Η σκηνοθέτης Μαρία Κατσιώνη απαντά στις ερωτήσεις που τις θέτει ο Κωνσταντίνος Μανίκας με αφορμή την έναρξη των παραστάσεων για το έργο “Δυο σταγόνες κονιάκ”.
Ξεκινούν στο “Θεατράλε” οι παραστάσεις για το έργο “Δυο σταγόνες κονιάκ”. Πείτε μας κάποια παραπάνω στοιχεία για το περιεχόμενο και τη δομή του;
To ΄΄Δυο σταγόνες κονιάκ΄΄ είναι μια μουσικοθεατρική παράσταση, ένα αφηγηματικό έργο που συνοδεύεται από ζωντανή μουσική κιθάρας και πιάνου καθώς και τραγουδιού. Η Ευγενία Καρανάση, είναι μια σπουδαία γυναικεία μορφή που ξεκίνησε κοριτσάκι την καλλιτεχνική της πορεία στα περιπλανώμενα μπουλούκια, έζησε τις δυσκολίες και τις αντιξοότητες των θιάσων της εποχής και έλαμψε τη δεκαετία του ‘70 στο ελληνικό θέατρο. Τώρα πια μόνη μπροστά στον καθρέφτη της παρέα με το αγαπημένο της ραδιάκι μας αφηγείται στιγμές από την ζωή της και αναπολεί ζωντανά ρόλους που την σημάδεψαν.
Η δομή του έργου βασίζεται σ΄ ένα τρίπτυχο άρρηκτα συνδεδεμένο και αυτό είναι οι προσωπικές αναμνήσεις της πρωταγωνίστριας που συνδέονται με τις ηρωίδες μεγάλων θεατρικών έργων και τις μουσικές εποχές που αναδύθηκαν σε αυτά τα μεγάλα θεατρικά εργα.
Ποια ήταν η προσωπικότητα της Ευγενίας Καρανάση και τι την κάνει εξαιρετικά ενδιαφέρουσα;
Η Ευγενία Καρανάση έζησε όλη της την ζωή στο θέατρο, το λάτρεψε, πάνω στη σκηνή, άρχιζε το όνειρο της, ζούσε ότι δεν είχε βιώσει, άγγιζε αυτό που της φάνταζε άφταστο. Ήταν απόλυτα ελεύθερη και αυτό που την κάνει εξαιρετικά ενδιαφέρουσα είναι ο τρόπος που μας ταξιδεύει από τις προσωπικές της αναμνήσεις στις ηρωίδες των θεατρικών έργων. Πότε μεταμορφώνεται σε μαντάμ Σουσού και πότε σε τσιγγάνα του Λόρκα πότε σε Φλέρη Νταντωνάκη και πότε σε Σωτηρία Μπέλλου.
Ποιες είναι οι σκηνοθετικές σας υποδείξεις, ώστε να υπάρξει όσο το δυνατόν πιο πίστη αποτύπωση του ψυχισμού της Καρανάση;
Η Καρανάση είναι ένα πρόσωπο φανταστικό επομένως ο ρόλος της χτίστηκε από την αρχή με κάθε λεπτομέρεια. Το δύσκολο κομμάτι στο ρόλο της Καρανάση είναι ότι έπρεπε να ξεχνά την δική της προσωπικότητα και ταυτόχρονα να την καταθέτει χωρίς κανείς να το καταλαβαίνει στους ρόλους που ζωντανεύει κάθε φορά. Η Ευγενία Καρανάση είναι ένας δύσκολος ρόλος με πολλές ακροβασίες .Η βασική σκηνοθετική οδηγία είναι η αναζήτηση της αλήθειας του ρόλου που συνδέεται με την προσωπική αλήθεια του ηθοποιού. Η Κατερίνα Γκατζόγια που έχω την τιμή και χαρά να σκηνοθετώ ακροβατεί τόσο επιδέξια τον ρόλο της Καρανάση που πραγματικά η ερμηνεία της είναι συγκλονιστική.
Σε ποιες πηγές ανατρέξατε για να διαρθρώσετε τα κείμενα της παράστασης;
Η αναζήτηση των πηγών για να διαρθρώσω το έργο πραγματικά ήταν ένας κυκεώνας, γιατί το ΄΄Δυο σταγόνες κονιάκ΄΄είναι ένα αυτοσχέδιο θεατρικό έργο οπότε δοκιμάσαμε πάρα πολλά κείμενα για να καταλήξουμε τελικά σε κάποια που μας άρεσαν και ταίριαζαν με την εποχή, το ύφος του έργου και την μουσική. Έπειτα αυτά τα κείμενα έπρεπε να διασκευαστούν ώστε να υπάρχει μια ισορροπία με την μουσική και τραγόυδι. Τελικά μ΄ ένα μαγικό τρόπο όλα έδεσαν μεταξύ τους!
Οι πηγές που καταλήξαμε τελικά ήταν ποιήματα του Λόρκα, ένα απόσπασμα από τον ματωμένο γάμο, τα ματωμένα χώματα της Διδώς Σωτηρίο, η μαντάμ Σουσού, μία συνέντευξη της Φλέρης Νταντωνάκη, η αυτοβιογραφία της Ελισάβετ Μαρτινέγκου, ο Ερωτόκριτος, η θυσία του Αβραάμ και τέλος η αυτοβιογραφία της Μπέλλου.
Όλο και σπανιότερα βλέπουμε πλέον ζωντανή μουσική στις παραστάσεις. Πώς προχωρήσατε σε αυτή την επιλογή;
Ναι η αλήθεια είναι πως το live σε μουσικές παραστάσεις δεν είναι πολύ συχνό όμως η ζωντανή μουσική και το τραγούδι δίνουν άλλη ατμόσφαιρα στην σκηνή. Σίγουρα η διάδραση της μουσικής τραγουδιού και θεάτρου είναι δύσκολη, απαιτεί πολλή δουλειά όμως το αποτέλεσμα είναι μαγευτικό.
Εγώ προχώρησα σε αυτή την επιλογή, αφενός γιατί είχα να συνεργαστώ με υπέροχους επαγγελματίες μουσικούς και αφετέρου γιατί ήθελα να δώσω στο κοινό ένα πλούσιο πρόγραμμα. Θέλω ο θεατής να φύγει γεμάτος από εικόνες και ήχους.
Ποιος είναι ο προγραμματισμός για την περιοδεία της παράστασης ανά την Ελλάδα;
Η παράσταση θα παρουσιαστεί και σε άλλους χώρους τέχνης και πολιτισμού στην Αθήνα κι έπειτα θα περιοδεύσει σε όλη την Ελλάδα καθώς και στο εξωτερικό.