Γράφει η Μαρία Σκαμπαρδώνη
Ο ανδριάντας είναι η γλυπτική αναπαράσταση μίας προσωπικότητας η οποία εμπεριέχει ολόκληρο το σώμα, σε αντίθεση με την προτομή που περιλαμβάνει μονάχα το κεφάλι.
Υπάρχουν και οι έφιπποι ανδριάντες, οι οποίοι αναπαριστούν μία προσωπικότητα να κάθεται επάνω σε άλογο.
Στην Αθήνα τρεις είναι οι έφιπποι ανδριάντες που ξεχωρίζουν και είναι γνωστοί.
Ο ανδριάντας του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη μπροστά από την Παλαιά Βουλή, ο ανδριάντας του Γεώργιου Καραϊσκάκη απέναντι από το Παναθηναϊκό στάδιο και ο επιβλητικός ανδριάντας του βασιλιά Κωνσταντίνου Α’ στον Πεδίον του Άρεως.
Ακόμα και αν ο θεσμός της βασιλείας δεν ευδοκίμησε ποτέ ιδιαίτερα στην Ελλάδα, αυτό το τεράστιο μνημείο εντυπωσιάζει για την αίγλη, το δυναμισμό και τη γλυπτική αποτύπωση του βασιλιά.
Ο Κωνσταντίνος Α’ υπήρξε γιος του Γεωργίου, του γενάρχη της δυναστείας των Γκλύξμπουργκ και η μοναδική βασιλική προσωπικότητα της σύγχρονης Ελλάδας η οποία έμεινε στη συλλογική συνείδηση με ένα επιβλητικό, μνημειώδες έργο στο μεγαλύτερο και γνωστότερο άλσος της Αθήνας.
Η αλήθεια είναι ότι προτομές με βασιλιάδες και βασίλισσες εκτός του συγκεκριμένου μνημειώδους έργου δεν ευδοκίμησαν στην Ελλάδα.
Ακόμα και αν ο ρόλος του ίδιου λειτούργησε διχαστικά, εντούτοις, η συμμετοχή στους Βαλκανικούς Πολέμους του χάρισε μία θέση στην ιστορία της νεότερης Ελλάδας.
Το πρώτο πράγμα που ατενίζει ο επισκέπτης στο Πεδίον του Άρεως, είναι ο τεράστιος, ορειχάλκινος και έφιππος ανδριάντας του Βασιλιά, σε μία δημιουργία του Ιταλού γλύπτη Φραντσέσκο Παρίζι και σε αρχιτεκτονικό σχεδιασμό του επίσης Ιταλού Κωνσταντίνο Βετριάνι.
Ο βασιλιάς απεικονίζεται ως στρατηλάτης που στο δεξί χέρι κρατά τη στραταρχική ράβδο που του απονεμήθηκε μετά τους Βαλκανικούς πολέμους, ενώ με το αριστερό κρατά τα ηνία του αλόγου. Το άλογο στρέφει ολίγον το κεφάλι προς τα αριστερά, ενώ σηκώνει λίγο και το αριστερό του πόδι.
Το τεράστιο γλυπτό κατασκευάστηκε μετά από παραγγελία του δικτάτορα Ιωάννη Μεταξά, έναντι 10 εκατομμυρίων δραχμών το έτος 1939.
Στην πρόσοψη του μνημείου υπάρχει βασιλικός θυρεός, ενώ αναγράφεται η φράση ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΒΑΣΙΛΕΥΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ.
Το άγαλμα βρίσκεται σε έναν πλούσιο φυσικό χώρο, ο οποίος πολλές φορές τόσο έχει παραμεληθεί, όσο και φροντιστεί. Παραμένει, ωστόσο, ένα γλυπτικό διαμάντι σήμα κατατεθέν του άλσους και μνημείο μεγάλης αισθητικής αξίας.
Ίσως η μοναδική γλυπτική σύνθεση στην Ελλάδα σχετική με το θεσμό της Βασιλείας που έγινε μέρος της καθημερινότητας και σημαντικό μνημείο του κέντρου της.