/Οι…. ψυχοθεραπευτές του 17ου αιώνα!

Οι…. ψυχοθεραπευτές του 17ου αιώνα!

Παρατηρούμε εαυτούς και αλλήλους, στους ήρωες των τραγωδιών του ΡΑΚΙΝΑ και των κωμωδιών του ΜΟΛΙΕΡΟΥ. Τους ψυχοθεραπευτές του 17ου αιώνα!

Ο Κλασικισμός στη Γαλλία συνδέεται με 2 μεγάλους συγγραφείς . Τον Ρακίνα και τον Μολιέρο. Ο Γαλλικός κλασικισμός έφτασε στο απόγειό του επί Λουδοβίκου ΙΔ, τον 17ο αιώνα.

Είναι θαυμασμός για το αρχαίο, και χαρακτηρίζεται από την κυρίαρχη λογική. Απορρίπτει ότι είναι ασαφές, δυσνόητο, απίθανο, και υπερβολικό στο ύφος. Έχει υψηλό ύφος με χαρακτηριστικό τη λιτότητα, τάξη, αγάπη , έμμετρη ποίηση, και μιμείται τη ανθρώπινη φύση .

Ο Ρακίνας αναγνωρίστηκε ως βαθύς και πρωτότυπος ερμηνευτής του αρχαίου πνεύματος, και κυρίως του ελληνικού. Ερευνά την ερωτική ευαισθησία, με απλότητα και σεβασμό στους αριστοτελικούς κανόνες, αλλά και ποιητική γλώσσα. Το 1667 με το έργο του Ανδρομάχη, έρχεται η πληρότητα στην τέχνη του, ενώ το 1676 με τη Φαίδρα, φτάνει στο απόγειό του.

Βασισμένος πάνω στην τραγωδία του Ευριπίδη «Ιππόλυτος» ο Ρακίνας, εμβάθυνε πάνω στα αιτία της ενοχής και της μοίρας. Ερμήνευσε τη Φαίδρα σύμφωνα με τη διδασκαλία του Ιερού Αυγουστίνου.

Μια δυνατή συμφιλίωση μεταξύ της χριστιανικής ηθικής και του τραγικού θεάτρου οδήγησε στην ερμηνεία ως «χριστιανική τραγωδία»

Στη Φαίδρα μας προβάλει έναν ενάρετο χαρακτήρα που η μοίρα τη θέλει να μη μπορεί να τον ελέγξει απολύτως. (χαρακτήρα) Τελικά η Φαίδρα αυτοκτονεί μη ξεφεύγοντας από τη μοίρα της και ο Ιππόλυτος πεθαίνει.

Παρατηρούμε το διχασμό και την αλλοτρίωση των ηρώων , όταν έρχονται αντιμέτωποι με τα πάθη και τον έρωτα από τη μια, τις αξίες και τις κοινωνικές απαγορεύσεις από την άλλη. Οι ήρωες του Ρακίνα διαφεντεύονται από το πεπρωμένο. Βλέπομε τους ήρωες ενάρετους και λογικούς χωρίς ακρότητες, αλλά δε μπορούν να ελέγξουν τα πάθη τους, και η μοίρα τους τιμωρεί. Στη τραγωδία βλέπομε να διεγείρει τη ψυχή των θεατών το έλεος και ο φόβος

Ο Μολιέρος παραμένει αξεπέραστος στην ψυχολογική κωμωδία. Σκοπός του είναι να προκαλεί ευχαρίστηση χωρίς να ξεφεύγει από τους αριστοτελικούς κανόνες .Εκφράζει μια βαθιά ηθική πάλη. Υιοθετεί το σχήμα της ιταλικής κωμωδίας .

Ο Μισάνθρωπος εκφράζει τις αρχές του ανθρώπου της αριστοκρατικής αυλής και της παρισινής πόλης. Ο Αλσέστ (μισάνθρωπος) δεν είναι κωμικός ήρωας, αλλά ένα αντιφατικό πολιτισμικό πρότυπο. Αμφισβητεί τις αξίες της εποχής του και μισεί τους συνανθρώπους του επειδή δε φέρονται σύμφωνα με τα δικά του πρότυπα. Έχοντας προβλήματα με τον εαυτό του ο ήρωας απορρίπτει το περιβάλλον του.

Μας προβληματίζει και μας διδάσκει .Ο θεατής τον αντιμετωπίζει με γέλιο.

Βρίσκεται ανάμεσα στην αλήθεια και στη ψευδαίσθηση . Η ψυχή του θεατή καθαίρεται και καταπραΰνεται.

Η ομοιότητα στη τραγωδία του Ρακίνα και στη κωμωδία του Μολιέρου είναι το υψηλό ύφος. Λιτό, συνοπτικό, χωρίς υπερβολές. Τα πρόσωπα προσεγγίζονται με σαφήνεια Ο 17 αιώνας έχει να διδάξει πολλά για τα πάθη. Χρησιμοποίησε πολλούς ανθρώπινους τύπους, έδωσε έμφαση σε ότι είναι ενδιαφέρον, κατέταξε σε κατηγορίες, εντυπωσίασε και έπεισε αφήνοντας τη γνώση και την ομορφιά να προέρχονται η μια από την άλλη.

Η προσφορά του Ρακίνα ήταν μεγάλη. Οδήγησε τον κλασικισμό σε λίγα χρόνια σε μια ανυπέρβλητη κορυφή. Τυπικό όμως γνώρισμα της περιόδου, είναι ο ακατάπαυστος πόλεμος του Μολιέρου ενάντια στην εκκεντρικότητα, η οποία παραβίαζε τη κοινή λογική, και την εντιμότητα.

Βάρσος (Ιστορία της Ευρωπαϊκής Λογοτεχνίας Πάτρα 1999) Ιστορία Ευρωπαϊκής Λογοτεχνίας Σοκολης, Αθήνα 1999