O γνωστός λογοτέχνης Κωνσταντίνος Μπούρας, μέλος της επιτροπής του Διαγωνισμού Διηγήματος του IANOS, μιλά στον Κωνσταντίνο Μανίκα και το CulturePoint.grπου είναι χορηγός επικοινωνίας της προσπάθειας.
Ποιος είναι ο σκοπός του διαγωνισμού σύντομου διηγήματος από τον IANOS;
Η εξάσκηση επαγγελματιών και ερασιτεχνών λογοτεχνών, η χαρτογράφηση της «περιρρέουσας ατμόσφαιρας», η ευγενής άμιλλα, η συγκέντρωση των καλύτερων διηγημάτων σε τόμους φιλικούς για τον αναγνώστη και άκρως ενδιαφέροντες για τον ερευνητή, τον μελετητή, τον επιστήμονα, τον φοιτητή. Μα πάνω απ’ όλα η αισθητική ηδονή της ανάγνωσης, που μας συνέχει όλους, μας διακατέχει και μας εμπνέει…
Πώς επιλέχθηκε η συγκεκριμένη θεματολογία και τι περιμένετε από τις συμμετοχές, από πλευράς έκτασης, ύφους και περιεχομένου;
Οι δύο αλλεπάλληλες καραντίντες οδήγησαν το δημιουργικό μέρος της συλλογικής ψυχής και της ατομικής βεβαίως να καταφύγουν στις δημιουργικές δυνατότητες της φαντασίας, στη νοσταλγία, στην μνημονική αναδημιουργία παλαιών ταξιδιωτικών εμπειριών και μέσω της λογοτεχνίας να υπερβεί τις αρνητικές συνέπειες του εγκλεισμού χρησιμοποιώντας τις παράπλευρες απώλειες μιας υγειονομικής μάστιγας ως εφαλτήριο για ανεπηρέαστη από τον Χρόνο πνευματικότητα.
Με ποια κριτήρια θα επιλεγούν οι νικητές του διαγωνισμού;
Πάντα με απόλυτα αξιοκρατικά κριτήρια. Τρεις κριτές, χωριστά, βασιζόμενοι στη γνώση, στην εμπειρία και στην τεχνική που έχουν κατακτήσει μέσα από την πολύχρονη τριβή με τα Γράμματα, θα βαθμολογήσουν ανεξάρτητα, θα στείλουν τις βαθμολογίες τους στην Γραμματεία του Διαγωνισμού, θα βγουν οι μέσοι όροι για κάθε συμμετέχοντα, θα ταξινομηθούν οι συμμετοχές και τότε θα διεξαχθούν αλλεπάλληλες συνεδριάσεις της Επιτροπής όπου θα διαβαστούν τα καλύτερα και θα συμφωνηθεί ο τελικός κατάλογος των διακριθέντων και των διακριθεισών. Από αυτούς όσοι και όσες έχουν πάρει και από τους τρεις κριτές άριστα δέκα (10) θα διαβάσουν το διήγημά τους στην παρουσίαση του τόμου. Μέσα στον τόμο θα μπουν με αλφαβητική σειρά.
Χρειαζόμαστε περισσότερους ανάλογους λογοτεχνικούς διαγωνισμούς;
Ναι, έναν κάθε μέρα. Για να απαλειφθεί η βία, η συσσσωρευμένη αρνητικότητα, η καταπιεσμένη οργή που προκάλεσε ο αναγκαστικός εγκλεισμός. Η κοινωνική βία αυξήθηκε την εποχή της καραντίνας και πρέπει να εκτονωθεί μέσα από καλλιτεχνικές, λογοτεχνικές και δημιουργικές, ομαδικές ή και ατομικές δραστηριότητες. Το να γράφει κανείς μόνος του ένα διήγημα είναι ατομικό άθλημα, το να συμμετέχει σε έναν διαγωνισμό ομαδικό.
Δίνονται αρκετές δυνατότητες έκφρασης στους νέους δημιουργούς;
Φυσικά. Κυρίως οι νέοι δημιουργοί που δεν έχουν ακόμη βρει βήμα έκφρασης μπαίνουν στο στίβο και φοράνε την φανέλα του πρωταθλητή. Έχουμε ανακαλύψει μέχρι τώρα πολλά ταλέντα που εγγράφουν υποθήκες για νικηφόρο καριέρα στη Λογοτεχνία.
Σας ευχαριστώ πολύ που με ακούσατε. Χαίρομαι πολύ που σας γνώρισα. Όλα να πάνε καλά, για το Κοινό Πολιτιστικό Αγαθό.
Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας
www.konstatninosbouras.gr
Ο Κωνσταντίνος Μπούρας γεννήθηκε το 1962 στην Καλαμάτα κι από το 1977 ζει στην Αθήνα. Συγγραφέας 40 εκδοθέντων βιβλίων, κριτικός θεάτρου και βιβλιοκριτικός. Αριστούχος διδάκτωρ τού Τμήματος Μετάφρασης και Διερμηνείας τού Ιονίου Πανεπιστημίου (2019). Είναι διπλωματούχος μηχανολόγος μηχανικός τού Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (1985), αριστούχος τού Τμήματος Θεατρικών Σπουδών τού Πανεπιστημίου Αθηνών (1994) και κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος θεατρολογίας τού γαλλικού Πανεπιστημίου Paris III – La nouvelle Sorbonne (D.E.A. Etudes Théâtrales). Μεταδιδακτορικός ερευνητής στο ΕΚΠΑ και στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Διδάσκει θεατρική κριτική στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών και πολιτιστική διαχείριση, καθώς και διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού στη Σχολή Δημόσιας Διοίκησης. Αρθρογραφεί σε εφημερίδες και σε πάμπολλα λογοτεχνικά περιοδικά. Θεατρικά του έργα με αρχαιοελληνικά θέματα και για την Κρίση έχουν παρασταθεί σε θέατρα τής Ελλάδας και του εξωτερικού. Είναι ερασιτέχνης δάσκαλος τού ρέικι και εισηγητής μιας καινούργιας μεθόδου αρχαιολογικού ρέικι με τίτλο “Αφθονία Μπουρέικ – Bhureik Abundance” (κυκλοφορεί και σε βιβλίο από τις εκδόσεις Momentum).