/10+1 Ερωτήσεις στον δρ. Βασίλη Βρανά (σύμβουλο στρατηγικής επικοινωνίας)

10+1 Ερωτήσεις στον δρ. Βασίλη Βρανά (σύμβουλο στρατηγικής επικοινωνίας)

Ο δρ. Βασίλης Βρανάς, σύμβουλος στρατηγικής επικοινωνίας απαντά στις 10+1 Ερωτήσεις του CulturePoint.gr και μας μιλά για τη διασύνδεση επικοινωνίας και πολιτισμού, για τη δύναμη του φαίνεσθαι, τα fake news και πολλά άλλα.

1. Πόσα χρόνια είστε στον χώρο της Επικοινωνίας και ποιες είναι οι σπουδές σας;

Ξεκίνησα πριν ακριβώς μία δεκαετία κάνοντας τα πρώτα μου βήματα, αρχικά, στον χώρο της Πολιτικής Επικοινωνίας και σταδιακά πέρασα και στην Εταιρική Επικοινωνία. Σπούδασα στη Θεολογική Σχολή Αθηνών, έκανα σεμινάρια Στρατηγικού Management στο SDA Bocconi School of Management και κατόπιν έκανα μεταπτυχιακό στη Σχολή Διοίκησης Επιχειρήσεων της ΑΣΟΕΕ, όπου εξειδικεύτηκα στην Εταιρική Επικοινωνία και τη Διαφήμιση. Αναγορεύτηκα Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Αθηνών, με εξειδίκευση στην Ηθική και την Πολιτική Επικοινωνία και αργότερα, με την ιδιότητα του Επισκέπτη Ερευνητή εκπόνησα έρευνα στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, όπου εστίασα στη ρητορική φόβου στην Πολιτική Επικοινωνία.

2. Ποια από τα δύο πεδία επικοινωνίας (πολιτική ή εταιρική) θα λέγατε πως είναι το δυνατό σας σημείο και γιατί;

Αδιαμφισβήτητα θα έλεγα η Πολιτική Επικοινωνία τόσο γιατί έχω εργαστεί περισσότερο σε αυτόν τον τομέα όσο και λόγω των εξειδικευμένων μου σπουδών. Σε κάθε περίπτωση η Εταιρική Επικοινωνία είναι πάντα μία πρόκληση και αντικειμενικά με καλύτερες απολαβές.

3. Ορίζεστε ως Σύμβουλος Στρατηγικής Επικοινωνίας. Τι σας διακρίνει από έναν Επικοινωνιολόγο;

Συχνά οι επικοινωνιολόγοι έχουν background δημοσιογραφικό και εστιάζουν τη δουλειά τους στην επικοινωνία επικαιρότητας. Στη στρατηγική επικοινωνία, λαμβάνουμε περισσότερο υπόψη τη μεθοδολογία του Management και εξετάζουμε την κάθε περίπτωση από πολλές οπτικές π.χ. Marketing, Ηθική, Χρηματοοικονομικά κ.ά. Η βασική διαφορά όμως έγκειται στη χάραξη ευρύτερης στρατηγικής στην επικοινωνία, με μακροπρόθεσμο ορίζοντα και όχι η βραχυπρόθεσμη διαχείριση της επικαιρότητας.

4. Το μεγαλύτερο μειονέκτημα και το μεγαλύτερο πλεονέκτημα της δουλειάς σας;

Συχνά οι πελάτες δεν ξέρουν τι ακριβώς επιδιώκουν επικοινωνιακά ή επηρεάζονται από συγγενείς και φίλους που τους εκφέρουν υποκειμενικές απόψεις. Στον αντίποδα, το μεγαλύτερο πλεονέκτημα είναι το γεγονός ότι εμπλέκεσαι σε πολλά και ετερόκλητα project. Κυριολεκτικά, δεν βαριέσαι ποτέ.

5. Έχετε ξεχωρίσει κάποια συνεργασία από όσες κατά καιρούς είχατε;

Κάθε συνεργασία είναι ξεχωριστή. Ξεχωρίζω όμως την πρώτη προεκλογική καμπάνια υποψηφίου βουλευτή στην πάλαι ποτέ Β’ Αθήνας, την οποία ανέλαβα και την πρώτη μου εταιρική παρουσίαση στο τμήμα Marketing γνωστής πολυεθνικής εταιρίας.

6. Επηρέασε η πανδημία του Covid-19 τον χώρο της Επικοινωνίας;

Βέβαια και τον επηρέασε. Αρχικά, διακόπηκαν πολλά events που ήταν σχεδιασμένα να γίνουν. Κατά δεύτερον πολλές επιχειρήσεις ανέστειλαν τις επικοινωνιακές τους καμπάνιες, δημιουργήθηκε ξαφνικά αυξημένη ζήτηση για digital επικοινωνία και φυσικά, χρειάστηκε και χρειάζεται μεγαλύτερος κόπος για τη διατήρηση/ανάπτυξη δημοσίων σχέσεων χωρίς φυσική παρουσία.

7. Πείτε μας μία καμπάνια επικοινωνίας που σας τράβηξε την προσοχή πρόσφατα.

Η καμπάνια της Κυβέρνησης για την προστασία των πολιτών από τον Covid-19 είναι σίγουρα μια καμπάνια που δεν περνάει απαρατήρητη και θα μείνει στην Ιστορία.

8. Τι θα συμβουλεύατε συναδέλφους σας που τώρα κάνουν τα πρώτα τους βήματα στην Επικοινωνία;

Να έχουν γερό στομάχι και να είναι πάντα ενημερωμένοι για τις εξελίξεις σε όλα τα θέματα.

9. Η επικοινωνία αποτελεί κομμάτι του σύγχρονου πολιτισμού. Πώς έχει επηρεάσει, αρνητικά ή θετικά την εξέλιξη της κοινωνίας;

Η επικοινωνία ήταν, είναι και θα παραμείνει κομμάτι του πολιτισμού και έχει επηρεάσει θετικά την ανάπτυξη της πολιτικής ζωής, της εμπορικής δραστηριότητας, αλλά και των διαπροσωπικών σχέσεων.

10. Μήπως ζούμε την εποχή που η διατήρηση της εικόνας και του φαίνεσθαι καταδυναστεύει την ουσία;

Φοβάμαι πως θα συμφωνήσω. Η προσπάθεια πολλών να ξεχωρίσουν μέσα σε έναν ωκεανό πληροφοριών έχει οδηγήσει σε επιθετικές επικοινωνιακές κινήσεις, σε ανάπτυξη του φαινομένου των fake news και συχνά στην καλλιέργεια μια πλασματικής εικόνας υλικής ευημερίας με ναρκισσιστικές προεκτάσεις.

11. Τελικά η επικοινωνία είναι η επιστήμη του ορθού λόγου ή η τέχνη της παραπλάνησης;

Θα έλεγα πως είναι και τα δύο, ανάλογα με τον τρόπο που την ασκεί κανείς. Ιστορικά, πάντως, από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο (με την ανάπτυξη των τεχνικών προπαγάνδας) συστηματοποιήθηκε η χρήση της ως τέχνη της παραπλάνησης.