσιτό στο ευρύ κοινό.

Το δοκίμιο χωρίζεται σε δύο μέρη, στο πρώτο γίνεται μία βιβλιογραφική ανασκόπηση, όπου αποσαφηνίζονται οι όροι μεταμοντερνισμός και μεταμοντέρνος κινηματογράφος όσο το δυνατόν πιο εκλαϊκευμένα, ενώ στο δεύτερο παραδίδεται μία κριτική πάνω στην ταινία Pulp Fiction ως ένα τυπικό δείγμα μεταμοντέρνου κινηματογράφου. Ήρωες απρόβλεπτοι, χωρίς τα όρια που διαχωρίζουν τον καλό από τον κακό όπως εντυπώνονται μέσα στην παραδοσιακή αμερικανική διαστρωμάτωση, μία ταινία που συνδιαλέγεται διαρκώς με άλλες ταινίες, στυλ, μορφές.

«Στον μεταμοντέρνο κινηματογράφο η ερμηνευτική δεινότητα των μεγάλων αφηγήσεων αμφισβητείται, η γνώση νομιμοποιείται μέσω της αρχής της αποδοτικότητας και η τεχνική αναπαραγωγιμότητα της τέχνης συνθέτει έναν κόσμο διαρκών αναιρέσεων και επανεγγραφών. Νέο Χόλιγουντ: συνονθύλευμα, έννοια του απερίγραπτου, έλλειψη γραμμικότητας, υπερ-πραγματικότητα, αμερικανικός μηδενισμός. Το Μπάουχαους καταστάλαξε στα έπιπλα και τις καφετιέρες μας και η Αγία Γραφή στο στόμα του Τζουλς, κακοποιημένη και ακατανόητη. Και εκείνο που αρχικά ονομάστηκε δικαίωμα του μαζικού κοινού -η παραβίαση των ναών της Τέχνης και της Διανόησης- εξελίσσεται σε αυθαιρεσία» (από το οπισθόφυλλο του βιβλίου).

Η Αφροδίτη Καϊράκη, υπ.διδάκτωρ Ε.Κ.Π.Α., είναι ερευνήτρια κινηματογραφικών σπουδών.

η φωτογραφία είναι του Δημήτρη Ασπρολούπου