/Γουίλιαμ Μπάροουζ: Ο αντικομφορμιστής συγγραφέας και η τέχνη της αυτοκαταστροφής

Γουίλιαμ Μπάροουζ: Ο αντικομφορμιστής συγγραφέας και η τέχνη της αυτοκαταστροφής

Ο Γουίλιαμ Σ. Μπάροουζ ήταν συγγραφέας της Γενιάς Μπιτ, γνωστός για τις εκπληκτικές, μη συμβατικές περιγραφές του γύρω από την κουλτούρα των ναρκωτικών. Το βιβλίο του ”Γυμνό γεύμα” είναι ένα καλό παράδειγμα. Υπήρξε, επίσης, λίντερ του Μπιτ Κινήματος. Εξαρτημένος ο ίδιος για χρόνια, έγραψε βιβλία όπως το Junky και το Γυμνό γεύμα. Τα κείμενα του ήταν μια οδυνηρή και  συχνά γκροτέσκα ματιά στην κουλτούρα των ναρκωτικών. Ο Μπάροουζ θεωρείται επίσης σημαντική επιρροή για πολλές αντικομφορμιστικές προσωπικότητες στον κόσμο της μουσικής και εργάστηκε σε διάφορες ηχογραφήσεις.

Ο Γουίλιαμ Μπράροουζ γεννήθηκε στις 5 Φεβρουαρίου του 1914, στο Σεντ Λούις του Μισούρι. Πήρε το όνομά του από τον διάσημο εφευρέτη παππού του, που ήταν πρωτοπόρος στην τεχνολογία των αριθμομηχανών. Σπούδασε αγγλική λογοτεχνία στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ, από το οποίο αποφοίτησε το 1936. Ταξίδεψε στην Ευρώπη, συνάντησε και παντρεύτηκε την Ίλζε Κλάπερ. Ο γάμος με την επιστροφή τους στις ΗΠΑ.

Η συνάντηση με τους Γκίνσμπεργκ και Κέρουακ.

Δοκιμάζοντας διαφορετικά μονοπάτια καριέρας, ο Μπάροουζ στη Νέα Υόρκη συνάντησε τους συγγραφείς Άλεν Γκίνσμπεργκ  και  Τζακ Κέρουακ στα μέσα της δεκαετίας του 1940. Οι τρεις τους αναφέρονται ως η έναρξη του Μπιτ Κινήματος. Ο λόγος και τα κείμενα τους παρουσιάστηκαν ως μια καλλιτεχνική ροή μη παραδοσιακής, ελεύθερης έκφρασης.

Κατά τα μέσα της δεκαετίας του 1940, ο Μπάροουζ και ο Κέρουακ συνεργάστηκαν σε ένα μυθιστόρημα για τη δολοφονία ενός φίλου τους με τίτλο “Και έβρασαν οι ιπποπόταμοι στις γούρνες τους”, το οποίο δημοσιεύθηκε δεκαετίες αργότερα μετά τον θάνατό τους. Ο Μπάροουζ ανέπτυξε μια σχέση με την Τζόαν Βόλμερ και κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου και από το 1945 ζούσαν μαζί. Ήταν επίσης ανοιχτός για την έλξη του στους άντρες. Αυτός και ο Γκίνσμπεργκ υπήρξαν εραστές.

Ο Μπάροουζ είχε αρχίσει να χρησιμοποιεί οπιούχα και προχώρησε στον εθισμό της ηρωίνης.

Ήταν επίσης λάτρης των όπλων και, ενώ ζούσε με την οικογένειά του στην πόλη του Μεξικού το 1951, παίζοντας σε κατάσταση μέθης με το όπλο του πυροβόλησε και κατά λάθος σκότωσε τη Βόλμερ. Δεν εξέτισε μεγάλη ποινή φυλάκισης, αλλά θα πάλευε με τους δαίμονές του για τα επόμενα χρόνια. 

•Ο Μπάροουζ δημοσίευσε το πρώτο του μυθιστόρημα, Junky, το 1953 με το όνομα Γουίλιαμ Λη. Το έργο παρουσίαζε μια τολμηρή, ημι-αυτοβιογραφική ματιά στο ναρκωτικά και την κουλτούρα τους. Συνέχισε να ταξιδεύει και κάποια στιγμή κατέληξε στην Ταγγέρη εξαρτημένος και οικονομικά κατεστραμμένος. Συνειδητοποίησε ότι θα χαθεί, αν δεν άλλαζε πορεία. Ταξίδεψε έτσι στο Λονδίνο για να λάβει θεραπείες απομορφίνης.

Με τη βοήθεια των Γκίνσμπεργκ και Κέρουακ έγραψε στην Ταγγέρη το μυθιστόρημα Γυμνό Γεύμα, το οποίο συνέχιζε να παρακολουθεί τις περιπέτειες του Γουίλιαμ Λη στον κόσμο των ουσιών. Το βιβλίο παρουσίασε μη γραμμικές αφηγηματικές μορφές με στοιχεία σαδομαζοχισμού, μεταμορφώσεων και σάτιρας. Δημοσιεύθηκε το 1959 και δεν κυκλοφόρησε στις Ηνωμένες Πολιτείες μέχρι τη δεκαετία του 1960 λόγω μιας κυβερνητικής λογοκρισίας ως προς το περιεχόμενό του. Κάτι που τον έφερε στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος. Έγινε μια φιγούρα, η οποία αναγνωρίστηκε και λοιδορήθηκε εξίσου.

Ο κιθαρίστας των Led Zeppelin Τζίμι Πέιτζ με τον Γουίλιαμ Μπάροουζ

Την εποχή της κυκλοφορίας του Γυμνού Γεύματος, εμπνευσμένος από τον καλλιτέχνη Brion Gysin, ο Μπάροουζ άρχισε να πειραματίζεται με την τεχνική cut-up, όπου τυχαίες γραμμές κειμένου αποκόβονται από μια σελίδα και χρησιμοποιούνται για να σχηματίσουν νέες προτάσεις, με σκοπό να απελευθερώσουν το μυαλό των αναγνωστών από τον συμβατικό, γραμμικό τρόπο σκέψης. Η δεκαετία του 1960 βρήκε τον Μπάροουζ να κυκλοφορεί μυθιστορήματα όπως το Η μαλακή μηχανή (1961) και το Nova Express (1964), τα οποία κατέδειξαν τον καταναλωτισμό και την κοινωνική καταστολή, καθώς και το ρεαλιστικό έργο Οι επιστολές του Γιαχέ (1963).

•Ο Μπάροουζ πειραματίστηκε και στον ήχο με την τεχνική cut-up μέσω μαγνητοφωνήσεων. Κυκλοφόρησε το πρώτο του άλμπουμ το 1965, Call Me Burroughs, το οποίο παρουσίαζε τις αναγνώσεις του από το Γυμνό γεύμα και τη Μαλακή μηχανή. Ο Μπάροουζ δεν επηρέασε μόνο τον λογοτεχνικό κόσμο αλλά υπήρξε επιδραστικός σε πολλούς μουσικούς καλλιτέχνες της εποχής. Τα γκρουπ Soft Machine και Steely Dan πήραν τα ονόματά τους από το έργο του συγγραφέα. Ο Μπάροουζ συνεργάστηκε με καλλιτέχνες της avant-garde σκηνής όπως Laurie Anderson, Sonic Youth και Genesis P-Orridge

Ο Μπάροουζ συνέχισε τις λογοτεχνικές του αναζητήσεις στις αρχές της δεκαετίας του 1970, δημοσιεύοντας το Τα άγρια αγόρια, Μια Βίβλος των νεκρών (1971) και το Απολυμαντής! (1973) και γράφοντας ένα σενάριο, Οι τελευταίες λέξεις, του Ντατς Σουλτς. Μέχρι το τέλος της δεκαετίας, δούλεψε σε ένα βιβλίο με τον Gysin που ερεύνησε τη φιλοσοφία του – The Third Mind (1978)

Ο Μπάροουζ θα αντιμετώπιζε ξανά μια οικογενειακή τραγωδία, καθώς ο γιος του Μπίλι Μπάροουζ, επίσης συγγραφέας, εθίστηκε στις ουσίες και πέθανε από τραύμα που σχετίζεται με το αλκοόλ το 1981.

•Ο Μπάροουζ πέθανε στο Lawrence του Κάνσας το 1997.

eretikos